Hva mener dere guruer om dette? Tenker på fullt filter og utslag på GH.
oen ganger bør vi prøve å påvirke vannet litt hvis det ikke er helt gunstig for våre damfisker.
Dette gjelder oftest hardheten (KH) her i Norge.
Har du bløtt vann er det minst to ting man bør være forsiktig med.
Et filter som fungerer er fullt av bakterier som trenger kalsium og natrium. Dette tar de fra vannet, og da blir vannet bløtere og ofte surere.
Derfor er det viktig å måle ph og kh ofte, særlig i starten før du kjenner til mekanismene for din dam, og ditt system.
Som jeg skrev over kan ammonium skifte til ammoniakk ved at ph kommer over 7.
Derfor tar jeg med et eksempel som har skapt mye "fisketragedier" i Norge, både blant dameiere og hagedamfolk: Man har et fungerende filter, men har kanskje vært litt sløv med vannbyttet i det siste. Så tar man en liten sjekk, og oppdager at ph har blitt veldig lav i forhold til vanlig, og man durer bort til en butikk som har noe ph+ eller skjellsand som man pøser ut i for å øke ph igjen. Og hva skjer? Dagen etter er alle fiskene døde! Hva skjedde?
Som jeg skrev over bruker bakteriene i et filter kalsium og natrium som de finner løst i vannet. Når dette er brukt opp synker ph. Når bakteriene har brukt opp alt tilgjengelig av disse saltene slutter filtret å fungere og bakteriene bryter ikke ned ammoniakken. Men fordi ph er blitt lav omdannes ammoniakken til ammonium. Dette er ikke så giftig, og fiskene greier seg en stund med relativt høye verdier av dette.
Når man så putter i noe som øker ph raskt vil dette gjøres om til giftig ammoniakk og fiskene dør.
Selv om man hadde skiftet ut halvparten av vannet først kunne den mengden ammonium som er igjen i systemet være nok til at fiskene dør når det gjøres om til ammoniakk.
DERFOR!!! Hvis du ikke har skiftet vann på en stund og oppdager lav ph i dammen eller akvariet ditt, så ikke tilsett noe som øker ph, og ikke skift 50% av vannet hvis ph i springen er høy, feks 8.