Apistogramma borellii

Har i dag ett 180l akvarie. Det har vært oppe i flere måneder og er lenge siden jeg putte noe ny fisk oppi. Har veldig lyst på noen borelliier.

Jeg har lyst på en hann og 2-3 hunner. Fra før av har jeg et par sommerfugler(har en ekstra hann som jeg skal selge) coryer, ottoer og en stim kardinaler. Akvariet er godt beplantet(og skal fylles med litt mer), 4 kokosnøtthuler og en stor rot.

Alle fiskene ser ut til å ha det bra og lever i harmoni med føler noe mangler.

Tror dere det vil gå at det flytter inn noen borelliier?

Nei nå blir det helt fram og tilbake i hodet mitt. Fått fiskeliste av dyrebutikken og nå har de to forskjellige sjakkbrett arter som var utrolig fine. What to choose?
Heisann
Begge deler er mulig, men du bør nok velge en av delene??
Ja skal bare ha en av delene. Går fram og tilbake mellom flere apistogrammaer nå. Skal på dyrebutikken på mandag. Så blir spennende å se hva jeg velger. ??
blomsterbed
... lenge siden jeg putte noe ny fisk oppi. Har veldig lyst på noen borelliier. ...Tror dere det vil gå at det flytter inn noen borelliier?

Man kan jo ikke sette sammen fiskearter bare etter hvilke man synes er fine...

- Det er etter hvert ikke få tråder her (eksempelvis Mona O's post her), og på andre fora, som omhandler kombinasjonen av Corydoras og dvergcicklider; en, i de fleste tilfellene, meget uheldig kombinasjon.

De fleste Corydoras sier ikke nei takk til et kaviar-måltid, og larver er også snaddermat. I forsvaret av egg eller yngel vil cicklidene prøve å jage dem bort, men Corydoras har tilsynelatende lite begrep om revir og områder man bør holde seg unna. De er jo beskyttet av et panser av benplater, og har ofte ikke så mye å frykte. Cicklidene vil da ofte angripe det eneste åpenbart sårbare stedet på Corydoras'en; øynene. Corydoras uten øyne er ikke noe særlig...
Så ENTEN Corydoras ELLER dvergcicklider (som Apistogramma).

- Apistogramma borellii og Sommerfuglcicklider (Mikrogeophagus ramirezi) er ingen god kombinasjon.
Apistogramma borellii kommer fra de sørlige områder i Sør-Amerika, og er derfor om vinteren funnet i vann så kaldt som under 10 grader C, og antas å ha det best i vann med temperatur omkring 23 grader (20 - 25), og helst en litt kjøligere periode i løpet av året.
Sommerfuglcicklidene lever i sletteområder ("llanos") i Colombia og Venezuela. Der er det lite vegetasjon som skjermer for den sterke solen rett under ekvator, og vannet holder store deler av året 28 grader C eller mer. Arten bør nok ikke holdes under 26 grader C.
Du vil derfor ikke kunne tilfredsstille begge disse artene i det samme karet, temperaturmessig.
Sommerfuglcicklidene vil også ha betydelig surere vann enn A. borellii...

Kombinasjonen Sommerfuglcicklider (Mikrogeophagus ramirezi) og Sjakkbrettcicklide (Dicrossus filamentosus) kan fungere, men hvorfor ikke etterligne naturen: der lever som regel Sommerfuglcichlidene i store grupper. Det fungerer fint i akvarium også, gitt at de gis tilstrekkelig plass. Da yngler ofte flere par på en gang uten problemer.
Så min anbefaling er definitivt å heller kjøpe flere Sommerfuglcicklider (Mikrogeophagus ramirezi).

Jeg antar du ikke satser på oppdrett (av noen av artene). Kardinaltetraene vil da antakelig effektivt ta seg av eventuelle yngel...

Jeg gikk for agassizi, en mann tre damer. Kjøpte også 10 nye planter og og noen flere røtter.
Du kjøpte dem til tross for rådet du fikk ovenfor av Tom C ang. kombinasjonen Corydoras og Apistogramma....? Vi får håpe de ikke yngler, sånn at det går utover Coryene når de vil beskytte avkommet. Nå kjenner ikke jeg til på stående fot hvor hissige akkurat den arten er blant Apistogrammaene, det er jo litt forskjell fra art til art. Men det er stor fare for at det vil bli skjæring mellom dine nye Apistoer og Coryene.

Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap