Blaut på begge beina..! (side 7)

Plussmedlem
Og eikeløvet i karet ditt - er det selvplukk?
Samling av løv

Alt av løv er selvplukk.

Jeg har en gravplass akkurat langt nok fra hovedveien, at jeg ikke trenger å tenke på trafikkstøv. Eikeløvene er plukket der. Men jeg bruker også Bjørk, Lønn Og Selje.. Men det må være tørket, nedfallsløv. Men det kan være litt fuktig, hvis man bruker det med en gang. Er det noe som ligner på mugg, så la det ligge..!

Jeg gjør ingenting med løvet, før jeg putter det i akvariet. Dermed får man naturlig biofilm i karet.

Lønn er bladene som blir først oppspist/kompostert. Eik er den dem varer lengst.

Etterhvert får jeg myrbunn, med løv. Da begynner jeg å få nesten likt Aquascape, som dem har der dem kommer fra. Det er målet..




Plussmedlem
Misunner deg den eika altså. Det er ikke mye av den sorten her ute i havgapet der jeg bor...
Hva er oddsen for at du samler en sekk og sender til Trøndelag? XD

Jeg bruker også en del nedfallsløv fra forskjellige trær i noen av akvariene. Jeg har ikke belegg for påstanden, men det virker å ha positive effekter på fiskehelsen.

Viktor
Misunner deg den eika altså. Det er ikke mye av den sorten her ute i havgapet der jeg bor... Hva er oddsen for at du samler en sekk og sender til Trøndelag? XD

Jeg har ei stor vintereik i hagen, kun for lettvint å kunne samle løv hver høst. Og er omgitt av bøkeskoger og eikelunder nesten rett utenfor hageporten.
Hvis ikke @Skautrollet vil dekke dine behov, kan det hende jeg kan samle en sekk med brune blader av eik og/eller bøk, og sende deg. Dette som et uttrykk for at jeg setter pris på at du bidrar så mye og så bra til AF som du gjør.
De bladene som ligger ute nå, har jo ligget ute siden høsten, så mye av godsakene er nok vasket ut. Så en innsamling av blader må i tilfellet skje på høsten, når bladene akkurat har falt ned på bakken.

Viktor
Jeg bruker også en del nedfallsløv fra forskjellige trær i noen av akvariene. Jeg har ikke belegg for påstanden, men det virker å ha positive effekter på fiskehelsen.

Dette har ikke bare "positive effekter på fiskehelsen", Viktor, det er essensielt for fiskehelsen.
På SAMAD konferansen i Nederland den 25. Mars vil jeg bl.a. legge fram forskning som viser hvor viktig humusstoffer (som bl.a. dannes når blader nedbrytes i vann) er for fisk, ikke bare for Apistogramma i sortevannsbiotoper.
Plussmedlem
Oi... Jeg forventa ikke å bli tatt på ordet, og i hvert fall ikke etterfulgt av ett så solid kompliment. Det varmer, Tom! Du er ikke akkurat en ubetydelig bidragsyter selv, så tusen takk!
Du må absolutt ikke sende noen sekk med løv hitover altså. Det var sagt på fleip. Om du likevel finner på å gjøre det så skal du få betaling!

Tilgjengeliggjør du dette fremlegget i etterkant av konferansen, Tom? Det hadde vært meget interessant å se. Kanskje det kan bli en artikkel på forumet? Eller en video? Eller begge!?
Så kult
Tom C
[QUOTE=Viktor]Misunner deg den eika altså. Det er ikke mye av den sorten her ute i havgapet der jeg bor... Hva er oddsen for at du samler en sekk og sender til Trøndelag? XD

Jeg har ei stor vintereik i hagen, kun for lettvint å kunne samle løv hver høst. Og er omgitt av bøkeskoger og eikelunder nesten rett utenfor hageporten.
Hvis ikke @Skautrollet vil dekke dine behov, kan det hende jeg kan samle en sekk med brune blader av eik og/eller bøk, og sende deg. Dette som et uttrykk for at jeg setter pris på at du bidrar så mye og så bra til AF som du gjør.
De bladene som ligger ute nå, har jo ligget ute siden høsten, så mye av godsakene er nok vasket ut. Så en innsamling av blader må i tilfellet skje på høsten, når bladene akkurat har falt ned på bakken.

Viktor
Jeg bruker også en del nedfallsløv fra forskjellige trær i noen av akvariene. Jeg har ikke belegg for påstanden, men det virker å ha positive effekter på fiskehelsen.

Dette har ikke bare "positive effekter på fiskehelsen", Viktor, det er essensielt for fiskehelsen.
På SAMAD konferansen i Nederland den 25. Mars vil jeg bl.a. legge fram forskning som viser hvor viktig humusstoffer (som bl.a. dannes når blader nedbrytes i vann) er for fisk, ikke bare for Apistogramma i sortevannsbiotoper.

Så kult Tom C dukket opp

Har planer om å få bygd et kar på 2m3, for Black Ghost.
Lurer på om det er noen Apistogramma, som kan gå sammen med den.

Blir lignende biotop.

ore kongler
Viktor
Misunner deg den eika altså. Det er ikke mye av den sorten her ute i havgapet der jeg bor... Hva er oddsen for at du samler en sekk og sender til Trøndelag? XD Jeg bruker også en del nedfallsløv fra forskjellige trær i noen av akvariene. Jeg har ikke belegg for påstanden, men det virker å ha positive effekter på fiskehelsen.


Jeg bruker også Or, og Orekongler..

Plussmedlem
Ja, jeg også. Or vokser villig så fuktig som det er her ute.

Jeg har brukt omtrent alt som er. Det eneste jeg har styrt unna er nåletrær. Det er noen terpentingliknende stoffer i disse (mener å huske det var det i hvert fall) som absolutt ikke er positive for akvatiske vesener. Dog, jeg tok sjansen på en lysegrå og værbitt stykke trevirke av norsk gran for en del år tilbake. Og det gikk greit. Ingen plutselige dødsfall eller andre synlige/målbare påvirkninger. Hovedproblemet er at de råtner veldig fort når de kommer under vann, så man må hive de etter bare et par måneder.

Men det er denne eika da vet du. Jeg er glad i trær og skog, og ei voksen eik er et skue i seg selv.
Nåler og treverk..
Viktor
Ja, jeg også. Or vokser villig så fuktig som det er her ute. Jeg har brukt omtrent alt som er. Det eneste jeg har styrt unna er nåletrær. Det er noen terpentingliknende stoffer i disse (mener å huske det var det i hvert fall) som absolutt ikke er positive for akvatiske vesener. Dog, jeg tok sjansen på en lysegrå og værbitt stykke trevirke av norsk gran for en del år tilbake. Og det gikk greit. Ingen plutselige dødsfall eller andre synlige/målbare påvirkninger. Hovedproblemet er at de råtner veldig fort når de kommer under vann, så man må hive de etter bare et par måneder. Men det er denne eika da vet du. Jeg er glad i trær og skog, og ei voksen eik er et skue i seg selv.


Tredverk og blader/nåler har firskjellige kjemisk innhold.

Poteten kan spises uten problem. Spis frukten over bakken. Da dør du.., kansje..

Vesentlig forskjell..

Ja, bruker også Orekongler.. ??

Skautrollet
[QUOTE=Viktor]Ja, jeg også. Or vokser villig så fuktig som det er her ute. Jeg har brukt omtrent alt som er. Det eneste jeg har styrt unna er nåletrær. Det er noen terpentingliknende stoffer i disse (mener å huske det var det i hvert fall) som absolutt ikke er positive for akvatiske vesener. Dog, jeg tok sjansen på en lysegrå og værbitt stykke trevirke av norsk gran for en del år tilbake. Og det gikk greit. Ingen plutselige dødsfall eller andre synlige/målbare påvirkninger. Hovedproblemet er at de råtner veldig fort når de kommer under vann, så man må hive de etter bare et par måneder. Men det er denne eika da vet du. Jeg er glad i trær og skog, og ei voksen eik er et skue i seg selv.


Tredverk og blader/nåler har firskjellige kjemisk innhold.

Poteten kan spises uten problem. Spis frukten over bakken. Da dør du.., kansje..

Jeg bruker Ferrogan/flytende gjødsel.. Nesten alle mangler jern.

Jeg har begynt å få brune børsyealger. Da må jeg gi jern. Siden dem løvet som komposterer. Leverer resten.



Vesentlig forskjell..

Ja, bruker også Orekongler.. ??

Bordercollie hvalp..

Nå blir innkjøpet av fisk/skalldyr utsatt en stund...

Jeg har kjøpt ny bordercollie hvalp... Så det blir ikke noen store oppdateringer på et par mnd.

Hvis der ikke vil ha oppdateringer, på hvalpen....?!??!??

Ny hvalp i hus
Skautrollet
Nå blir innkjøpet av fisk/skalldyr utsatt en stund... Jeg har kjøpt ny bordercollie hvalp... Så det blir ikke noen store oppdateringer på et par mnd. Hvis der ikke vil ha oppdateringer, på hvalpen....?!??!??




Da har Frøya kommet i hus

Da var vi tilbake!!!
Jeg slet litt mad å finne symbol i koden. Fikk ny kode, ingen probem..!!!

Når det gjelder siste oppdatering, fra 400l.Så slitet vi med alger. Selv om nitratnivået, viser 0.

Jeg tilsetter Ferrogan,hver 14. dag. Og tilsetter flutenede plantegjødsel, dem andre 14. dag. siden den siste inneholder kobber, då bruker jeg bare halv dosering. Siden jeg har reker...

Skal oppdatere karene mine, og den nye hvalpen.

 
Får ikke arter
Finner ikke arter i kunnskapsbase på Moskitarasboras, hverken på latinsk navn, og to populærnavn.. Det er et problem..



 
Plussmedlem
Får ikke arter
Hei! Hvilke arter er det du mangler? Her er alle som er registrert med genus Boraras: 

https://akvaforum.no/lex/list.cfm?type=fish&name=boraras


 
Arter jeg mangler..
Trenger lakrisgurami, og slangehode betta. i tillegg til thai microkrabber..

 
Takk for god tråd, med mange gode råd og tips. Selv om jeg begynte med fisk allerede på syttitallet, to Guppyer i et toliters Norgesglass i vinduskarmen, med en Hygrophila polysperma plante i bånn. Husker ikke helt hvor lenge de overlevde, men kanskje til vinteren kom. Etter hvert bygde faren min et 15l kar av bussruter og vinkelhjern. Der ble det seks Guppyer og etter hvert to Gullfisk. Jeg har et eget akvarierom, pluss et kar på soverommet. Fire kar i drift for tiden og to uten fisk. Det største karet mitt er ikke I drift. Der er på 375l. 
Plussmedlem
"Skautrollet"
Trenger lakrisgurami, og slangehode betta. i tillegg til thai microkrabber..

Hei igjen.
Lakrisgurami har alltid vært her: https://akvaforum.no/lex/fish.cfm/5211/Parosphromenus-linkei-Lakrisgurami

Samme med ormhodebetta: https://akvaforum.no/lex/fish.cfm/5150/Betta-channoides-Ormhodebetta
..og mikrokrabben er her: https://akvaforum.no/lex/animal.cfm/1207

Har du problemer med søkefunksjonen?
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap