Paletthunn som ikke kommer ut

Hei igjen

Skaffet meg ei kokosnøtthule for ca en uke siden, i begynnelsen var hannen der veldig ofte, men de siste tre-fire dagene har hunnen vært der uten å komme ut, og jeg begynner å bli bekymret for at hun skal sulte. Vet ikke helt hva som er årsaken, men har ikke sett henne komme ut på noen dager som sagt, hannen svømmer helt vanlig rundt overalt i karet, og er helt normal.

Jeg prøvde å ta vekk noe av sanden som hun hadde gravet ut av hula, og lagt rett foran åpningen, så jeg prøvde å ta det vekk med en hov for at åpningen skulle bli større (selv om hun kunne komme ut fra før av...), da kom hannen å prøvde å "dytte" hoven bort, så jeg lot være å plage dem.

Er det noen som vet hva jeg burde gjøre?
takker
Nå vet jeg fint lite om paletter, men sikker på at det ikke er egg/yngel inni der, og at hun passer på disse?
Samme tanke som jeg satt med.
Det er mulig hunnen passer på noe inni hula om dagen.
Idag var hunnen å svømte fram og tilbake fra hulen og til hannen som var under rota, timer senere så jeg masse små palettunger under foreldrene!!!

Nå er problemet vannskifter og foring, tar gjerne imot alle råd, har artemia, mygglarver, tabletter og flakfor, men vet ikke hvordan jeg skal mate dem. Har de sånne ting under magen slik som guppy yngler slik at de ikke trenger å bli matet de tre første dagene, eller må de mates med en gang? tablettene "smelter" og blir til pulver etter noen minutter i vannet, er det greit å mate dem med det, eller frossen artemia som blir tint ned i vann før jeg har det i?

Også lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre vannbytter fremover. Slamsuging er greit, men det å ha i ny vann etterpå... kan temperatur ha konsenkvenser for fiskene, eller går det greit hvis de er 2-3 grader +- som i karet? og når jeg har i vannet, lager det strøm og kaos i karet, vil det ha stor betydning for fiskene?

som sagt, er jeg svært takknemlig for alle råd!
takk!
Dette er jo kjempespennende.
Jeg kan dessverre ikke gi råd angående paletter da jeg ikke har disse selv.

Nå blir du "nødt" til å komme med oppdateringer på hvordan det går med yngelen.
Inaktiv bruker
Rasti
og når jeg har i vannet, lager det strøm og kaos i karet, vil det ha stor betydning for fiskene?

Jeg kan ikke svare på det andre, men har du noe pynt eller noe å helle mot, helle mot noe annet f.eks? Jeg har en borg jeg heller oppå når jeg fyller på ettersom jeg har superdårlig samvittighet hver gang jeg ødelegger skumrede til kampfisken min (selv om han er singel).
Takk!
Jeg skal skrive hvordan det går med fiskene etterhvert

Har en stein jeg kan helle vannet på, skal prøve å få det meste på den "motsatte" siden av der palettene er, bytter vanligvis vann hver søndag, men jeg tror jeg skal vente noen dager til slik at ynglene blir mer "sterke" og forhåpentligvis blir det mindre "risky" for fiskene da
Før jeg slo av lyset, var alle ynglene borte og moren var tilbake i kokosnøtthulen. Håper at hun "tok" de med seg, håper noen kan svare på om det går bra om jeg mater ynglene(hvis de lever) med artemia og om med en gang, eller etter noen dager.
Rasti
... Jeg prøvde å ta vekk noe av sanden som hun hadde gravet ut av hula, og lagt rett foran åpningen, så jeg prøvde å ta det vekk med en hov for at åpningen skulle bli større ...

Du store alpakka... Hun graver ikke for å få sanden ut av hula, hun graver for å gjøre åpningen så liten som mulig. Selvsagt for å hindre større predatorer (rovfisk) i å komme inn i hula og ta eggene hennes. Så neste gang bør hun definitivt få lov til å fylle opp den etter hennes mening for store åpningen!

Rasti
....Også lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre vannbytter fremover. .... og når jeg har i vannet, lager det strøm og kaos i karet, vil det ha stor betydning for fiskene?

Har du ikke en liten plastboks eller lignende du kan sette på bunnen da, og helle vannet oppi den når du fyller på? Til og med en flat tallerken er jo bedre enn ingenting.

Rasti
... Har de sånne ting under magen slik som guppy yngler slik at de ikke trenger å bli matet de tre første dagene, eller må de mates med en gang? ... eller frossen artemia som blir tint ned i vann før jeg har det i? ... håper noen kan svare på om det går bra om jeg mater ynglene(hvis de lever) med artemia og om med en gang, eller etter noen dager.

Hos Palettcicklider (Pelvicachromis pulcher) tar det 4-5 dager etter at eggene er lagt, til de klekker. Deretter ligger de på bunnen som larver (wigglers) i ytterligere 4-5 dager. og da forbrukes plommesekken som de har med seg som næring de første dagene. Når yngelen er frittsvømmende, trenger de mat med en gang.

Når det snakkes om at yngelen trenger artemia, er dette levende artemia larver (nauplier) som klekkes av deg fra artemia-egg. Har du slike egg, og utstyr til å klekke?
Frossen artemia er ALT for store til nyklekket yngel.
Yngelen er designet for å se etter smått levendefór, det lykkes ikke alltid å få de til å spise mat som ikke beveger seg.
Ikke slamsug i karet, da vil du kunne oppleve at mor tar med seg yngelen til områder med rusk og rask, vifter opp dette med brystfinnene sine, og så leder yngelen inn i denne tåka av mikro-organismer som kan spises.
Har du ikke nyklekket artemia, kan du knuse flakfór til meget fint pulver (som støv), bløte opp dette i vann, og mate yngelen med litt av dette ved hjelp av en pipette eller tynn slange. Lykkes du med å få dem til å spise dette: mat gjerne litt 3 - 4 ganger daglig for god vekst.

Rasti
Før jeg slo av lyset, var alle ynglene borte :( og moren var tilbake i kokosnøtthulen. Håper at hun "tok" de med seg...

Hos denne arten er det vanlig at mor tar med seg yngelen inn i hula igjen, om natten. Enda en grunn til å ha så liten åpning som mulig!

Lykke til!
oops, skal ikke rote foran hulen igjen Ynglene kom fram dagen etter, så også at faren spiste en eller to stk >:[] ...

Takk for hjelpen din Tom, har dessverre ikke levende artemia, og de har det heller ikke på dyrebutikken :/ så eneste løsning er knuste flakfor, eller å ha en tablett i litt vann til det blir til pulver, så kan jeg ha det foran pumpa slik at den blir spredt overalt i karet.

Skal prøve det med å ha noe i karet som jeg heller vannet oppi, eneste problemet er at karet ikke er så stor, så jeg må bruke noe liten lol :P

Takk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap