Hvor mye mer fisk kan jeg ha?

Hei!
Har et Juwel 450l akvarium som jeg kjører med orginal filtrering. Spørsmålet mitt er: hvor mange fisker kan jeg ha, slik at filteret kan gå uten for stor "motstand" hvis du skjønner hva jeg mener. Legger ved en oversikt over fiskene jeg har i akvariet nå til dags dato.
4 stk Perlegurami
2 stk Gullgurami
2 stk Dverggurami
7 stk Skalare
5 stk praktbotia
2 stk L144
4 siamesiske algespiser
4 doktor fisker
4 pansermalle, hoplosternum
1 ildhale
3 L- maller
3 regnbue labeo
2 afrikanske sommerfugl fisker
Jeg vil si at det akvariet allerede er mer enn fullt nok, særlig med det originale filteret.
Hva hvis jeg oppgraderer til å ha Eheim sin eksterne filter pumpe kalt: Eheim Pro 3 2075. Blir det bedre da, og om jeg kan ha flere fisker.
Vet ikke riktig hva det er du hadde tenkt deg ? Jeg ville fraråde fler fisker uansett...med en sånn salig suppe av fisker oppnår du bare å skape mere stress i akvariet. Fiskesammensetningen din består av alt fra rene bøller, viltre arter og meget rolige arter...dette er ikke en god oppskrift. Og stress i akvariet er en garantert sykdomsfremkallende faktor.
Hvilke fisker er der som ikke i det hele tatt passer da? Hvis du skjønner hva jeg mener
Vel, vi kan gå gjennom det :

Arter som vil ha fred og ro, og lite strøm : Scalare, sommerfuglfisk og alle 3 gurami-artene.

Viltre arter som liker mye strøm og er meget aktive : Botia, Garra rufa, Regnbuelabeo, ildhale. I tillegg blir Garraene og Regnbuelabeoene ganske aggressive når de vokser til. Ildhalen er heller ingen god "selskapsfisk".

Mallene er også fisker som liker oksygenrikt vann, og det vil også si god sirkulasjon/strøm.

Det er mange vakre arter her...men man kan ikke bare fylle opp akvariet med arter man "liker" uten tanke på sammensetningen.

Jeg fikk denne sammensetningen fra fiskebutikken og regner da med at de kan sitt fag men tydeligvis ikke da.
Nei, ansatte i dyrebutikker er ikke akvarister, de er selgere ! Det er bare å lete litt i forumet, så vil du se hvor mange rare, kunnskapsløse og direkte fiske-skadelige råd de har gitt mange nybegynnere. Som oftest har de svært liten peiling på artenes krav til biotoper, vannmiljø og oppførsel. De har jo lykkes med å selge deg en hel del "ikke billige" fisker.... et godt eksempel på hvordan det ikke burde gjøres..
Hva vil du anbefale for meg å gjøre da? Med tanke på sammen setningen.
Har du forslag på en fin sammensetning av fisker til akvariet mitt? Beklager hvis jeg maser men er en del forvirra nå.
Ingen grunn til forvirring...dette er vel bare noe du overhode ikke har tenkt på.
Hva du skal gjøre med fiskesammensetningen din kan ikke jeg fortelle deg. Som du ser, har du minst to forskjellige "typer" fisk : de som skal ha rolige omgivelser med lite strøm, og de som foretrekker mye strøm og skaper mye uro og/eller ufred rundt seg. Hvordan du velger å bruke den informasjonen er opp til deg, jeg kan bare råde deg til å tenke i riktige baner og ta hensyn til fiskenes trivsel først og fremst.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap