Innkjøring av akvarie.

Hei. Jeg er ny i dette forumet, og relativt fersk som akvarieeier. Jeg fikk et gammelt akvarie, og en del fisker. Plutselig røk lysrørene, og jeg fant ut at et nytt akvarie var fornuftig. Så jeg dro og kjøpte et nytt kar, fylte opp med alt som skulle, og fiskene med. uten innkjøring, jeg visste ikke at det var nødvendig. Ser nå i ettertid at jeg burde ha satt meg bedre inn i dette før jeg gikk i gang. Jeg trodde dette med akvarie var en "enkel sak". Nå jobber jeg for harde livet for å rette opp i feilen, og ikke minst redde fiskene. Jeg skifter en bøtte vann hver dag, og tar oppi litt Aqua sana hver gang. Jeg har målt nitritt verdien, og den viser over 0,3. Slørhalene har tydelige røde gjeller, men ellers ser det ut som om fiskene har det bra. Det er to uker siden jeg skiftet akvarie. Er det noe mer jeg bør gjøre, utenom å skifte litt vann hver dag?
Hvor stort er dette akvariet, og hva slags filter har du ? Hadde du ikke et innkjørt filter i det gamle karet ?
Med så høy nitritt bør du bytte 50% av vannet minst 1 gang hver dag. En bøtte vann høres veldig lite ut i et kar som er stort nok til å ha slørhaler i...
Takk for svar. Akvariet er 63 liter. Det gamle akvariet ble kastet, siden det var helt utgått på dato. Og jeg tenkte ikke på å overføre bakterier til det nye. Jeg gjør definitivt ikke samme feil igjen. Hva slags pumpe det er, vet jeg ikke. Akvariet heter Juwel, jeg kjøpte et pakketilbud med lys og pumpe. Jeg har nå skiftet ut 50 % av vannet. Vet du hvor ofte jeg bør måle nitritt-innholdet?
Du bør måle et par ganger hver dag, nå som det er litt krise. Mål om morgenen, og bytt vann om det er nitritt i vannet. Så måler du igjen utpå kvelden, og bytter vann igjen hvis nødvendig. Hold mating av fiskene til et absolutt minimum, og mat helst med vegetarmat.

63 liter er alt for smått for slørhaler. De er også fisk som "søler" mye og øker behovet for god filtrering.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap