Noe svært galt i akvariet

Hei dere!

Jeg adopterte et akvarium for rundt 4 mnd siden (60 L). Fiskesammensetningen er ikke optimal og er per dags dato (tror jeg):
- 3 neontetraer (nr. 4 døde nettopp)
- 5 rødøyetetraer
- 3 platyer: to hanner, en hunn. (Veldig usikker på kjønn og type her, "hunnen" er liten og har mye farge, er rødere. Hannene er større og ser ut som wagtail. For alt jeg vet er hunnen en sverddrage eller krysning.)
- 2 otoer
- (1 stk glødebåndstetra døde også nettopp.)

Generelt: Alle har levd frem til nå. En glødebåndstetra døde for 1 uke siden, den hadde ingen stim, så antok at det i seg selv ikke var bra. En neontetra døde i går, den bare lå på bunnen (gravde hodet nedover) og slet med bevegeligheten. Før jeg hadde tatt en avgjørelse, døde den. Bytter vann ca. hver 10. dag (1/3). Denne gangen ble det først på 15. Ikke nitritt. PH ligger på mellom 6,8/7,2.

Hunnplatyen min har fått utstående skjell og ser litt oppblåst ut. Plutselig i dag angriper en rødøyetetra henne ved å bite seg fast i halen hennes. Jeg lurer på om hun kan ha bukvannsott?? Og jeg antar at jeg bør avlive henne?? Hun har ikke mistet appetitten eller hoster ikke noe ut. Har heller ikke observert noen lang/tynn avføring. Men når hun blir angrepet, er vel ikke det noe godt tegn? Nå er også halefinnen og gattfinnen skadet pga det. Generelt synes jeg det er mye mobbing og slåssing nå.

Uttallige (!) spørsmål:

- Hva kan det skyldes at de dør? (ikke renset filtret, vannbytte, verdier...?)
- Bør jeg/hvordan dreper jeg henne mest humant?
- Hvor viktig er GH og KH i dette akvariet? De har generelt ganske høye verdier.
- Bør jeg kjøpe Esha 2000?? Erfaringer?
- Hvor ofte bør filteret renses i et lite akvarium?

Jeg har sikkert flere spørsmål etter hvert, men håper på svar av noen flinke akvarister.
Mvh Ida, newbie.
Hvis jeg forstår deg riktig har du ikke nylig satt inn noen nye fisk ? Om du ikke har det, må det være noe som har oppstått i akvariet. Hvordan foretar du vannbyttene...bruker du noe i vannet ?

For å komme med noen spekulasjoner/muligheter : Hva mater du med ? Ensidig og/eller feil foring kan gi fiskene problemer av ymse slag. Levendeføderne trenger for eksempel en god del fiber og grøntfor i kosten for å holde magene i orden. Hvis de får i seg en del alger, pleier det å holde, mens ensidig foring med tørre flak kan føre til forstoppelse og tarminfeksjoner. Og bukvannssott kan være et symptom på dette, eller en eller annen form for annen bakterieinfeksjon. Er det noe å se på fiskene utvendig før de bukker under ?

Har du karbonsvamp i filteret ditt ? Denne MÅ byttes ganske ofte, ellers kan den lekke uhumskheter tilbake til akvarievannet.

Ellers bør filteret ikke renses før du ser at sirkulasjon har avttatt betraktelig. Og da bør filtermediene bare krystes forsiktig i akvarievann før de legges tilbake. Finfilteret er det imidlertid greit å skifte helt ut med jevne mellomrom.

Nei, jeg har ikke tilsatt noen ny fisk. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg har karbonsvamp, filteret burde jeg vel ha satt meg inn i litt tidligere.. Hvordan ser jeg om det er karbonsvamp? Når jeg bytter vann tar jeg ut ca. 20 liter med slamsuger, roter opp litt dritt i fra sanda. Så tilsetter jeg Aquasafe. Er det flere ting jeg bør tilsette? Og kan forresten temperaturfall når jeg tilsetter det friske vannet ha noe å si?

Ernæringen er dessverre nokså ensidig ja, flakfor og pellets. Hva kan du anbefale at jeg gir (som ikke er for dyrt)?

Glødebåndstetraen holdt seg mye i ro, mistet fargen og så nesten ut som den hadde et grått belegg på seg. Neontetraen synes jeg det gikk veldig fort med. Den sank ned på bunnen og slet med å svømme. Platyen har som sagt struttende skjell og ser oppblåst ut. Men hun har matlyst og er aktiv. Jeg regner med jeg burde tatt henne, men har ikke mannet meg opp til det enda.

Så lurer jeg på om esha 2000 har noen hensikt? Etter å ha lest litt, virker det som det er litt både og..

Tusen takk for så kjapt og greit svar! Er ny i gamet og har veldig lyst til å lære tips og triks for at at fiskene skal ha det bra.
Karbonsvamper er som regel svarte og medium grove. Disse har man ikke bruk for i "normal" drift av et akvarium. Men det er fint å ha hvis man skal fjerne f.eks. medisinreter i akvariet. Så kaster man den etterpå. Det er et kjemisk filter, og det adsorberer stoffer fra vannet vha. kjemisk binding til materialet i svampen. Denne blir da etter hvert full/mettet med adsorberte stoffer, og dette kan som sagt lejje ut igjen av svampen når den er "full". Det hjelper ikke å skylle den...den må byttes. Så sjekk filteret ditt, og fjern eventuelt svart svamp ! Etterpå tar du et stort vannbytte...minst 50%. Og gjenta dette etter 3-4 dager. Hvis det er mulig for deg å lagre vannet over natten er det bra...da får du luftet ut og temperert vannet.

Alle fisker (som ikke rene vegetarianere) setter pris på levendefor. Dette får du frosset i dyrebutikken. Fint med artemia og mygglarver, og dafnier som gir masse fiber. Ellers kan du prøve med litt skrelt forvellet ert (kjøp frosne på dagligvaren) eller spinat.

Tror ikke det har noe for seg å bruke Esha, ihvertfall ikke før det er sikkert at det ikke er karbon i filteret.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap