- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt i kranvann eller feil på testsettet?
Nitritt i kranvann eller feil på testsettet?
Hei, jeg har kjørt inn et kar på 700l i ca 5 uker. Har ikke brukt Salmi metoden, men filterstarter, fiskemat, og etter noen uker, noen ancistrus, og nylig noen flere fisker. Nitrit verdiene har aldri vært høyere enn 0,1, noe jeg synes var rart. Nitrat var oppe i 40 en stund, men er nå nede i ca 10. Karet er godt beplantet, temperatur er på 27-28, PH på 6,5. Jeg måler nitrit annenhver dag, med 3 store vannbytter i uka under innkjøringen. Jeg synes det er rart at nitrit er så stabilt på 0,05 som det har vært siste uken, selv etter vannbytte. Så testet jeg kranvannet i dag, som viser akkurat det samme, 0,05! Enten har jeg nitrit i kranvannet, eller så er testsettet feil. Jeg bruker JBL sin "lille koffert", sjekket den nå og ser at det står 02 2016 på den, kan dette være årsaken til de merkelige resultatene, selvom det kun er nitrit som virker merkelig? De er jo rådyre disse testene, og jeg kjøpte testsettet for bare en måned siden, kan bare ikke huske hvor jeg kjøpte det, Oslo Dyrebutikk eller Akvariemagasinet er det i allefall.
Kan det være feil på testsettet, er det slik at når utløpsmåneden nås, så er det bare og kaste settet? Jeg kan jo ta med en vannprøve til Oslo Dyrebutikk, for og få det dråpetestet der, for og være sikker.
Noen synspunkter?
Mvh
Øyvind
Kan det være feil på testsettet, er det slik at når utløpsmåneden nås, så er det bare og kaste settet? Jeg kan jo ta med en vannprøve til Oslo Dyrebutikk, for og få det dråpetestet der, for og være sikker.
Noen synspunkter?
Mvh
Øyvind
Postet 24.02.16 kl 13:57
Tror neppe du har nitritt i kranvannet, hvis du har "offentlig" vann.
Utløpsdatoen betyr at den er holdbar uåpnet til datoen. Skrubb testglassene dine med filtervatt, og skyll dem godt i varmt vann. Og vær nøye med utførelsen av selve testen, når det gjelder ml vann og antall dråper. Prøv også å se på testene i ulike lyssettinger...sollys er ikke bra.
Jeg ville bare brukt opp testen, uten å bry meg noe særlig om 0.05. Og selvsagt bestille refill
Utløpsdatoen betyr at den er holdbar uåpnet til datoen. Skrubb testglassene dine med filtervatt, og skyll dem godt i varmt vann. Og vær nøye med utførelsen av selve testen, når det gjelder ml vann og antall dråper. Prøv også å se på testene i ulike lyssettinger...sollys er ikke bra.
Jeg ville bare brukt opp testen, uten å bry meg noe særlig om 0.05. Og selvsagt bestille refill
Postet 24.02.16 kl 14:19
Hei, takk for svar, Silver Jeg mener jeg har vært nøye med både oppmåling og rengjøring, men skal gi måleglassene en skikkelig rengjøring til, og så prøve igjen.
Holdbar uåpnet til, betyr vel kanskje at den ikke er holdbar fullt sålenge i åpnet tilstand eller hvordan skal man tolke det? Jeg synes en butikk burde luke ut slike produkter som holder på og utløpe, jeg kjøpte dette i midten av januar, da er det ikke mye igjen av holdbarhetstiden. Dumt jeg ikke sjekket det selv, men var ikke klar over at disse hadde holdbarhet.
Stikker ned til butikken i morgen med en vannprøve og testsettet så får vi se, har lagt igjen noen tusen der siste måneden, så er de serviceminded og smarte gir de meg i hvertfall en gratis NO2 refill Btw, trodde man skulle komme ned i absolutt 0 på nitritt, men kanskje ikke på et såvidt nystartet kar?
Mvh
Øyvind
Holdbar uåpnet til, betyr vel kanskje at den ikke er holdbar fullt sålenge i åpnet tilstand eller hvordan skal man tolke det? Jeg synes en butikk burde luke ut slike produkter som holder på og utløpe, jeg kjøpte dette i midten av januar, da er det ikke mye igjen av holdbarhetstiden. Dumt jeg ikke sjekket det selv, men var ikke klar over at disse hadde holdbarhet.
Stikker ned til butikken i morgen med en vannprøve og testsettet så får vi se, har lagt igjen noen tusen der siste måneden, så er de serviceminded og smarte gir de meg i hvertfall en gratis NO2 refill Btw, trodde man skulle komme ned i absolutt 0 på nitritt, men kanskje ikke på et såvidt nystartet kar?
Mvh
Øyvind
Postet 24.02.16 kl 14:30
Etter "omhyggelig" rengjøring av testglassene, tok jeg en ny test. Fikk også kona til og se på resultatene, i forskjellig type lys på to forskjellige rom, og vi landet begge på 0,05, uavhengig av hverandre, både fra springen og akvariet. Jeg konkluderer med at testsettet er feil, svaret får jeg i morgen på dyrebutikken. Fisker og planter virker i god form, men man blir jo litt bekymret når kranvann og akvarievann viser det samme.
Mvh
Øyvind
Mvh
Øyvind
Postet 24.02.16 kl 14:50
Joda, man skal ned på null...men dette er jo avhengig av øyet som ser, det er forsåvidt en subjektiv avlesning. Du bruker holderen og glass med rent akvarievann ?
Enig i det du sier om varer som er ved å gå ut på dato. Men hvis du kjøpte sett, har jo ikke butikken sjekket enkelt-testene. De burde absolutt gi deg en refill
Enig i det du sier om varer som er ved å gå ut på dato. Men hvis du kjøpte sett, har jo ikke butikken sjekket enkelt-testene. De burde absolutt gi deg en refill
Postet 24.02.16 kl 14:53
Jepp, følger oppskriften til punkt og prikke, 5ml akvarievann i hvert testglass, så 5 dråper fra den første NO2 dråpebeholderen ned i det første testglasset, så 5 dråper ned i samme testglass fra den andre NO2 dråpebeholderen, rister lett. Så setter jeg testglasset med dråpene i den glatte enden av holderen, og testglasset med bare akvarievann i enden som er som en pil. Venter så 3 minutter, setter holderen på avlesningsarket, med "pilen" mot verdiene, og sammenlikner fargen i de to testglassene, og finner den som likner mest.
Mvh
Øyvind
Mvh
Øyvind
Postet 24.02.16 kl 15:01
Da har jeg vært hos en vinterferietravel Oslo Dyrebutikk. Jeg hadde med JBL testsettet, samt 2 ferdige måleglass med 5 ml akvarievann, og litt ekstra i en beholder. Vi krysstestet hans akvarievann fra et tilfeldig valgt akvarium med mine dråper, og mitt akvarievann med hans dråper. Mitt vann viste 0,05 med hans dråper, samme som jeg målte hjemme før jeg dro, mens hans vann viste 0,1+ med mine dråper. (Det var vannbyttedag der i dag, så litt høyt). Testsettet selv med utløp februar 2016, er det fortsatt ok og bruke iflg han jeg ble betjent av. Jeg tok hans ord for det, jeg er en hyppig kunde der, så de er tjent med og være ærlige. Han målte vannet der som de skulle bruke, og fikk ikke 0 i nitritt på det heller. Jeg har bestilt refill på nettet, slik at jeg kan kjøre noen dobbeltester fremover, bare for og være helt sikker. Jeg er fortsatt skeptisk at jeg får nitrittutslag på kranvannet, men det er jo ikke mye. Når jeg får refillsettene skal jeg teste på nytt.
Plantene gror som bare det, og fiskene ser ut til og trives. Jeg har bare matet de forsiktig annenhverdag, og kommer til og fortsette med det et par uker til, til jeg er helt sikker på at jeg har kontroll på vannet.
Mvh
Øyvind
Plantene gror som bare det, og fiskene ser ut til og trives. Jeg har bare matet de forsiktig annenhverdag, og kommer til og fortsette med det et par uker til, til jeg er helt sikker på at jeg har kontroll på vannet.
Mvh
Øyvind
Postet 25.02.16 kl 13:44
Postet 25.02.16 kl 13:49
Er jo ikke så rart at den slår ut på litt nitrit, det vil det alltid gjøre så lenge det foregår biologisk nedbrytning. Er det null i nitrit, så snakker vi om sterilt vann. Og ja det finnes nitrit i kranvann, og har du kommunalt vann så er det bare å gå inn på teknisk etat og se om de har lagt ut informasjon om drikkevannet. Men når det er sagt så snakker vi om veldig små mengder.
Vannet i Larvik
Vannet i Larvik
Postet 25.02.16 kl 23:22
Postet 26.02.16 kl 09:41
Endret: 26.02.16 kl 09:42
Ja, 0,05 mg/L er den mengde som Norsk Drikkevannsforskrift har satt som grenseverdi for nitritt i drikkevann.
Menneskeøyet er ikke i stand til å skjelne små nyanseforskjeller i gulfargen på en dråpetest for nitritt. Det er en umulig påstand at man ved en slik test skulle kunne slå fast at nitrittnivået er 0. Dråpetester (som er det beste vi har tilgang til i akvariesammenheng) er ikke så nøyaktige at en slik påstand gir mening. Det dråpetesten kan vise, er at nitrittmengden ligger under det nivået som medfører fare for fiskenes liv og helse. Og mer enn det trenger vi jo ikke å vite. Den bastante påstanden at nitrittnivået SKAL være 0 er meningsløs av to grunner. Dels fordi det finnes spor av nitritt i praktisk talt alt vann, og dels fordi vi som akvarister ikke har mulighet til å måle disse små mengdene. Så "gult" betyr ikke noe annet eller mer enn at eventuell nitrittmengde ligger på et ufarlig nivå.
Menneskeøyet er ikke i stand til å skjelne små nyanseforskjeller i gulfargen på en dråpetest for nitritt. Det er en umulig påstand at man ved en slik test skulle kunne slå fast at nitrittnivået er 0. Dråpetester (som er det beste vi har tilgang til i akvariesammenheng) er ikke så nøyaktige at en slik påstand gir mening. Det dråpetesten kan vise, er at nitrittmengden ligger under det nivået som medfører fare for fiskenes liv og helse. Og mer enn det trenger vi jo ikke å vite. Den bastante påstanden at nitrittnivået SKAL være 0 er meningsløs av to grunner. Dels fordi det finnes spor av nitritt i praktisk talt alt vann, og dels fordi vi som akvarister ikke har mulighet til å måle disse små mengdene. Så "gult" betyr ikke noe annet eller mer enn at eventuell nitrittmengde ligger på et ufarlig nivå.
Postet 26.02.16 kl 15:11
Når vi er nede i 0.01 eller 0.05 er det trygt nok å kalle det "null" i praktisk betydning. Og det er det mulig å oppnå. Og som jeg sa, det kommer også an på øyet som ser.
En annen ting er at drikkevannsforskriften angir ikke en grenseverdi på 0.05 ppm NO2 i drikkevann. Den grenseverdien er oppgitt som NO2-N. Siden nitrogenets atomvekt er mindre enn atomvekten til to oksygenatomer, må man multiplisere NO2-N verdien med 3.28 for å få den tilsvarende nitrittverdien....altså kan det finnes max 0.16 ppm nitritt i kranvannet.
En annen ting er at drikkevannsforskriften angir ikke en grenseverdi på 0.05 ppm NO2 i drikkevann. Den grenseverdien er oppgitt som NO2-N. Siden nitrogenets atomvekt er mindre enn atomvekten til to oksygenatomer, må man multiplisere NO2-N verdien med 3.28 for å få den tilsvarende nitrittverdien....altså kan det finnes max 0.16 ppm nitritt i kranvannet.
Postet 26.02.16 kl 15:47
Akk ja. Atomer og desimaler kan det bli mange spaltemeter av. Jeg fastholder at vi kommer lengst med å fastslå at gult resultatet i nitrittmålerøret betyr at vannet er uten skadevirkninger for fiskene, uansett hvor mange og hvilke desimaler som alt etter regnemetoden kan plasseres etter desimalkommaet.
For min del betraktet jeg meg derfor som ferdig med akkurat den diskusjonen.
For min del betraktet jeg meg derfor som ferdig med akkurat den diskusjonen.
Postet 26.02.16 kl 20:05
Postet 27.02.16 kl 12:54
Postet 27.02.16 kl 14:50
Problemet mitt er at kranvannet mitt holder 0,05. Det tok meg mange store vannbytter uten at nitritt gikk ned, før jeg testet kranvannet, og fikk samme verdi som akvarievannet. Da er det ikke enkelt og få ned nitritt når du fyller på med vann som har like mye nitritt som du allerede har. Maksverdien for nitritt Oslo kranvann er 0,05, mens snittverdien ligger noe lavere.
Jeg har bestilt refillsett for NO2, når det kommer skal jeg sjekke med dette.
Mvh
Øyvind
Jeg har bestilt refillsett for NO2, når det kommer skal jeg sjekke med dette.
Mvh
Øyvind
Postet 27.02.16 kl 15:19
Ja, her er det bare gult som aksepteres, og i tilfeller der jeg er i tvil om det er 0,01 eller 0,025, gjør jeg heller ikke noe. Men 0,05 går ihvertfall ikke igjennom hos meg, da blir det kontrollmåling i ekstra godt rengjort utstyr, og evt. vannbytte. Det (0,05) har skjedd én gang hos de fisefine kulefiskene - og da merket jeg det på oppførselen deres
Skjønner problemet ditt, Spermwhale, hos meg er det ikke noe målbart nitritt i kranvannet. Mistenker at testen ikke er helt god, jeg.
Skjønner problemet ditt, Spermwhale, hos meg er det ikke noe målbart nitritt i kranvannet. Mistenker at testen ikke er helt god, jeg.
Postet 27.02.16 kl 15:38
Endret: 27.02.16 kl 15:40
Bare for og runde av denne. Jeg har nå fått refillsettet for NO2 i posten, og jeg har hele tiden tvilt på dette med 0,05 i akvarievannet. Jeg tok en test med det nye NO2 settet, og der var verdien mellom 0 og 0,025, nærmere 0. Det betyr at utløpsdatoen betyr noe på disse settene, og at det settet de tester med der nede, sannsynligvis er like gammelt, for det viste det samme som mitt når vi krysssjekket. Kranvannet er også tilnærmet 0, det var betryggende.
Jeg kjøpte også et PH 6,0-7,6, da det 3-10 settet som var i kofferten blir noe unøyaktig.
Ser da at jeg har en PH på 6,2, som var endel lavere enn det jeg kunne lese ut av den mer unøyaktige 3-10 testen. Ikke merkelig at kardinaltetraene virker så happy da Jeg har ikke målt PH i kranvannet ennå, ligger nok noe høyere, jeg har 3 digre røtter i karet som vel gir en viss PH senkning, kan ikke tenke meg at det er 6,2 i kranvannet, nærmere 7 vil jeg tippe.
Mvh
Øyvind
Jeg kjøpte også et PH 6,0-7,6, da det 3-10 settet som var i kofferten blir noe unøyaktig.
Ser da at jeg har en PH på 6,2, som var endel lavere enn det jeg kunne lese ut av den mer unøyaktige 3-10 testen. Ikke merkelig at kardinaltetraene virker så happy da Jeg har ikke målt PH i kranvannet ennå, ligger nok noe høyere, jeg har 3 digre røtter i karet som vel gir en viss PH senkning, kan ikke tenke meg at det er 6,2 i kranvannet, nærmere 7 vil jeg tippe.
Mvh
Øyvind
Postet 07.03.16 kl 17:35
Akkurat, det klarer opp det hele ganske bra. Nå er vi mer der jeg mener er "øyet som ser". Hvis sirkulasjon og filter er i orden, vil produsert nitritt være bortimot null, fordi både ammoniakk og nitritt forsvinner og blir omdannet så raskt at det omtrent ikke kan måles i akvarievannet.
Ja, pH 3-10 er altfor unøyaktig, så jeg råder regelmessig til å bruke pH-testene til JBL som har høyere oppløsning.
Akkurat nå om dagen virker det som kranvannet er noe surere enn hva det pleier....kanskje det er sånn hos deg også. To røtter har ikke SÅ stor innvirkning på pH. Har mer tro på at det er nitrifikasjonsprosessen som senker pH hos deg, du har ganske mange store fisk og sikkert god omsetning.
Ellers har jeg dobbeltsjekket alle karene her med både pH-test fra JBL og pH-meter, og finner (nesten overraskende) god overensstemmelse mellom målemetodene.
Ja, pH 3-10 er altfor unøyaktig, så jeg råder regelmessig til å bruke pH-testene til JBL som har høyere oppløsning.
Akkurat nå om dagen virker det som kranvannet er noe surere enn hva det pleier....kanskje det er sånn hos deg også. To røtter har ikke SÅ stor innvirkning på pH. Har mer tro på at det er nitrifikasjonsprosessen som senker pH hos deg, du har ganske mange store fisk og sikkert god omsetning.
Ellers har jeg dobbeltsjekket alle karene her med både pH-test fra JBL og pH-meter, og finner (nesten overraskende) god overensstemmelse mellom målemetodene.
Postet 07.03.16 kl 17:54