- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nytt kar, buet eller rett glass? tips?
Nytt kar, buet eller rett glass? tips?
Hei
Etter noen år med opphold skal jeg igang med nytt akvarie på 400-600liter
Rundt 1,50-1,60 bredde er nok ideelt.
Hva er fordeler/ ulemper med buet glass, som på Vision 450L? Blir fiskene unaturlige å se på, eller er det kun fordeler? Og vet noen må fra forkant til bakkant på det bredeste?
Etter hva jeg kan lese, bør nok filterkapasiteten økes med et utvendig.
Tips til andre greie kar med denne bredden?
Mvh
Christian
Etter noen år med opphold skal jeg igang med nytt akvarie på 400-600liter
Rundt 1,50-1,60 bredde er nok ideelt.
Hva er fordeler/ ulemper med buet glass, som på Vision 450L? Blir fiskene unaturlige å se på, eller er det kun fordeler? Og vet noen må fra forkant til bakkant på det bredeste?
Etter hva jeg kan lese, bør nok filterkapasiteten økes med et utvendig.
Tips til andre greie kar med denne bredden?
Mvh
Christian
Postet 23.02.16 kl 15:23
Personlig synes jeg juwel sine kar med buet front er nydelige! Har selv hatt vision 260, og hadde ingen problemer med rengjøring osv på dette. Ikke synes jeg fiskene ble rare heller. Vision 450 har "bredere bue", så jeg antar at problemet blir enda mindre her.
Hvis du ikke liker buen, så er jo rio 400 et alternativ. Akvastabil er jo også et alternativ. Fusion [URL=http://www.akvastabil.dk/da/fusion/fusion-akvarier] ser kjempefine ut. Eller du kan kjøpe et mark 2 eller effectline brukt.
Når det gjelder filterkapasitet, synes jeg ikke det er nok kapasitet hos juwel sine filter. Jeg ville nok gått for en stor eheim, eller en fluval fx6 til den størrelsen.
Hvis du ikke liker buen, så er jo rio 400 et alternativ. Akvastabil er jo også et alternativ. Fusion [URL=http://www.akvastabil.dk/da/fusion/fusion-akvarier] ser kjempefine ut. Eller du kan kjøpe et mark 2 eller effectline brukt.
Når det gjelder filterkapasitet, synes jeg ikke det er nok kapasitet hos juwel sine filter. Jeg ville nok gått for en stor eheim, eller en fluval fx6 til den størrelsen.
Postet 23.02.16 kl 21:09
Takk for forslag
Fusion ser fine ut, ja. Utseendet betyr en del da det skal stå i stua. Er egentlig ikke så mange akvariemøbler som sklir rett inn i ei stue.... Lettere om det er ei gang el.l
Godt å høre at det ikke blir "feil" med buet glass.
Hva med den originale pumpen innvendig på Juwel, kan den bare vippes ut, eller er den limt fast?
Fusion ser fine ut, ja. Utseendet betyr en del da det skal stå i stua. Er egentlig ikke så mange akvariemøbler som sklir rett inn i ei stue.... Lettere om det er ei gang el.l
Godt å høre at det ikke blir "feil" med buet glass.
Hva med den originale pumpen innvendig på Juwel, kan den bare vippes ut, eller er den limt fast?
Postet 23.02.16 kl 23:13
Postet 24.02.16 kl 10:49
Postet 28.02.16 kl 22:30
Postet 28.02.16 kl 22:47
Nybegynner trenger hjelp
Akkurat kjøpt meg et 100L akvariums tank og leter etter svar på hvordan, hvorfor og hva jeg skal og kan gjøre for å gi mine nye fisker den beste leve opplevelsen de kan få... men jeg har kun lyst å bruke 6000 til 8000 på alle produkter som jeg trenger! Hvor burde jeg begynne?
Mvh. S.G
Mvh. S.G
Postet 29.02.16 kl 07:24
Har du kjøpt bare karet, uten noe utstyr ?
Du trenger ihvertfall bunnlag (sand el. grus), dråpetester (gjerne JBL), dekor (stein/røtter/planter), lys (hvis du ikke har), håver, dedikerte akvariebøtter (Europris), varmekolbe, termometer.
Foreslår st du ihvertfall leser deg opp når det gjelder Fiskeløs innkjøring, f.eks. her og her. Denne prosessen tar ca. 5 uker, og du lærer en god del på veien
Før du velger noen som helst fisk, bør du få testene og sjekke kranvannet ditt. Vannverdiene (pH og GH) er avgjørende for hvilke fisk du kan/bør ha. Alle arter har sine foretrukne vannverdier i overensstemmelse med verdiene i deres naturlige biotop. Disse verdiene finner du for hver art i Fiskebasen. Da vil du også se at f,eks. guppy og neontetra skal ha ganske motsatte vannverdier...de bør derfor ikke holdes sammen. Husk også på at alle fisker er ikke gode naboer, store fisker spiser mindre fisker
Du trenger ihvertfall bunnlag (sand el. grus), dråpetester (gjerne JBL), dekor (stein/røtter/planter), lys (hvis du ikke har), håver, dedikerte akvariebøtter (Europris), varmekolbe, termometer.
Foreslår st du ihvertfall leser deg opp når det gjelder Fiskeløs innkjøring, f.eks. her og her. Denne prosessen tar ca. 5 uker, og du lærer en god del på veien
Før du velger noen som helst fisk, bør du få testene og sjekke kranvannet ditt. Vannverdiene (pH og GH) er avgjørende for hvilke fisk du kan/bør ha. Alle arter har sine foretrukne vannverdier i overensstemmelse med verdiene i deres naturlige biotop. Disse verdiene finner du for hver art i Fiskebasen. Da vil du også se at f,eks. guppy og neontetra skal ha ganske motsatte vannverdier...de bør derfor ikke holdes sammen. Husk også på at alle fisker er ikke gode naboer, store fisker spiser mindre fisker
Postet 29.02.16 kl 09:38
Endret: 29.02.16 kl 09:50
Takk så mye! jeg har lest litt om det å være / bli en akvariums eier og hva det innebærer.. men føler ikke at jeg har fått alle de svarene jeg er på jakt etter... men jeg skal ta en titt på de "linkene" du har gitt meg og se om jeg forstår mer enn hva jeg gjør den dag i dag.. kan godt hende at jeg kommer tilbake og spør mer ! Takk så mye igjen...
Postet 04.03.16 kl 08:04