Corydoras og l144??

Hei

I min 166 liter har jeg 8 søte corydoras, eller albinpansermaller, eller metallpansermaller eller hva de nå skal kalles... De går sammen med en stim tetraer. Bunnsubstrat er biltemasand og ph/gh husker jeg ikke i farta hva er, men den er riktig i forhold til cory og tetra De svømmer rundt og er tydeligvis trygge, opp og ned, hit og dit, roter rundt i sanda.

Så er spørsmålet da. Kan jeg ha en L144 også?
Tenkte å skaffe en hann i så fall. Er ikke så opptatt av oppdrett, så tenkte han kunne klare seg alene (med mindre jeg kommer over informasjon som sier at de bør være to).

Har ikke så mange andre planer om flere fisk oppi der.


Og hva med huler dere? Lage noe selv i pvc-rør? Kjøpe noe fra butikken? Eller holder det med en del store runde steiner som lager naturlige huler? Har ikke mengder av planter enda, men av en eller annen merkelig grunn kommer det en ny plante neste hver uke?!! Aner ikke hvordan det skjer....
Du kan helt klart ha l144, men husk at disse bør ha en rot. Har selv corydoras sammen med l144 ungfisk og det fungerer veldig bra. Om du kun skal ha 1 l144 så må du heller i?ke ha hule. Kun et gjemmested som like gjerne kan være i rota.
Hva er grunnen til at l144 trenger en rot? Er det en grunn ut over at det er et fint gjemmested?
"L144" (ancistrus sp. Oppdrettsvariant, falsk L144) og andre ancistruser trenger røtter til fordøyelsen og gjemmesteder.
166 liter er ikke så voldsomt stort. Du kan prøve med en L144, men vær oppmerksom på om Corydorasene begynner å stresse og får skader.

Det viktigste du kan gjøre, er å sørge for at det finnes nok av gjemmesteder av typen de begge artene foretrekker.

Både L-maller og Corydoras liker å gjemme seg i akvariet, men de har litt ulike preferanser for hvordan gjemmestedene bør være utformet.
For Coryene er f.eks. en åpen, men buet rot super, slik at de kan ligge i skyggen under den og ikke blir sett ovenfra. For en L-malle blir dette for åpent. De liker huler. Men har de ikke tilgang til hulene de foretrekker (det finnes ikke i akvariet) går de på trerøtter og søker ly under dem.... bare for å oppdage at plassen er okkupert av Corydorasene. Da blir en kjønnsmoden L-malle gjerne litt sint. Til forskjell fra Corydorasene, som overhodet ikke har noe begrep om hva et territorium er, så er L-maller som Ancistrus territoriale. L-mallen vil derfor forsøke å jage ut Corydorasene fra under trerota, for å ha plassen for seg selv uten inntrengere. Coryene blir forvirret, iler avgårde og surrer skremt litt rundt før de ønsker å søke ly igjen, og forsøker på nytt å komme seg inn under trerota, der L-mallen ligger og venter.... Skjønner du problemet med for få gjemmesteder?

Jeg hadde en sinna Ancistrus-hann en gang i en stor 250 liter, men hadde i min uvitenhet (jeg var ganske fersk i akvariehobbyen da) plassert kun en trerot i akvariet som det gikk an å gjemme seg under. Enden på det hele ble at han (L-mallen) skadet to Corydoras alvorlig, så ille at de døde av skadene. Det var ikke få ganger jeg så L-mallen kjeppjage Coryene ut fra under trerota, stakkar. Etter dette har jeg vært veldig nøye med å forsyne begge parter med egnede gjemmesteder, og ikke ha dem sammen i små akvarier.

Spre gjemmestedene litt overalt i akvariet, sånn at fiskene kan velge, og sånn at de har mulighet for å komme seg litt vekk fra hverandre.
Det er en privat selger her på forumet som har solgt mallehuler av skifer i mange år. Velkjent selger, pålitelig. Du kan jo ta kontakt med han og kjøpe et par huler til L144 mallen din der? Så finner du en eller to fine buede trerøtter som Corydorasene dine kan bruke å gjemme seg under i tillegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Lindqvist
Reklame for plussmedlemskap