Planter

Sliter med algeproblem i det ene karet mitt.
85 liter med dobbelt t5-armatur. (Dette)
Lystid er 6 timer hver dag.

Rådasand i bunn. Diverse enkle planter i karet.

Har lest at når jeg har så "bra" lys burde jeg også ha co2 og/eller plantenæring i sanden for å hindre algevekst.

Har ikke vannverdiene p.t. da jeg holder på å lage til karet på nytt.

Tenker å fortsatt ha enkle planter i karet, f.eks. Kjempevallisneria og Vanlig Skruvallisneria samt en del mose i karet.

Tenker å ha MANGE slike planter i karet.

Er plantesubstrat noe jeg burde ha i sanden? Og hva vil co2 bidra til?
Karet burde greit kunne drives uten CO2, særlig i og med at du har enkle planter. CO2 vil allttids være bedre, men du kan også bruke litt flytende karbo for å sikre at plantene får ekstra karbon. Hele vitsen med CO2 er å tilføre karbon. Hvis du er redd for at det blir for mye lys, er det greit å bruke noen flyteplanter.

Litt næringssubstrat under sanda er ikke dumt, for eksempel Tropica Plant Growth. Ellers kan du også stikke noen nærings-kuler ned ved siden av røttene til vallisene.
Vil da karbon og/eller næringskuler være med på OGSÅ å forhindre alger?
Hele trikset med å begrense alger ligger i å bli flinkere med plantene. Når plantene trives, vinner de kampen mot algene over næringen. Dette er en balansegang...100% fri for alger er det umulig å være, de er en del av ethvert fuktig ekosystem.
Summa summarum, så lenge man gir plantene det de trenger : lys, næring (karbon, N-K-P, micronæring) og et godt vedlikehold av karet, vil det være den beste algebekjemping man kan ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap