Mine akvarier :-) (side 4)

Da logger jeg en tilfreds vann test, med det utstyr som er blitt anbefalt her.
å det ser ikke så galt ut nå, etter en antagelig forhøyet NO3 test med strips hos webzoo!
men nå 1000l + etter, og med dråpe test logger jeg følgene:

PH: 7.6 + da fargen er litt ut av kartet!
KH: 6
GH: 8
NO2: 0
NO3: et sted mellom 10og15 på kartet!
NH3/NH4: 0 phu takkålov, denne testen har gnag meg altfor lenge nå,

ny rutine: vannskift 30-40% hver Søndag.
lurer bare på hvor ofte jeg skal vann teste?
Greit å teste hver uke FØR du gjør vannbytte en stund fremover. Da opparbeider du deg testvane, og kan følge med at alt holder seg stabilt. Hvilket kar er dette...eller rettere sagt, hvilke arter går der nå ?
Fisker
disse fiskene
er i et Jebo 300l kar, men dette karret skal med tiden flyttes inn i stua, der jeg nå driver og rigger opp en Aquael 350l, så det blir en fiske arts fordelings jobb, når begge akvarier er opp og går i stua!
TENKER mye på dette enda,
det jeg vet er at jeg har en gibby som begynner å bli feit og stor, denne må kanskje ut!
synd for den liker jeg han trenger nok et stort karr med tider.
men lurer på et Malawi kar, men da begrenser det igjen flytting av de fiskene som jeg allerede har!! Ikke lett dette da SilvarShaded
men har jo tiden med meg da, for dette er hobby og koz, det og stresse med å bygge opp det nye karret i stua, det skjer ikke for her skal det meste planlegges ned til minste detalj, så slipper jeg å ha stakkars fisker som følger att de bor midt i et bygge område,
Den kaffen satt på morran den SilverShaded hehe
Fisk
feil antall fisk, en scalare døde jo, pluss at jeg tror det har blitt scalare mat ut av en par sebraer som jeg kjøpte her, kjøpte 12for 10 fikk 13, men et par var skrall!
å det har fått meg til og tenke på karantene karr !!!

så i en butikk i asker her før jul att fisk i så og si alle kar var sjuke!! det må være kjipt.
SilverShaded
Greit å teste hver uke FØR du gjør vannbytte en stund fremover. Da opparbeider du deg testvane, og kan følge med at alt holder seg stabilt. Hvilket kar er dette...eller rettere sagt, hvilke arter går der nå ?

Tror vi kan sette ned GH til 7 eller 7,5 kanskje, jeg gjorde en liten feil der som gjorde at utslaget gikk litt tregere ! JEG hater bruksanvisninger men er blitt litt flinkere til å lese de med alderen
Skjønte ikke helt det med at utslaget ble treger...Når du måler GH, hold glasset med ene hånden opp mot noe lyst (men ikke skinnende). Ha i en dråpe med den andre hånda, snurr glasset og se på fargen....repeat.

Nei, mannfolk og bruksanvisninger...høh...
SilverShaded
Skjønte ikke helt det med at utslaget ble treger...Når du måler GH, hold glasset med ene hånden opp mot noe lyst (men ikke skinnende). Ha i en dråpe med den andre hånda, snurr glasset og se på fargen....repeat. Nei, mannfolk og bruksanvisninger...høh...


hehe JA, jeg glemte å ryste glasset for hver dråpe SOM DET STÅR i bruksanvisningen att jeg skal gjøre, men det ble jo veldig mange bruksanvisninger på en gang her da
så fikk med meg det når jeg leste meg videre får en annen test, og ny BRUKSANVISNING igjen.
men husker at det hadde begynt å skje noe fargemessig i GH beholder på 7 vende dråpe, så hadde jeg kanskje rista glasset forsiktig som det sto i BRUKSANVISNINGEN at jeg skulle gjøre hadde det kanskje stoppet på GH7 ??

men dette finner jeg ut av før vannskifte neste søndag
fortsatt god helg SilverShaded og alle dere andre som er innom her
For å slippe å rote i bruksanvisning (hvis jeg glemmer antall dråper eller noe) har jeg skrevet inni lokket på esken. F.eks for NO3 : 10 ml, 6 dråper, 2 skjeer, 10 min.
Smart SilverShaded rutiner for bruk av ulike tester jeg vill tenke på
Takk for hjelp
GH:dråper til skifter farge, HUSK røre for hver dråpe! hmm
Man tilegner seg etterhvert en del tidsbesparende løsninger gjennom årene

Aldri "røre" i prøveglassene, da..."swirling" er løsningen, bortsett fra de testene som krever spesiell risting med kork på (NO3 og PO4). For NO3 er det viktig å riste reagens-flasken godt før bruk, ellers blir testen helt gal !

Har alle test-eskene i en medium plast-kasse fra Europris, så er de under lokk og på ett sted.
ja jeg rystet glasset forsiktig
Sandflytting
når jeg kom hjem fra jobb i går så jeg at det var flyttet no inn granskauen mye sand under fra ei rot og bort til kortsiden av glasset like ved!

jeg har lagt ei rot liggende mot en lava stein, så små fisker kan svømme under her, men nå var nesten all sand gravd fram fra der og skjøvet mot endeglasset like ved! så nå har det blitt mye større plass der.
jeg brukte nytt system for vann skifte på søndag, så nå brukte jeg litt kaldere vann, en akkurat temp som jeg har fått til ved bøtte bæring, for nå brukte jeg slange til kran både for tapping og fylling, så for og være sikker på at det ikke skule bli for varmt vann, så tok jeg litt kaldere for sikkerhetsskyld, men lurer på hvem og hvorfor noen har fått det for seg å flytte så mye sand?
noen som skjønner!
jeg har en stor bibby malle den er det ikke .
en stor og to mindre skalare. de kan det heller ikke være.
12 sebra fisker, som heller ikke roter så mye i sanden.
5 skjørtetetraer neppe.
2 sverddragere ser heller ikke for meg at det er de.
så da er det igjen en liten kuhlii ål 5 stk odessabarber og 8 stk coryer.
noen som vet hvorfor noen har fått for seg å flytte så mye sand?

virker som det har skjed over natten!
Gibbiceps graver vel...i naturen lager de jo store og lange huler når de skal yngle...
min gibby er for stor til og kunne fått det til, for da hadde det som står rundt der vert veltet, nei her må det være noen mindre fisker, skulle tatt bilde, så hadde du skjønt at han ikke kunne klart det! men nå er jeg på jobben, det må jeg ta senere, men mengden sand som er flyttet, ja det passer til han ja
Han kan ha sugd inn sand i munnne og spyttet den ut mot glasset, kanskje ?
ja hadde det ikke hver for de tingene som står akkurat rund foran den roten så kunne det vert han, for han har hat noen raptuser med å flytte på ting før, så egentlig er jeg overrasket over at han ikke har revet det ned alt for det står opp veldig løst i sanden der, vist han skulle hvert med hue under den roten så måtte han ha revet ned de, det er derfor jeg eliminer han, !
jeg lurer på om den er pansermallene, men uansett da må de ha jobbet veldig i team!
Nei, pansermaller flytter ikke sand på den måten. De lager små "krater" der de har stukket hodet nedi, eller "larvefot-spor" der de har beveget seg bortover og blåst sand gjennom gjellene. Ikke kan jeg se at noen av de andre fiskene skulle ha gjort det heller.
nei jeg skjønner ingen ting jeg heller! men når jeg så det så var det WOW hva skjer her! men vist gibby har gjort det så må han jaggu ha hvert forsiktig, for han er over 15cm å ganske så flink til og rive ting overende, noe han har gjort noen ganger tidligere, men må innrømme, at han i det sist har hvert flinkere til ikke å rive ting overende di tingende jeg satte ned i sanden foran roten der,tenkte jeg ikke kom til å stå der lenge pga han, men de står der faktisk enda. har litt jobb etter jobb i dag men skal prøve å få vist på bilde i kveld.
hvordan ville du målt lengde på en gibby forresten ?
Med øyemål...hehe
Syns liksom ikke lengden på en fisk er så fryktelig interessant, egentlig. Sikkert fordi jeg ikke har noen skikkelige sværinger.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap