FerskFisk (side 7)

Det høres helt greit ut med de verdiene. Mellom 3 og 4 ppm ammoniakk er helt fint. Ikke burde du klusse noe med pH heller. Nå er det bare å følge Guiden...måle 1 gang per døgn til ca. samme tid og ikke tilsette mer Salmi før ammonakk ramler ned til rundt 1.
SilverShaded
Det høres helt greit ut med de verdiene. Mellom 3 og 4 ppm ammoniakk er helt fint. Ikke burde du klusse noe med pH heller. Nå er det bare å følge Guiden...måle 1 gang per døgn til ca. samme tid og ikke tilsette mer Salmi før ammonakk ramler ned til rundt 1.


Takk, har noen fortalt deg at du har beroligende evner :p
Jeg begynner å måle 9 hver kveld, for da er det stille her.


Takk SilverShaded!
Ja, faktisk...det har skjedd flere ganger før, særlig på chat-forum. Men, som du vet kan jeg være ganske skarp også..
SilverShaded
Ja, faktisk...det har skjedd flere ganger før, særlig på chat-forum. Men, som du vet kan jeg være ganske skarp også.. ;-)





Det er en ting jeg ikke finner noe info om, skal testene stå med korken åpen, altså med tilgang til oksygen når eks. ammonia testen skal stå i 15 minutter... hmm. med eller uten kork? :p
Det er ikke nødvendig å bruk kork, nei.
Husk å følge bruksanvisningene nøye, særlig på NO3-testen. Reagensflasken der må ristes godt før tar ut dråpene, og prøveglasset må altså ristes sterkt i minst ett minutt... med korken på, selvsagt
SilverShaded
Det er ikke nødvendig å bruk kork, nei. Husk å følge bruksanvisningene nøye, særlig på NO3-testen. Reagensflasken der må ristes godt før tar ut dråpene, og prøveglasset må altså ristes sterkt i minst ett minutt... med korken på, selvsagt ;-)


Ja, nå gjør jeg så godt jeg kan, leste det så rista til jeg ble helt rystet :p

Jeg tok litt nye tester.
Strips, fordi jeg har dem:

Cl=0.3 - 0.4
pH=7.2
KH=5ºd ca
GH=5 ca
NO2=1 ca
NO3=20 ca

Dråpetest:

pH= 7.8 så vidt off scale
NH= 1.5ppm
NO2=0.8
NO3=4

Så noe har skjedd, og nå ser jeg stripstestene egentlig bare kan droppes
Med samme NH verdi som i går, 1.5 så la jeg til 8 dråper i går, og det gjør jeg i dag også? Ellers vil det synke til under 1 ila 24 timer?



Og hva er det med skalaene på testsettet JBL NO3, det er jo to-tre målestokker der.

Saltvann, akvarie og pond? eller to med ferskvann der fisken har forskjellige størrelser?

lol

Det er bare to skalaer...en for saltvann og en for ferskvann. Du skal lese av på den nederste, den som er nærmest fargekartet. Det der med grønt ("ok"), gult og rødt kan du bare blåse i. Nitrat er helt greit så lenge målingene holder seg under ca. 20 ppm. Ideelt er 10-15ppm, ihvertfall hvis det er nok fosfat i karet.

Du var litt kjapp med mer salmi...som sagt viktig at det ikke blir for mye. Men det varer nok ikke lenge før du må bruke full dose hver dag.
Målte også GH KH, begge landa på 6ºd

Men jeg tilsatte ytterligere 6 dråper salmi. Vil ikke at NH verdien skal synke under 1. Innbiller meg at det var smart..


"I'm going rogue" ? håper ikke det var så veldig galt. Må vel nesten ta EN NH test til da, om ca 30 mins for å finne ut resultatet av 6 dråper :p
SilverShaded
Det er bare to skalaer...


10-15 ppm nitrat er notert :p

Evig takknemmelig for hjelpen din SilverShaded!
6 dråper salmi tok meg tilbake til akkurat 3mg/l NH4
målte etter 45 minutter
Tester...

NH4 = 3- 2?
NO2 = 3-4
NO3 = 40??

Skjer noe nå. Så lar det bare så. Ikke noe salmi i dag

SilverShaded
...Nitrat er helt greit så lenge målingene holder seg under ca. 20 ppm. Ideelt er 10-15ppm, ihvertfall hvis det er nok fosfat i karet. Du var litt kjapp med mer salmi...som sagt viktig at det ikke blir for mye. Men det varer nok ikke lenge før du må bruke full dose hver dag.


skal jeg bytte litt av vannet? NO2 er antageligvis 3til 4 har jo bare stripsa når det blir så høyt..NO3 viser 20-40 på strips.

Dråpetest:
NO3=10-12ppm

EDIT retta på tullet mitt :p

Neida, du behøver ikke bytte noe vann foreløpig. Hvis du ser i Guiden, er NO3 okay så lenge den ikke kommer opp mot 80-100 under innkjøringen. 10-15 var rent generelt, altså i "normal" drift med fisk/reker.

Ingen vits i å måle NO2 når den går utenfor JBL-skalaen og er knallrød. NO2- verdien er relativt uinteressant før den faller og kommer inn på skalaen igjen...og det gjør den neppe på minst en uke. Mer viktig nå er å holde øye med pH !

Men alt skrider frem etter boka
ok, jeg måler Ph, i mens målte jeg NO3 ..før du posta.. hmm :p

Dråpetest:
NO3=10-12ppm

SilverShaded
Neida, du behøver ikke bytte noe vann foreløpig. Hvis du ser i Guiden, er NO3 okay så lenge den ikke kommer opp mot 80-100 [I]under innkjøringen[/I]. 10-15 var rent generelt, altså i "normal" drift med fisk/reker. Ingen vits i å måle NO2 når den går utenfor JBL-skalaen og er knallrød. NO2- verdien er relativt uinteressant før den faller og kommer inn på skalaen igjen...og det gjør den neppe på [I]minst[/I] en uke. Mer viktig nå er å holde øye med pH ! Men alt skrider frem etter boka :-)



pH 7.4 så den har falt litt..


TAKK SilverShaded!
Da er alt i orden. Så lenge den ikke ramler ned mot 6, er ingen inngripen påkrevet.
SilverShaded
Da er alt i orden. Så lenge den ikke ramler ned mot 6, er ingen inngripen påkrevet.


Takk SilverShaded!

Der har jeg også et greit eksempel på hvor unøyaktig strips kan være. Jeg målte jo NO3 til 20-40 mens dråpetestene viste 10-12ppm
Når jeg tenker på denne tanken og ammonium, det skal være 10 reker og et skjell eller to. De vil vel ikke produsere så mye ammonium. Derfor jeg la meg ned mot 3-3,5 når jeg så på guiden. ikke 4

Er det galt tenkt av meg?
Neida, forsåvidt ikke. Det holder helt fint med 3 ppm ammoniakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap