Mens vi venter - hvilke fisker til et kult akvarium for en gutt på 7 år!

Trenger altså tips til forslag av fisker til et morsomt og kult selskapsakvarium for sønnen min på 7 (Ja, det er jeg som har hovedansvaret, men akvariet står på hans rom og det er "hans" fisker).

Akvariet er en Juwel 800 110 liter.

1: Sønnen min har veldig lyst på Ancistrus. Vi så noen i butikken og de var små. Hvor mange bør man kjøpe (2 eller 3?). Når de er så unge er det vel umulig å se hvem som er hanner og og hvem som er hunner. Må man bare gamble å håpe at det ikke blir tre hanner da?

2: Hvilke andre artige fisker kan man ha sammen med Ancistrusen?

3: Vi har også lyst på reker og snegler - etterhvert. Gjerne med litt farge og ikke alt for små? Hvilke fisker passer med de?

Vi har allerede en snegle der. Den må ha fulgt med plantene selv om jeg var så nøye jeg kunne med å rense dem da jeg satte de i. Den har fått navnet Flipp! Vi kan ikke se den lenger, så den må ha gjemt seg i en av plantene.

Takknemlig for alle tips.

Hadde akvarium som liten (56 liter tror jeg) og fikk flere babyer med neonteraene. Hadde også sorte mollyer, men de fikk hvite prikker. Da moren min ikke var spesielt interessert i å hjelpe meg med akvariet strøk disse dessverre med. Men ellers var det sjeldent at fiskene døde faktisk. Så noe riktig må jeg ha gjort! Hadde også kampfisk og en liten håndfull hunner. hadde noen få til, men husker ikke hva. Det var også masse planter husker jeg.



Ancistrus er ganske "romslige når det gjelder vannverdier, og kan leve sammen med mange ulike arter. Når det gjelder å anbefale arter, er det viktig å vite hva slags vannverdier dere har, både i krana og i karet. pH og GH er de to viktigste faktorene. Er karet satt opp, slik at dere har begynt med Fiskeløs innkjøring ? Hvis ikke, er det fint å sette seg inn i dette ! Om dere ikke har dråpetester, må dette anskaffes til innkjøringen.

Hvis dere har tenkt på å ha reker i karet, begrenser dette utvalget av arter en god del. Reker er nam-nam og en del av kostholdet for mange arter, ihvertfall hvis vi snakker om reker som har farger (dvergreker). Disse er små, og rekebarn er bittesmå. I tillegg bør de ha mange gjemmesteder, som tette planter og mose.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap