Trenger hjelp til oppsett av filter

Har et rett sammensatt (gått etter bilde) Juwel 180 filter i dag.

Noen her med et bra tips til et enda bedre oppsett med Cirax og uten Kullsvampen?
Gi gjerne forklaring på hva som skal hvor fra bånn til topp
Ingen med gode tips til et enda bedre filteroppsett?
Inaktiv bruker
Har ikke kjennskap til Juwel sine filterløsninger. Jeg bruker Eheim utvendig filter og der bruker jeg grovest filter først og gradvis finere før det går gjennom biologisk filtrering og tilbake til karet. Dette holder vedlikeholdet til et minimum siden det biologiske filteret ikke blir tettet av smuss fra vannet men blir stoppet tidligere i prosessen.
Finn ut hvilken vei vannet går i ditt filter og se hva dette oppsettet gjør for ditt vann.
Inaktiv bruker
Håper det blir bra!
Kommer ikke vannet inn nederst i juwel sine filtre? Eller tar jeg helt feil her?

I såfall må jo det groveste i bunnen, nor som gjør rensing litt klinete...
Jo ser sånn ut at det går den veien ja.

Det ligger filtmatte på toppen rett ved utblåset å den er drit møkkete etter 1 uke.
Sånn er det hos meg, også. Men vannet er klart, vannverdiene er fine og filteret har ikke mistet kraft. Så det funker.... Har vurdert å kutte ut den hvite (filtervatten?)
Lurer på om dette vil være et ok oppsett:
Fra bunn til topp Grov-Grov-Cirax-Grønn(Nirax)-Fin-Fin-filtervatt

PS! Har tatt bort kullsvampen for den trengs bare dersom det er medisinrester som skal bort.
Det høres fornuftig ut for meg!
Inaktiv bruker
Jeg bruker grov-medium-fin-filtervatt-biologisk-biologisk-finfilter(filtervatt)-utblås i den rekkefølgen og vannet er krystallklart.
Grov, medium og fin i begynnelsen er blåfilter som jeg har kuttet til
Sjekker dette i morra jeg da.
Etter å ha sett nærmere etter så blir vannet sugd inn nede så har satt di grove og fine i motsatt rekkefølge.
Sånn er det satt opp nå.
Fra bunn til topp:
Fin-Fin-Cirax-Grønn(Nirax)-Grov-Grov-filtervatt

Nå går det kjempe bra her.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap