Mine akvarier :-) (side 2)

den størrelsen er mitt i blinken tror jeg, vist jeg ikke husker feil så ble sand over 1mm for tung for sand heisen! men sen meg bilder SilverShaded så for jeg se fargen, venter spent
Vel, det er jo belagt ren kvarts, og en viss vekt har den jo.
Her ser du hvordan den ser ut...litt mørkere blir den kanskje når den blir våt.
Underlag
En liten ting jeg lurer på nå er om jeg skal bruke ei gummi matte under karet eller ikke ? står nå på ei 12mm sponplate !

Sånn som dette!

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilmatter/Bagasjeromsmatte-2000016393/

eller kanskje dette!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningsmateriale-i-gummikork-2000017980/

Nei nå ble jeg litt usikker her! tenke tenke, noen med erfaringer her!råd ?
Bruk et liggeunderlag...bedre en kompakt gummi.
SilverShaded
Vel, det er jo belagt ren kvarts, og en viss vekt har den jo. Her ser du hvordan den ser ut...litt mørkere blir den kanskje når den blir våt.


den så fin ut den hvor mange liter har du for salg og pris, tenker i liter for tror jeg vil trenge ei ca 3/4 full 10 l bøtte med det
Ligge underlag!
Ja det har jeg maange av i garasjen et sted, men tenkte det ble litt høyt! det vil ikke vatre seg ut på noe vis ? du har erfaring med at det holder seg i vater ? blir jo sikkert opp mot 500 kg dette!
Nei, desverre...så mye blå sand har jeg ikke. Det er bare 2.3 kg.

Under mine kar ligger det 18mm hobbyplate, og neopren liggeunderlag som er 7-8mm. Fungerer veldig bra, jeg har aldri hatt et kar som har "gått ut" av vater. Legger ved et par bilder...et uten kar, og et som skal forestille nærbilde av ferdig oppsett.
det var synd, men skal lete videre, men takk for tilbudet SilverShaded.
De ligge underlagene jeg har er litt tykkere, men 7-8mm hørtes fint ut. da skal jeg se etter det, takk for tips så lagt
PS hvor kjøpte du ditt underlag ?
Kjøpt på XXL. God kvalitet, og trekker ikke vann.
SilverShaded
Kjøpt på XXL. God kvalitet, og trekker[I] ikke[/I] vann.


Tank you mye fint på xxl ja
Ertesuppe hver dag!
Egentlig skulle jeg tvangs fora meg sjøl med ertesuppe hver dag i et halt år, så kunne jeg få føle litt selv på ensformig mat ugug. men nå er jeg blitt flinkere så er benådet med betinget av gjengen

JBL Novo tab virket populært og røde mygglarver var ikke dum, til natt mat ser jeg at Squash går unna, så heretter blir det grønsakk til nattmat 2g i uka.

Jeg var dum og trodde alt de trengte fantes i en boks! men nå er jeg blitt et klokere menneske jippi Takk til Akvaforum.
Ha en god lørdag alle sammen her.
Mallene mine elsker agurk, de suger ut det myke i midten på null komma nix. Og Sappene mine kan tygge på en ert avogtil, men de er blitt litt bortskjemt på mygglarver så avogtil vil de verken ha snegler eller erter. Kjekt å prøve andre ting å fore dem med. Finns masse oppskrifter på nettet om å lage egen mat også, tror SilverShaded og hadde en oppskrift på nesle og spinat velling om jeg ikke husker feil.
Mygglarver er svært protein-holdige, og det er greit nok. Men varier med f.eks. dafnier, som er bedre for fordøyelsen...særlig for fisk som har lange tarmsystem, som en del maller. her i huset serveres alltid grøntfor dagen etter mygglarver, ofte Spirulina-sticks.
Buddhafisk
Underlag


Selv med mitt utrente øye kan jeg se at dette blir jo helt knallbra. Akkurat et hjørnekar i den størrelsen er det jeg ønsker, men plassen er ikke der :/

Gleder meg til å se mer :p
Svar til innlegg, side 1:

Jepp! Ser for meg noe ihvertfall Får et artig bilde av den "inverterte" cory-innsjøen Gleder meg til å se mer jeg også!!
Underlag
Ikke viste jeg at jeg hadde fisk som var like glad i grønnsaker som meg selv her er to Squash biter jeg la i akvariet i går formiddag, det var ikke spist så mye av de når jeg så etter før kvelden for de, men i dag tidlig wow . sjekk her!

Når det kommer til underlag som jeg la på tur ut til xxl for og kjøpe i går, så kom jeg på bedre tanker når jeg tenkte over min kunnskap i henhold til glassets egenskaper, har 10+ års yrkes erfaring med glass bak meg!
Men det skal jeg komme nærmere tilbake om med en forklaring på min teori der, SilverShaded
Men akkurat nå venter ei lita jente bare mer å mer på at jeg skal ta henne med på bowling, så rekker ikke nå

Hei å velkommen til min personlig akvarie tråd Paul Nilsen Jeg beklager den kommentaren jeg la igjen på din tråd den var utrolig dum og usaklig, at jeg siterte SilverShaded på at jeg skjønte når hun sa til meg en gang at hun hadde sett være nybegynner feil en den jeg gjorde!
den kommentaren hadde ikke noe å gjøre på din side, jeg skal beklage dette på din side når jeg kommer hjem i kveld, jeg ble bare så oppgitt ser du, men jeg kunne heller kommet med et vettu spørsmål til deg, og det kan jeg gjøre i kveld vist ingen allerede har gjort det.
men nå er det Bowling Hei å hopp så lenge
Grønnsaker
Har vel en fornøyd grønnsak spiser her tenker jeg, med så mye soving dagtid så regner jeg med at han spiser og koser seg på natt tid, her svømmer han nok mett og fornøyd etter natten under palma si, var ganske treg til å svømme under der når jeg kom inn i dag, så han takket kanskje for maten i natt, før han la seg for en vil
Skjønte godt hva du mente i posten din i den tråden, Buddhafisk !
Tror jeg til tider blir litt misforstått når jeg blir skarp mot enkelte...og jeg får ofte til svar at "alle gjør vel feil". Og ja, det er riktig, men det har ikke noe å gjøre med om man "gjør feil" eller ikke. Det handler om at man da må ta ansvar (ikke skylde på alt annet enn seg selv), og rette opp i det. Ellers er ikke mulig å hjelpe...og da går det ut over levende vesener, noe jeg reagerer veldig på.
Akvarie underlag
Da jeg lurte litt her på om jeg skulle bruke noe underlag mellom akvariet og sponplaten, sett tidligere at noen bruker det og jeg tenkte ja hvorfor ikke,
men når jeg var på vei til og kjøpe underlag, så tenkte jeg på min erfaring med glass, glass jobbet jeg med fra slutten av 80 tallet til slutten av 90 tallet + litt til utenom annen jobb, jeg jobbet med skjæring av og montering av laminert glass, men har også mye erfaring med vanlig float glass og herdet glass, jeg lagde også et akvarie på mål en gang som ble sendt for herding og limt sammen når jeg fikk platene tilbake.
men til hvorfor jeg ombestemte meg er følgene,
vist du tar et vanlig float glass legger det på en skumgummi madras, glasset kan vi si er 150x60cm å si 4mm tykt, så setter du et lodd på 10kg i den ene enden og et på 1kg i den andre enden, om dette glasset ikke sprekker med en gang så vill det uansett sprekke når glasset ikke orker den overflate belastningen lenger, glass kvalitet er uansett noe som forringes med alder og belastning, så for å styrke glass så herder vi det med en overflate temperatur på ca 650grader og kjøler det kjapt ned, dette kalles nå Termisk herdet glass, og vi har nå 3-5 doblet glassets styrke!
så ved dimensjonering av glass har vi fremfor alt tilgang til tre forskjellige glass kvaliteter- vanlig floatglass herdet glass og laminert glass samt en kombinasjon av disse.
men uansett glass så vill glass svekkes ved belastning eller slitasje, for så og sprekke eller falle sammen, og glass i akvarium utsettes for stor langtidslaster, skaderisiko og fare for ødeleggelse er stor ved brekkasje. derfor bør glass til akvarier dimensjoneres med større sikkerhetsfaktor en normalt,

så sumarum sumarum så blir der en ekstra belastning på glasset når man bruker et fleksibelt underlag. om det er så en minimal belastning vi snakker om, så kommer vi ikke unna det at vi faktisk for en ekstra belastning til allerede store belastningene som er der fra før.
håper dette innlegget var forståelig skrevet
h Buddhafisk
så det beste for glasset er om glasset ligger på en plant dødt materiale, kan være en myk overflate, men ikke for mye fleksibilitet videre i underlaget!
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap