Akvarium som ikke er brukt på noen år...

Hadde akvarium i 07-08 ca, men på grunn av sykdom i karet og studier for meg har det stått tomt siden 2010.. Er det noen som har anelse på om det kan tas fram igjen og brukes?

(Ligner på dette, men er 60 L: Tetra AquaArt Evolution Line akvarium komplett set 130 l)
Burde vell ikke være noe problem. Rengjør hvis det trengs og gjerne ta en test på badet med karet fullt opp med vann. Vet ikke hvor lenge silikon holder.
Så må det kjøres inn pånytt, sjekk opp fiskeløs innkjøring.

Noen kar tåler relativt lang tørr-lagring, andre ikke. Du må egentlig bare teste. En kan aldri være sikker på hvordan silikon oppfører seg, og det kommer også litt an på kvaliteten av det opprinnelige byggearbeidet.
Fyll opp karet og la det stå et par dager til testing, så ser du om det i utgangspunktet er tett.
Kvaliteten på akvariet har mye å si, likeledes hvordan det oppbevares, vannrett på plant, solid underlag, uten spenninger av noe slag.

Jeg har et 325 L Akvastabil-kar, mitt favorittmerke når det gjelder byggekvalitet. Det ble kjøpt i 70-årene, var deretter i bruk ca 15 år, tømt, rengjort og satt vekk med plast rundt i 1990, tatt i bruk igjen rundt 2000 og har deretter vært i sammenhengende bruk. Silikonen er myk og fin, karet har aldri lekket en dråpe.

Jeg har også et Akvastabil-kar på ca 200 L som er ca 25 år. I løpet av denne tiden sto karet tørrlagt i ca 10 år. Samme gode erfaringer som med førstnevnte kar.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap