Fiskene mine dør

Kjøpte meg akvarium for et halvt år siden.

Kjøpte meg etterhvert fisk. 3 platy, 3 guppyer og en ancistrus.
etter 2-3 uker begynte fiskene å dø.
Kjøpte meg 2 sverddrager, og etterhvert døde den ene.

De resterende fiskene er en sverddrage og en ancistrus.
Skjekket PH i vannet, den ligger på 7. temperaturen er på rundt 23 grader.

Før fiskene har dødd har de mistet matlysten og blitt veldig tynne. De har svømt lavt i akvariet, og gjemt seg. Har også lagt merke til at noen av fiskene har hatt litt ''raptus'' og svømt ukontrollert i noen sekunder (Som om de har spasmer).
Det har startet med at de spytter ut maten, og deretter sluttet helt å spise.

Noen som har opplevd noe lignende?
Skal også sies at fiskene har ''lagt ned'' finnene sine.
Høres ut som vannproblemer...i første omgang ser man at pH er noe for lav til levendefødere. Hvor stort er akvariet, hva slags filter har du, og holder du øye med ammoniakk- og nitritt-verdiene i karet ? GH- verdi ? Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye ?
Vet det er mange spørsmål, men svar på dette er en viktig del av å finne årsaken til problemene.
akvariet er ca 27L. Er usikker på hvordan filter jeg har, men er en slik pumpe som følger med de komplette nybegynnerkarene hvis det sier deg noe. Slik med svamp inni.
Har ikke sjekket annet enn PH, men snakket med min lokale dyrebutikk i sta og avtalte å ta med vannprøve til dem i morgen for å få sjekket det. Bytter vann 1 gang pr uke, (1/3).
Akvariet er for lite til de fiskene du har. Disse fiskene trenger minst 60 liter for å ha det brukbart...de trenger svømmerom. Fiskene dine viser tydelige og typiske tegn på mistrivsel, finneklemming er f.eks. et slikt symptom.

Hvis du tar med vannprøve til dyrebutikken, vil de muligens teste med strips...lite pålitelig. Be dem bruke dråpetester, og ikke slå deg til ro med at "verdiene er bra", det er helt intetsigende. Bra i forhold til hva ? Hvis de har feil oppfatning av hva "bra" er, får du et feil svar. Ta med penn og papir og skriv ned verdiene for ammoniakk og nitritt, pH og GH. Ellers anbefaler jeg deg å skaffe egne dråpetester, gjerne JBL.
Tusen takk for svar! Heldigvis tester de kun med dråpetester der jeg skal få det testet. Vil du si at akvariet mitt er for lite til all type fisk, eller er det noen fisk som trives i så lite kar? Er jo så mange meninger om dette. Men er enig i at karet mitt er for lite!
Strengt tatt egner ikke 27 liter seg til så mye annet enn reker og snegler. Til nød kan du ha noen få mikro-rasbora....men det er ikke ideelt det heller. Det burde vært dobbelt så stort, i det minste
Var hos dyrebutikken i dag å testet vannet.. Alt var supert! Alle verdier var fine.. Kjøpte med akvariesalt, da jeg fikk tips om å bruke dette. Så får vel se om det hjelper
Fine sier ingenting, hva var/er faktisk verdi?
I dette tilfellet tror jeg butikken har lurt deg til og kjøpe noe du ikke har bruk for.
Jeg testet selv PH. Den lå på 7, noe som burde være greit. Hun testet for ammoniakk og nitritt i dag, og jeg så selv at prøvene var bra.
Hvorfor mener du de har lurt meg?
1 pose med 20 salttabletter kostet 10 kroner, og de sa tydelig ifra at jeg ikke skulle kjøpe noe mere fisk før jeg fant ut hva som var galt. De prøvde tydelig bare å hjelpe meg, og ikke utnytte meg.

Skal sies at jeg er nybegynner på dette, å trenger all hjelp jeg kan få :P
Akkurat, det var jo det jeg sa : Få de faktiske verdiene skrevet ned når du tester vann hos dyrebutikken !
Og ja, enig med BlueWater...her har de fått deg til å kjøpe et produkt som ikke egentlig løser noen problemer. Oppga de noen grunn til at du skulle bruke dette ? Akvariesalt er ikke "salt" som i det vi bruker i maten...det inneholder faktisk mest andre ting. Det har liten effekt på vannverdiene pH og GH...og det er muligens der problemet ligger (lav pH og GH). GH vet du fremdeles ikke ? Og du kjøpte ingen tester ? Ser du bor i Råde, da er det kanskje Dahl's du var hos ? Enhver seriøs akvarist bør kunne teste vannet sitt selv...
NO2 testen lå på mindre enn 0,3 mg/l.
gjorde ikke meg noe å bruke 10 kroner på de salttablettene. Hun sa at levendefødende fisk ofte kunne trenge litt salt, pga det beskyttet mot diverse bakterier og lignende. Jeg husker ikke alt hun sa, men jeg endte ihvertfall opp med å kjøpe det.
Vet fremdeles ikke GH. Det får jeg heller få sjekket et annet sted. Jeg har ikke råd til å bruke 400 kr på dråpetester desverre. Jeg var ikke hos Dahl's.
Jeg testet PH selv, da det var dette jeg trodde det var størst sannsynlighet at det var noe galt med.
Jeg er ikke noe seriøs akvarist. Jeg er en fattig student som prøver ut en ny hobby, samtidig som jeg har en fin dekorasjon på skrivepulten.

Hvilke tilfeller er det man bruker salt på ferskvannsfisk? har ikke puttet noe salt opp i akvariet mitt enda selvfølgelig, har lest så mye forskjellig nå, så har ikke helt tørt :-P
Du må ikke bruke keyboard-tegnene for "større enn" og "mindre enn"...det liker ikke forumet
Som sagt, dette er ikke salt som i saltvann. Det inneholder en hel dl andre ting også. Uansett, ancistrus er ømtålelig for "ordentlig" salt mens levendeføderne kan godt ha litt salt i vannet. Akvariesalt-tablettene gjør nok ingen skade, men regelmessige vannbytter gjør omtrent samme nytten.

Uansett om du ikke anser deg som en "seriøs" akvarist, skal man vel likevel ta best mulig vare på levende vesener ?
selvfølgelig vil jeg ta vare på fiskene mine.. det er jo derfor jeg graver etter info på denne siden
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap