Mitt lille akvarium

Eheim pickup 60 med sokk på ...


Selv med sokk klarte filteret likevel å kverke en av rekene mine. Var fanget inne med svampen, og dessverre død. Hvorfor skal akvariepumper være designet så håpløst, med små åpninger for innsstrømmende vann, slik at vannet får høy hastighet inn i pumpa, og med alskens fiksfakserier innvendig, i stedet for å bruke plassen til svampefilter?

Svaret på mine problemer med innvendige filtre er sikkert utvendige filtre, men det slår meg at med litt mer plassøkonomisk tenkning så kan en innvendig pumpe levere betydelig filterkapasitet.

Eheim-pumpa mi er et godt eksempel.

Den er "typisk tysk", om jeg kan si det sånn. Den er teknisk avansert med kanaler og styring av vann, for å oppnå at

- vannet tas inn nederst og blåses ut øverst
- men impelleren sitter nede og filteret oppe

Så vannet må inn i bunnen, opp til filteret, deretter ned til impelleren og så opp igien til utblåsning på toppen.

Under halvparten av pumpehusets volum benyttes til å huse svampen som er omtrent 6x6 cm i kanskje 8 cm høyde. Dette utgjør 288 cm3 filtervolum. Men så er det altså et vertikalt hull i senter av svampen, ca 2.5cm diameter, for at suget fra pumpa skal fordeles ut over resten av svampen, så netto volum blir ca 250 cm3 eller to og en halv desiliter.

Det synes for meg som at designet har to hensikter

(1) fancy design (som blir irrelevant når man må ha en sokk utenpå)

og viktigst av alt

(2) sørge for salg av original-filtre fra Eheim

Min forrige pumpe, Biobox 2, hadde et filtervolum på ca 700 cm3 og selv om alt vannet gikk gjennom alle svampene, med et gjennomstrømningsareal på ca 35 cm2, så kunne den gå i 2-3 uker uten å gå tett. Dessverre er den for høy for vanlige 54-liters akvarier., og selv der var plassen temmelig dårlig utnyttet, kunne lett huset dobbelt så mye filtervolum.

Dette var dagens ramble.
Svampefilter (
Svampefilter ("sponge filter") - luftdrevet

I går laget jeg et luftdrevet filter, bestående av et volum på ca 700 cm3 (10 cm diameter, 10 cm høyt, 3.5 cm hull i midten). Satser på at det helt skal erstatte Eheim-pumpa mi, som jeg så kan se om det går an å modifisere så den blir brukbar til ett eller annet.

Inspirert av denne:

https://www.youtube.com/watch?v=KrLYm-ZDGLw

Laget en variant der filteret delvis sitter nede i et norgesglass med rette vegger, og røret med luftesteinen suger vann fra bunnen, der det er en åpning mellom svampene og bunnen på glasset, samt gjennom hull i sideveggen på røret, der svampene er.

Fungerer bra så langt, med ok vanngjennomstrømning.

Ikke så veldig pent kanskje, men skal ha det ute til høyre i karet, delvis kamuflert av planter i forgrunnen. Nå står Eheim-pumpa der. De skal få kjøre i parallell i tre uker minst, sånn at det nye filteret kan ta over mht. bakterier.

Svarte svamper og svart rør hadde kanskje gjort det mindre iøynefallende.

Forøvrig er det et "design-poeng" å ha plass til to svamper, sånn at man kan flytte den ene over i et annet kar om det skulle bryte ut sykdom (eller lek) eller man av andre grunner skulle ha behov for å isolere fisk.

Kostnad for dette filteret, om man ser bort fra norgesglasset som jeg hadde fra før, samt luftpumpe, luftslange og luftestein, ligger kanskje på 150 kroner, så det er ingen grunn til å ikke lage minst to.
Akkurat ja ...
Første innlegget i privat forumtråd bestemmer tittelen på den ENE private tråden man for all ettertid ikke kan endre eller slette. Alle innlegg jeg måtte finne på å poste her vil bumpe min personlige akvarietråd med det flotte navnet "Innvendige filtre - håpløst design??" opp til toppen. Ikke så greit...

Hadde vært fint om man kunne slette personlig tråd og begynne på nytt med mer nøytral tittel ...
Reklame


Kan jo hende tittelen drar inn skuelystene..?!

Noen påstår at all reklame, er god reklame.....!


Tja...sett at du ville fortsette å ha denne tråden som personlig tråd, kan det alltids la seg gjøre å endre tittelen...men til hva kunne du tenke deg ?
SilverShaded
Tja...sett at du ville fortsette å ha denne tråden som personlig tråd, kan det alltids la seg gjøre å endre tittelen...men til hva kunne du tenke deg ?




?............!!!!!!


Hvis du kan endre, så kunne jeg tenke meg "Mitt lille akvarium"
Presentasjon?
Takk til SilverShaded som fikk endret navnet på denne min personlige akvarietråd.

En liten presentasjon kanskje?

Jeg er "godt voksen" (snart 50) og begynte med akvarium for tre år siden. Har lest om akvarier til og fra over noen år, og synes kar med mye planter er veldig fine. Har bare ett enkelt akvarium som står i stua, og er på 54 liter. Har fylt opp ganske bra med planter, og tror at plantene er grunnen til at jeg aldri har mistet fisk, bortsett fra to nå siste måned, som jeg ikke helt forstår hvorfor. Først døde vår fullt voksne L144 som vi har hatt i et par år, og deretter den nye vi kjøpte, som var bare 3cm lang.

Har kjøpt en ny en igjen, og han klarer seg forhåpentligvis fint.

Tror problemene kan skyldes at vi fikk lekkasje på karet før jul, og måtte bytte til nytt, da det forrige var et sånt med plastbunn. Pumpa i det gamle karet var for høy for det nye, og pumpa som fulgte med det nye, Eheim Pickup 60, var virkelig bare noe ... dritt. Gikk tett hele tiden. God gjennomstrømning, men lite filtervolum. Det er nå heldigvis historie.

Igangkjøringen av karet var ikke iht. det jeg nå vet om slikt. Kjøpte grus og planter, puttet oppi, kjørte på med vann, og to dager etter hadde vi oppi to små fisk. Det gikk bra, men ville ikke gjort det slik nå.

De to fiskene var golfballslørhaler. De var kanskje 1.5-2 cm i "diameter", og morsomme å se på. Etterhvert ble det klart for oss at slike deformerte fisker ikke er noe særlig, og det ble også etterhvert bare en lidelse å se på dem, for de kunne nesten ikke svømme, og klarte ikke å ta mat i overflata. Den ene svømte med hodet nedover i et halvt år minst.

På akvariebutikken der vi kjøpte dem, lo de nesten og sa det hendte at fisk fikk problemer med svømmeblæra. Det kan så være, men jeg føler i dag at butikker som selger golfballslørhaler burde egentlig få beskjed om at det er en uting.

Vi hadde dem alene sammen med L144 og en annen ancistrus, så de hadde ingen rivaler i matfatet, men i høst ble de tatt ut, og erstattet med 10 rosentetra. Det ble en helt annen fiskeopplevelse

Har siden fått både reker og snegler, samt en enslig blå kampfisk. Karet er nå fullt, slik jeg ser det.

Interessen for akvarium går litt opp og ned. Siden det hele har vært såpass stabilt med unntak av de siste månedene, så har jeg ikke alltid gjort ukentlige vannbytter. På det meste var jeg oppe i over fem uker mellom vannbytte.

Til tider er jeg fristet av å tanken på å ha et kar til, for det hadde vært veldig moro å få lek på L144, som er yndlingsfisken min så langt, men fordi interessen går i bølger, tror jeg ikke det er lurt å skaffe flere kar. Har ikke heller egentlig noe annet egnet sted å ha et kar.

Ellers har jeg en Golden Retriever på tre år, og kona har en Border Collie på snart fem. Vi har også en katt.

Kona er veldig glad i kampfisken, og rekene synes vi begge er flotte å se på. Jeg synes også det er fint å se på rosentetraene og deres "ritualer".
Svampefilteret
Svampefilteret (drevet av luftestein) har gått siden 24. februar. For omtrent en uke siden, etter at det nye filteret hadde gått omtrent en uke sammen med Eheim-filteret (pickup 60), fjernet jeg Eheim-filteret, og kuttet opp filtermaterialet fra denne. Bitene ble deretter lagt mellom under og mellom de to blå svampene som utgjør svampepumpa.

I dag fjernet jeg bitene av filteret fra Eheim-pumpa, og kjører dermed kun med nytt filtermateriale, tilpasset svampepumpe-designet mitt. Gjennomstrømningen er upåklagelig, og synes uendret i forhold til oppstarten for rundt to uker siden.

Det som er å bemerke er at selv om den frakter en god del vann, så er det ingen sterk strøm, og bladene fra min etterhvert viltvoksende sverdplante blokkerte strømmen. Den er nå solid beskjært, og vannstrømmen sirkulerer nå i hele karet.




Lille suger v3
Nye "lille suger", L144, ser ut til å trives fint. Puh. Var virkelig i tvil en stund etter først å ha mistet vår voksne "gule suger" og deretter den første erstatteren. Ikke bra. Har aldri hatt utilsiktet død i karet før disse to. Nummer tre synes å trives bra.



Vannskifte-seremoni
Det er mulig det er bare tøys, men det gir meg en viss glede i å alltid "belønne" fisken etter at jeg har romstert rundt med slamsugeren og byttet vann, ved å gi de litt mat. Synes de fortjener det.

Her i huset virker det som vannbytte, og særlig slamsuging, er en belønning i seg selv. Fiskene svermer rundt heverten og venter på at jeg skal virvle opp noe som kunne være spiselig. Jeg må fysisk føyse dem unna veien for i det hele tatt å få gjort jobben Til og med amanorekene syns det er spennende...
Rekene trives
Fikk tak i sakkurareker for en tid siden. Har 14 av dem (hadde 15, men forrige pumpe kverka en av dem), og de kommer gjerne fram sånn utpå ettermiddagen.

På det meste har jeg sett 10-11 av dem framme samtidig. De trives best inne i Limnophila Sessiliflora, men fikk ingen gode bilder av dem inni der. Her "gresser" de på Anubias Barteri "nana", som ikke akkurat er fri for alger, så det er sikkert bra med mat for rekene.
Rekeskall i akvariet
Kona har observert skall uten reke inni. Et søk fortalte meg at dette er normalt. Så da betyr det vel at de vokser og trives. Skal ta det nærmere i øyensyn i kveld.

De fleste av dem ser litt små ut enda, omkring 15-18 mm lange, skal vel bli 25 mm ferdig utvokste. Vi håper de vil yngle etterhvert
Dråpetester
Kjøpte for en tid siden JBL dråpetester for GH og pH, og målte den gangen temmelig identiske verdier med mine kjære Tetra strips.

Før helga kjøpte jeg også et testsett av Prodac (fant ikke JBL, var innom 3 akvariebutikker). Dette måler NO2, pH, KH og GH. Også denne gang samsvarer målingene med Tetra strips, og ikke minst med hverandre der jeg har overlapp på dråpetester.

Så påstanden om at strips nærmest alltid er håpløst upålitelige, stemmer ikke.

Må også legge til: stripsene måler jevne verdier. Hadde de vært dårlige, ville verdiene variert.
Happycarbo
Fant en passende doseringsflaske, som pumper 1.2 ml per pump. Inneholdt egentlig Tropica plantegjødsel, som ble omplassert i en annen beholder. Dermed ble det praktisk gjennomførbart med flytende Co2 i akvariet. Har holdt på i bare tre dager, men synes allerede jeg ser forbedringer.

Spesielt Limnophila Sessiliflora, som har vokst bra hele tiden, er blitt enda friskere i fargen og synes tettere i de ytterste delene av plantene. Også Anubias Barteri ser ut til å trives. Den holder på og skal blomstre. La merke til stengelen for en ukes tid siden, den har ikke sprunget ut enda.

Min trauste sverdplante har det sikkert også "fint", men den bli litt skamfert tidligere, da jeg tok saksen fast, for de digre bladene blokkerte strømmen i karet. Som min forrige sverdplante, har også denne blitt uhåndterlig svær.

Planen nå er å fjerne sverdplanten, og sette inn noe mer fargerikt, med blader som går mot rødt, eller lignende. Tenker også å få ordnet med litt javamose på en syntetisk "stein" jeg har oppi der.

Et lite spørsmål, for det tilfelle at noen leser dette:

Målte vannverdier og fant ut at jeg har rundt 20-25 ppm NO3, og lurer på om planter som vokser bedre pga CO2 vil senke dette på sikt, og videre, om det blir magre tider å være algespisende ancistrus i et slikt kar?

Svampefilter oppdatering
Svampefilteret som jeg lagde har vært i drift i en drøy måned nå. Har ikke hatt behov for større vask, selv om jeg jo har hatt det ut og sjekket.

Hadde en "spike" i NO2 over tre dager for rundt 14 dager siden, dvs. det var oppe i ca 1 (iht. dråpetest), før det gikk ned under 0.3 igjen. Det var noen dager etter at jeg hadde fjernet gammelt filtermateriale fra Eheim-pumpa jeg brukte tidligere, så det var nok litt for få bakterier i filteret. Byttet litt ekstra vann, men det rettet seg heldigvis fort.

Limnophila hippuridoides
Da har jeg bestilt to potter med denne planten, for å erstatte sverdplanten som slik sverdplanter har for vane, holdt på å ta over hele karet. Blir fint med noe rødt, håper den daglige injeksjonen med "HappyCarbo" skal få denne til å trives!

http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Limnophilahippuridoides%28047C%29/4474
Nok lys..?

Spørs om du har nok lys i karet til Limnophila hippuridoides. Den krever 0,5 w/l, og jeg vil tro at armaturet ditt leverer ca 0,3 w/l..

Hadde samme problemet med Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)". Jeg løste det med å bruke aluminiumsfolie som bakgrunn, og limte inn aluminiumsfolie i armaturet som reflektorer. det har fungert bedre enn forventet..

Her kan du se hvordan jeg gjorde det..

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap