Hjelp!! ja da er det blitt masse svevealger i 93l her gitt.

Det er så mye at det er helt gjengrodd i grunn, for så ikke 5cm inn i karret engang. Jeg valgte tømme karret så og si helt tomt for vann i dag for sånn det er nå er uholdbart. Vil de resterende svevealgene bli tatt knekke på dersom jeg fyller rent vann og bruker det som et karr der jeg bare skal ha planter inn til videre?
Høres ut som du har fått skikkelig ubalanse og/eller overflødig med næring eller lys.
Gamle dårlige lysrør?
Nei, med mindre du fjerner årsaken til svevealgene vil de komme tilbake igje. De har en enorm evne til å forøke seg.
Takk for tipsene. Jeg har skrubbet alt inventar unntatt sanden. Skal innom en dyrebutikk i morra så da blir det bytting av lysene dersom dem har dem inne selv om dem ikke er over et halvt år. PS! Dem er toppen ca 4-5mnd`er.
Har du sollys inn på karet ? Det er neppe lysrørene sin skyld, hvis de er 4-5 måneder gamle. Hvor lang lystid har du ?
Plassert karret så det blir minimalt med lys fra vinduene. Nå er i vinterhalvåret er det heller ikke sol her jeg bor grunnet fjellene. Så lysene trenger ikke byttes enda. Bruker life-glo x2

Lyset er på i max 8t(helst bare 7t pr. døgn)
Tok alle testene før i dag

NH 0
NO2 0
NO3 22(høyere enn vanlig som er 15)
PH 6,8
KH 3
GH 15(høy)
Hvordan rutiner har du på vannbytter og slamsuging ?
Hvis svevealgene tar seg opp igjen etter vannbyttet, bytt vann igjen og mørklegg karet.
SilverShaded
Hvordan rutiner har du på vannbytter og slamsuging ? Hvis svevealgene tar seg opp igjen etter vannbyttet, bytt vann igjen og mørklegg karet.


30%+ en gang i uka + slamsuging samtidig.
Ok hvor lenge? Holder det med mørksøppelsekk?
Svart søppelsekk går bra, så lenge du ikke spretter dem opp. Da slipper de gjennom lys. Det må være tett. 5 dager burde holde. Fiskene klarer seg uten mat i de dagene. Så bytter du vann igjen etterpå. Og start opp med lys på ikke mer enn 4-5 timer i begynnelsen.
Takk SilverShaded

Da kan det trygt gå fisker oppi der ja.

Da blir det fylling av karret igjen, flytte fiskene og pumpa tilbake og mørklegging.
En liten oppdatering

Det ser ut til at:
Et total vannbytte,
Mørklegging fra 15 til 22
For deretter 2 ganger 40% vannbytte har tatt knekken på algeproblemet.

PS! Fiskene lot jeg være å flytte tilbake til karret som ble mørklagt.
Så dem fikk være i karret dem var flyttet til i mellomtiden.

Tusen Takk for all hjelp SilverShaded
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap