- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Når drikkevannet er surt
Når drikkevannet er surt
Postet 07.01.16 kl 17:52
Du kan bruke så mye Natron som du vil, men PH vil ikke stige mer ett ett visst nivå.
Hvilken PH vil du ha vannet i karet på?
Klor tror jeg du kan bli kvitt med å lufte vannet. Fyll opp i en dunk det du skal bytte, sett nedi varmekoble og ei pumpe, og la det sture og gå i 8t+. Om det blir kvitt all kloren vet jeg ikke, men det hjelper.
Hvilken PH vil du ha vannet i karet på?
Klor tror jeg du kan bli kvitt med å lufte vannet. Fyll opp i en dunk det du skal bytte, sett nedi varmekoble og ei pumpe, og la det sture og gå i 8t+. Om det blir kvitt all kloren vet jeg ikke, men det hjelper.
Postet 07.01.16 kl 18:43
Tipper at dette er målt med strips ? I så fall har jeg lite tillit til målingene. Riktignok serverer vannverkene på Ringerike surt vann, men de tall jeg har sier rett oppunder pH=7.
Byttevannet bør du forhåndslagre, for å bli kvitt eventuel klor. Har du ikke muligheter til det, bør du bruke et vanntilberedningsmiddel, som eachem Prime eller Aquasafe.
Forsåvidt er det ikke noe problem å bruke natron i byttevannet for å holde KH (og dermed pH) høyere. Men var ikke du igang med innkjøring ? Og du er jo egentlig heldig...de fleste sliter med å få pH ned. Mange fisker som passer i vann med slike verdier ! Hvilke verdier vannet bør ha kommer an på hvilke fiske-arter du har tenkt deg.
Byttevannet bør du forhåndslagre, for å bli kvitt eventuel klor. Har du ikke muligheter til det, bør du bruke et vanntilberedningsmiddel, som eachem Prime eller Aquasafe.
Forsåvidt er det ikke noe problem å bruke natron i byttevannet for å holde KH (og dermed pH) høyere. Men var ikke du igang med innkjøring ? Og du er jo egentlig heldig...de fleste sliter med å få pH ned. Mange fisker som passer i vann med slike verdier ! Hvilke verdier vannet bør ha kommer an på hvilke fiske-arter du har tenkt deg.
Postet 07.01.16 kl 18:52
Endret: 07.01.16 kl 18:53
SilverShadedTipper at dette er målt med strips ? I så fall har jeg lite tillit til målingene. Riktignok serverer vannverkene på Ringerike surt vann, men de tall jeg har sier rett oppunder pH=7. Byttevannet bør du forhåndslagre, for å bli kvitt eventuel klor. Har du ikke muligheter til det, bør du bruke et vanntilberedningsmiddel, som eachem Prime eller Aquasafe. Forsåvidt er det ikke noe problem å bruke natron i byttevannet for å holde KH (og dermed pH) høyere. Men var ikke du igang med innkjøring ? Og du er jo egentlig heldig...de fleste sliter med å få pH [I]ned[/I]. Mange fisker som passer i vann med slike verdier ! Hvilke verdier vannet bør ha kommer an på hvilke fiske-arter du har tenkt deg.
PH og KH målt med dråper. Jeg overtok plutselig filtergruff, vann, planter og fisk fra ei i nærheten så innkjøringen ble avbrutt. Jeg mener jeg har lest at lavt KH ikke er bra for nedbrytningsprosessen? Derfor jeg lurer på om jeg må gjøre noe med det. Fiskene er jo vant til sur pH. Har kardinaltetra, ancistrus og en sverdrage. Disse har gått sammen før jeg fikk de. Tenker et par fisker til, men vet ikke hva.
Har tatt 50% vannbytte nå så skal måle senere. No3 var begynt å bli litt høyt. No2 i 0.
Postet 07.01.16 kl 19:11
Sverddrager og neontetra lever i helt motsatte vannverdier....sverdrageren i alkalisk vann med høy GH og kardinalen i meget surt vann med lav GH. Så vannet ditt er greit til kardinalene, mens pH er for lav for sverddrager (greit for ancistrus). Kardinalene tar gjerne enda lavere pH ! At fiskene overlever i "feil" vannverdier betyr ikke at de har det bra...det svekker dem over tid.
KH har liten betydning for nedbrytningsprosessen i seg selv, det er sammenhengen mellom KH og pH som er viktig. Blir KH, og dermed pH, alt for lav kan filterbakteriene få problemer med å tilpasse seg. Og lav KH gir også ustabil pH, da karet mister buffer-evne.
KH har liten betydning for nedbrytningsprosessen i seg selv, det er sammenhengen mellom KH og pH som er viktig. Blir KH, og dermed pH, alt for lav kan filterbakteriene få problemer med å tilpasse seg. Og lav KH gir også ustabil pH, da karet mister buffer-evne.
Postet 07.01.16 kl 19:29
SilverShadedSverddrager og neontetra lever i helt motsatte vannverdier....sverdrageren i alkalisk vann med høy GH og kardinalen i meget surt vann med lav GH. Så vannet ditt er greit til kardinalene, mens pH er for lav for sverddrager (greit for ancistrus). Kardinalene tar gjerne enda lavere pH ! At fiskene [I]overlever[/I] i "feil" vannverdier betyr ikke at de har det bra...det svekker dem over tid. KH har liten betydning for nedbrytningsprosessen i seg selv, det er sammenhengen mellom KH og pH som er viktig. Blir KH, og dermed pH, alt for lav kan filterbakteriene få problemer med å tilpasse seg. Og lav KH gir også ustabil pH, da karet mister buffer-evne.
Takk for innspill. Jeg ser at sverdragen kan leve i vann ned til ph7 i følge fiskebasen her, om det er den typen som likner mest på bildet da. Dette er en hybrid. Så bør kanskje øke ph litt da. Vi risikerer jo at denne blir for stor for karet, men foreløpig er den bare ca fire cm og nesten voksen, så får se an. Og så se om vi finner fisk som lever i surt vann/ikke over 7.
Postet 07.01.16 kl 20:15