Blaut på begge beina..! (side 2)


Da er dage kommet til å tilsette 12 Corydoras pygmaeus, til suppen..

Nitrogen-syklusen er virkelig oppe å går. Mistet en otto i går, men det hadde ingen ting med vannverdiene. Vil anta, at det går tapt en til. Men vi får krysse fingrene på at det ikke vil skje.

Har forresten forandret oppsettet i 400 literen fra Sør-amerikansk, til Asiatisk survannsbiotop. Det var mye intressant der, fant jeg ut. Farlig å gå seg vill på nettet.....


Død og bedervelse..!


I går.., foresten blir det forgårs no.. Så døde otto nr. to, som forutsett. Det døde også en Amanoreke, men det var antagelig av alderdom. For den var svææær..!

Alle andre ser ut til å være i god form, så jeg håper det er slutt på dødsfall no.

Lovde noen bilder når Pygmene ble tilsatt suppa..!

Her kommer et utvalg, som tar noen innlegg.. Har foresten skiftet lysrør til power-glo, 15w siden sist. Skulle gjerne hatt flora-glo, men det er bedre enn Sylvania day-light......!

Flere bilder..!


Flere..

Det havnet 3Små amanoreker i suppa, i går..



Flere bilder..!


Flere..

Største problemet for tiden er høy No^3, mest sannsynelig pga. intensiv foring av otocinclus..
Og 0 Gh. Holder på å øke den litt.



Flere bilder..



Flere..



Har fått besøk av et par dammsnegler, av ukjent type (bedre kjent som pestsnegler. Ufotrjent dårlig rykte...?!





Enda flere bilder..!


Flere..

Beklager hvisse bilder, mobilkamea har sine begrensninger...




Rekord 70


Har startet på oppsettet på en Juwel rekord 70..

Filteret har allerede gått i 21 dager, allerede.

Har montert ekstra reflektorer i toppen, på samme måte som i 54 l. Tilpasset alu. folie. Festet den med rapsolje (andre matoljetyper fungerer også..)


Her er noen bilder..





Forskjellige merker, +/- (tester)


Noen som har erfaring med Prodac-tester?

Kjøpte en svindyr Prodac NO^3 test, som ble påstått at den var mer nøyaktig enn Tetra..

Den viser 0,0 mg/l NO^3. Som er umulig, Siden Tetra testen viste 12,5 mg/l to døgn før. Selv om det var skiftet 10 l samme kveld, skulle der være minst 10 mg/l etter to døgn i et 54l kar.

Eller er det bare prod. feil på mitt sett. Reagenspulveret har ennå ikke løst seg opp, etter et døgn i vann. Heller ingen farge...?

Noen som vet?


Neocaridina davidi
Klaget på testen til Prodac idag, ingen problemer der. Alle Prodac-tester ble umiddelbart tatt ut av sortemanget, så der skal dem ha skryt!

Istedet endte jeg opp med 10 Neocaridina davidi (kirsebærrekker) istedet. Pluss det hadde lurt seg med en Moskito rasboras som blindpassasjer.

Men det gjør ingen ting, siden det er en av hovedfiskene som skal i 70 literen etterhvert. Så den får bo i Restart eventyret (54l), inntil det er klart til innflytting..

Liten oppdatering
Alternanthera reineckli 'pink' ser litt tynnere ut nå en rett etter planting. Men nå er den tydeligvis nesten ferdig med omstillingen, siden den har begynt å sette nye skudd. Og dermed ser det ut til at bryet med å montere alu.folie som bakgrunn, og reflektorer i toppen var bryet verdt...

Her er noen bilder:

Kveldsdrømmer..

Har sittet å tenkt å planlegger hvordan jeg skal sette opp innredningen, og hva det skal inneholde..

Har tumlet rundt med ideen, om å sette det opp 400 literen som en Asiatisk pøyte/dam. Med grove røtter som kommer ut fra bakveggen, og deler bunnen opp i naturlige områder. Sammen med mose skal røttene også fungere som bakgrunn. Og bunnen kommer til å være dekket av nedfallsløv. I tillegg var planen å ha Javabregne, Cryptocoryne, Utricularia graminifolia, og Bucephalandra. Den lista er ikke satt, så den kan brått bli endra.

Som kraft i fiskesuppa, er artene muligens noe ambesiøse. Lurer på å kombinere Boraras brigittae, Sphaerichthys vaillanti, Parosphromenus tweediei, og Betta channoides.

I tillegg tenkte jeg at der skulle være et cleanup crew av reker og snegler, fra Asia.

Men etter å ha lest tråden til Kuledrøm, er jeg svært fristet å hive noen Carinotetraodon travancoricus i suppen også. Dem går akkurat innenfor vannverdiene.., men er usikker på hvordan dem går sammen med resten..?


Kjempeflotte fisker du har valgt ut! Men kulefiskene ville jeg bestemt droppet, både pga deres nappete vesen, og pga vannverdier - ser ut som du helst bør godt under pH 6,5 med de fiskene der? Vi snakker vel sortvann?
Kuler


Den går akkurat innafor vannverdiene, men er et kant tilfelle begge veier. Var igrunnen adferden jeg var usikker på i den suppa. Men har gått bort fra den i miksen.

Blir nok eget kar med arter som passer til kulene. Trenger uansett å gå en del dypere i materien før jeg legger meg ut med kulene..

Har igrunnen fått dilla på nannoarter i stoore kar...! For da har man svært store muligheter innen aquascaping.

På drømmelista brukte jeg Boraras brigittae som referanseart..




Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap