Forslag til stimfisk som yngler "lett"

Søker en fisk til topp/midtsiktet i akvariet. Ønsker at den skal stime forholdsvis bra. Den skal la yngel fra Apistogramma o.l. være i fred.
Og jeg ønsker en sitmfisk det skal være "enkelt" å få yngel på.
Ph i karet er ca 6,8. Temp ca 24-26 grader.
Karet er 180 liter.
Hva med Grønn tetra eller Glødebåndstetra? Noen som har erfaring med en av disse?
Tror ikke det er så lett å få yngel på stimfisk så lenge du har dvergciklider i karet. De er flinke til å "rydde".
Du kan kanskje være heldig og få en gruppe stimfisk til og kaste egg, men derfra og få yngel av det er en helt annen sak. Det beste er og fore opp godt en gruppe i hovedkaret ditt, når de er godt voksne og i godt hold, tar du gruppen opp i et mindre kar som du tilpasser artens ideelle behov for lek. Jeg holdt på med skjørtetetraer for endel år tilbake. På de kunne jeg se at hunnfiskene ble gode og runde i buken. Da forberedte jeg et lite kar på 30 l med den temperaturen som var anbefalt, plantet lett, karet var bare halvfullt med vann, og jeg la en plastrist i bunnen som eggene skulle falle gjennom slik at de ikke ble spist. La så et mørkt håndkle over karet, og neste morgen hadde de lekt. Flyttet så gruppen tilbake i hovedkaret, og foret etterhvert de bittesmå ungene med infusorier.

Som Kampfisk skriver, så blir både egg og evt. yngel som regel spist opp av beboerne i karet.

Mvh
Øyvind
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap