Algeeksplosjon og snegler!

Har i løpet av den siste uka og spesielt de to siste dagen hatt en enorm eksplosjon av brunalger, grønnalger, og rødalger i mitt ny oppstartede akvarium . Det er fiskeløst da jeg er midt i innkjøringsperioden med salmi. Rødalgene har fulgt med en anubiasplante mens de andre to har dukket opp av seg selv, antageligvis som følge av høye nitrat-verdier (50mg/l) som følge av innkjøringen, og at lyset sto på mer enn 12 timer i strekk i en lengre periode. Har nå anskaffet timer så den er stilt på 12 timer på/12 timer av.

Jeg mener å ha lest en artikkel der det ble anbefalt og legge anubiasplanter med alger i en vannbalje og sette den et mørkt sted i en lengre periode for at algene skal dø. Stemmer dette? Hvor lenge kan den i så fall nødvendig for å ta livet av algene og hvor lenge vil planten overleve.

Jeg har også lest meg frem til at en mulig løsning med de andre algene vil være lengre mørkeperiode og hyppige vannbytter Hvor lange perioder er det snakk om her? Kan plantene overleve flere dager i strekk uten lys? Eller er det bedre å gi kortere perioder med lys hver dag. Hvor mange timer per dag i så fall? Vil disse tiltakene gå negativt utover innkjøringen?

Har også oppdaget at det er liv i akvariet mitt i form av noen små hvite snegler med det som ser ut som gjennomsiktig skall. Er disse harmløse eller uønskede?

Har også to sverdliljer som ser ut som de er spist på. Det er snart ikke mer igjen av dem, men det er jo ikke fisk der så jeg forstår ikke hva som skjer med dem.

Setter stor pris på alle svar
For det første, du har ikke fått alger pga. nitrat alene. Du har hatt alt for mye lys i karet. I innkjøringen bør lystiden ikke være mer en 5-6 timer, alt annet er en invitasjon til algene på et tidspunkt da planter ikke er særlig veletablert enda. Ser at jeg burde tatt dette med i Guiden...det har jeg nå fikset.

Hvis amoniakk-verdiene i karet har vært for høye, vil dette også gå hardt utover plantene...da angripes de selvsagt av alger.
Alger under oppstart er et ganske vanlig fenomen, mye av den grunn jeg nevnte over, planter som ikke er etablert. Mesteparten av dette løser seg selv når karet kommer mer i balanse, så plant gjerne masse rasktvoksende stilkplanter mens innkjøring pågår. De er ikke så avhengide av røtter og klarer seg bedre i et nyoppstartet kar. Eksempler er Egeria densa og gulrotgress.

Vet ikke riktig hva slags plante du mener med "sverdlilje" ? Mener du en Echinodorus-art, eller er det noe annet ?
Ammoniakkverdiene har sjelden vært over 4 mg/l, og all ammoniakk forsvinner i løpet av 10 timer hver dag, så da er det sikkert lyset. Algene er faktisk mest hissige rett under lysarmaturet så det er vel en klar indikator. Planten jeg mener er Echinodorus bleheri. Han jeg kjøpte den av kalte den sverdlilje. Når jeg tenker meg om så er den som ser mest oppspist ut like ved der jeg pleier å sprøyte i salmi. Kan det ha noe å si?

Bør jeg vente med algebekjemping til etter jeg er ferdig med innkjøring mener du? Rødalgene fra Anubiasplanten har allerede begynt å rusle over på de nærmeste naboplantene.
Aha, altså en vanlig sverdplante, har ingenting med liljer å gjøre. Og det er en rotplante, den trenger litt tid på å etablere seg og er ganske sårbar i den tiden. Kan godt hende den har tatt skade å få salmi direkte på seg...konsentrasjonen blir veldig høy akkurat når du sprøyter inn.

Hvis du anser at anubiasen er en smitterisk (noe den forsåvidt er), så ta den ut, skrubb bladene forsiktig under rent vann med en tannbørste. Legg den 2-3 minutter i et bad med 1 del klorin til 19 deler vann. Skyll den godt, og legg den i en bøtte med rent vann for seg selv uten lys noen dager. Bare pass på at vannet ikke blir alt for kaldt. Bytt vann innimellom, gjerne daglig. Dette burde den tåle uten problemer. Sett den tilbake i karet...og husk at den bør bindes til noe (stein/rot), ikke plantes i bunnlaget.
Takk. Har ikke klorin i huset, men da kjøper jeg det i morgen. Har også satt tidsuret til å ha lyset på i 5 timer hver ettermiddag. Burde denne nye lys-ordningen de neste par ukene kombinert med etablering av noen av de plantene du nevnte holde til å ta livet av de brun og grønnalgene som har slått seg til?

Noen ide om sneglene? De er ca 5mm i lengde og har enten gjennomsiktig skall eller skall med samme farge som kroppen. (Hvit/kremaktig farge).
Det burde stoppe utviklingen av angrepet, men neppe ta livet av de algene som allerede er der. Håpet er at de vil minske etterhvert pga. tiltakene, og etter hvert bli overkjørt av plantene. Fjern skadede blader på de plantene du allerede har, det vil også redusere spredning. I tillegg kan du gjøre et 50% vannbytte for å bli kvitt både litt nitrat og endel algesporer. Et annet mulig hjelpemiddel er bruk av flytende karbon, f.eks Easy-Life EasyCarbo.

Sneglene har også kommet inn med plantene. Disse kan igrunnen bare fjernes manuelt...plukk dem vekk hvis du ikke vil ha masse av dem. Helt kvitt snegler blir man aldri når man først har fått dem (uten å bruke gift, da). Men brå, sterk sneglefremvekst er gjerne et tegn på ubalanse i akvariet...normalt i et nyoppsatt kar, men et faretegn signal i etablerte kar.
Tusen takk for gode svar. Da prøver jeg dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap