Blaut på begge beina..! (side 3)


Har hatt et par forsvinninger....! Først trodde jeg en amanoreke hadde forsvunnet. Så forsvant Endler's hannen min.

Etter nærmere telling, oppdaget jeg at amanoreken bare hadde bare skiftet skall, men endler's hannen er ikke til å spore.

Har heve oppi ti kirsebærreker, som ser ut til å trives utmerket.

Skaffet et par endler's hanner, for å erstattet den hannen jeg mistet. Har 5-6 endler's yngel, som har annerledes genome en resten. Så det burde være ansvarlig å drive oppdrett på.

Idag var jeg nede på 3 otocinclus macrospilus. Så jeg fylte på med 4 stk.

Har kastet noen lønne / seljeblad i suppen..

Her er et par bilder:

Oppgradering


Oppgradering av eksisterende DIY Co^2-anlegg, i en Rio 70.

Har 2 1,5l PET flasker (brusflasker) koblet sammen med luftslanger m/ventil fra hver flaske. (unødvendig) Og en tilbakeslagsventil. (nødvendig)

Korkene på flaskene mine er slangen silikonert fast, men det var før jeg viste bedre. I dag ville jeg bare boret et for lite hull, og tredd slangen i hullet. Fungerer mye bedre enn silikon. Samme teknikken jeg bruker på utblåsningsrøret til dette karet.

Grunnen til jeg har to gjærsatser på dette karet, er rotasjon.

Ca. 250-300 g sukker på 1,5l, og litt vingjær m/næring. Da kommer en på ca 20%, og setter opp ny ca en gang i uken..

Innsatsen i karet er ti Juwel sine filter.

Fremgangsmåte

Jeg brukte 4,5 mm bor. Så klipte jeg enden på slangen på skrå, slik jeg kunne tre den igjennom hullet. Så klipte jeg den rett av.

Siste del...
Mange på nettet sverger til å ha en lyftestein i røret. Men etter min mening vil dette bare føre til redusert effekt på filteret. Og ikke ha noen effekt på diffusjonen, da hastigheten på Co^2 induksjonen i forhold til vannstrømmen. Vil vannstrømmen bare rive med seg mokroskopiske bobler med Co^2. Oppløsningen vil antagelig vere bedre uten luftestein, enn med.

Foreløbig ser det trist ut, siden det står til innkjøring. og er foreløbig oppholdsted for damsnegler.. Tilsetter nå Co^2, for å hjelpe javabregnene som har overlevd (på håret) uten drift i karet (med vann("latskap")).

Oppdatering 54l restart eventyret


Har registrert oppdrett på Endlers levendefødere (gyppie).

Her er beviset....

Omplasering

Holder på og soner inn 70L, til å plasere Endler's yngelen i. No har det seg sånn at både ph, og Gh kan senkes til ønskelig nivå, ved vannbytte. Siden kranevannet har både lavere ph, Gh, og bortimot perfekt Kh..!

Hei. Ser at vi er litt i samma "båt". Jeg har også hatt en lengere pause og er tilbake igjen med nytt kar som nærmer seg 2 uker. Artig med mye diy løsninger. Co2 din kjører hele døgnet regner jeg med, har du tatt noen målinger før lyset går av og hvordan det ser ut rett før lyset går på mtp metningen? Jeg kjører også CO2 i mitt kar men har en relativ rimelig løsning, hvertfall en av de rimeligste en kan få i dag. Går på timer sånn at jeg får litt mer igjen for flaska siden plantene uansett ikke nytter seg av co2 nattestid.
Co^2


Holder et øye med Co^2'en. Men den varierer en del, pga satsen. På det meste er den opp i 36 ppm.

Bruker coryrorasen som meeter. Er en av ti oppe oftere enn hvert tredje minutt, må det luftes. Har ikke vært borti det enda, siden jeg har godt med overflatebevegelse med tanke på å lufte ut overskuddet.

Bakdelen med sats, er at en ikke kan kontrolere det, uten og stenge de fysisk med ventil. Og opne den om morgenen. Et helvetes regime!!!!

Derfor justerer jeg gjennomsnittet, ved å enten heve, eller senke utløpeyt fra filteret. Slik jeg få r mer, eller mindre bevegelse (utlufting) i overflaten..

Er svært skjelden jeg må regulere overflatebevegelsen, etter å ha funnet den gjyldne middelvei...

Akkurat ja, høres jo godt ut det. Det sies at en bør ligge på mellom 20-30ppm men når det er sagt sies det at du må nærmere 40-50ppm før fisken begynner og endre adferd/misstrives eller i verste fall dø. Er flere gode utenlandske forumer med god greie på co2, mye interessant lesning.

Hehe. Var derfor jeg droppet sats da jeg jobber døgn så er litt avhengig at alt går av seg "selv" noen døgn. Kjøpte co2 regulator med adapter til sodastream flaske, diffuser, slange og drop checker (måler co2 i vann og avgir farge for avlesning) samt mulighet til automatisk stenging med timer nattestid. Kom på 1400kr inkl toll og frakt. Syntes det er innafor!


Har vert inne på tanken å skaffe meg ordentlig Co^2 anl. til 400 literen. Men til 54l og 70l kara ser jeg ikke helt vitsen med såpass utlegg, når satsen gjør en glimrende jobb.

Er heller ikke sikker på om jeg trenger det i 400 literen med det oppsettet jeg har tenkt på, siden det blir ganske dimmet belysning. Men med et "proff" anlegg kan man jo strupe ned Co^2 tilførselen, i forhold til forbruket plantene har. Noe som er vanskelig med hjemmelaget system basert på gjæring, selv om det er mulig..


Rekord 70
No begynner yngelkaret å ta form...

Her er et bilde av foreløbig oppsett:

Har ellers vært ute og samlet noen Ore-kongler, Bjørkeløv, Seljeløv og Lønneløv til kara mine.

Ausing av yngel..!

Her er en filmsnutt av oppausing av Endlers levendefødere fra Restart eventyret, for flytting til 70 literskaret

Pluss et bilde av 70 literskaret med yngel.

Krise i 400 l......!?

Hadde 400L stående og gå for innkjøring, og for 14 dager siden sa det ka-dunk. Rykte ut alt som heter kontakter, selv om sikringen hadde gått sin vei.. Det luktet svært svidd elektronikk i karet. Akkurat da ga jeg me en FAEN! i hele karet, for jeg var sikker på at lysarmaturet gikk til helvete igjen..!(kjent svakhet ved Juvel armatur(førstegang var det vann i det)).

Men i dag mannet jeg meg opp til å teste armaturet. Og det virket, til min store overaskelse! Så testet jeg varmekolben. Den virket også. Så no er det store spørsmåler om pumpen virker.. Tror faktisk at den virker..! For jeg kan ikke forstå at pumpen kunne svikte under vann, og i tilegg lukte så stramt over vann. Det er ingen god grunn til at pumpen skulle svikte heller.

Skal teste pumpen i bøtta under vannbytte senere i dag. Skulle ikke forundre meg at den virker...?!

Men hva kan i såfall lukte slik, og få sikringen til å ryke. Har kun månelys i tillegg som er elektrisk, og den var ikke tilkoblet. Og henger på baksiden av karet..

Hvis pumpen virker fortsatt, er dette et Stort Mysterie.....!?

Varmekabler
Er det noen som kan fortelle meg om erfaringer med hobby- kabler, kontra Aqua Medic..?

Kunne vert greit å vite, siden Aqua medic sine koster dobbelt så mye..

Må ha kabler for sirkulasjon i bunnen, siden jeg har tenkt å bruke naturtorv som substrat. Tanken er å bruke varmekabler dekt med coop x-tra kattesand, for så dekke det med naturtorv. Slik jeg kan simulere substratet i survannsbiotoper, som myrtjern eller tropiske "Pøyter".

Men for å få planter som f.eks. Cryptocoryne til å vokse, må en ha varmekabler om sørger fo sirkulasjon i substratet. Slik at røttene ikke rotner, for at bunnen er for kompakkt..

Vet at mange hat prøvd dette før meg, med varierende resultat. Men jeg har troen på at dette er oppskriften til suksess!!!!...???..... Håper jeg...

Synderen

Der fant jeg synderen! Det var nok pumpen i 400 literen som var synderen. Sikringen gikk nesten umiddelbart, når jeg plugget den i. Så da blir det utvendig pumpe på det karet..



Nytt oppsett av 400l

Etter mange år uten strøm. Så skal 400l gjennopplives... ??????
Forberedelser til 400l.


Dette er siste oppdadering av 54l. det er to eldegamle Amanoreker.. To er minst 6 år gamle. 3-4 er nettopp kommet ombord.

Rasboran Brigita har vi 10/10. som skal formere seg. Og bli en del av 400l..

Jeg beskriver 400l tidligere i tråden. Men plantene blir det ferre arter av..

Har du juwel armatur...?


Del en, hvis bryteren er problemet...?



Del to. Hvis du er sikker på bryteren er problemet...?!!

Hvis del 2. Så håper jeg du har garanti. Eller er elektriker....

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap