Planer om første akvarium, hva/hvordan

Heisann,

Har hatt planen lenge, men ser ut til at det blir et akvarium på meg nå!
Etter å ha lest litt har jeg innsett at den opprinnelige planen min om en type høy smal søyle ikke er helt optimalt, så har landet på å gå for et mer vanlig formet kar. Har tittet litt på Juwel kar blant annet, men har null peiling på hva som er bra og ikke. Tenkte at rundt 100L er en bra størrelse på et kar? Bor i leilighet i 7.etg, så må tenke litt på hva gulvet tåler også. Hva trenger jeg av utstyr for å kunne drive karet slik at fiskene trives? Og hvilke merker er gode? Ute etter noe av grei-god kvalitet som er så stille som mulig, og legger heller litt mer penger i utstyr med en gang istedenfor å kjøpe noe billig

Enn så lenge har jeg i hvert fall fått med meg at jeg trenger selve karet, pumpe, varmekolbe og filter + småting som hov, for, tempmåler osv. og selvfølgelig fisk og "innredning". Har veldig sansen for kar som er litt blåaktige i vannet og vil at det skal være dekorativt samtidig som det er gode vilkår for fiskene.

Hvordan fisker og planter vil det være lurt å starte med? Greit med noen som er enkle i starten i hvert fall, men kunne tenke meg fisker med litt farge på osv etterhvert, så greit at jeg ikke låser meg inn på kun ensfargede grå fisk f.eks

Setter pris på all tilbakemelding jeg kan få!
Hei, og velkommen hit

Ser ut til at du har fått med deg det meste av hva du trenger på utstyrssiden. To viktige ting har du ikke fått med : minst to dedikerte akvariebøtter (billig på Europris), og dråpetester (gjerne JBL) !

Ellers tror jeg like godt at jeg henviser deg til mitt innlegg (#2) i denne tråden, så slipper jeg å gjenta meg selv. Der finner du informasjon som er nyttig rundt dette med fiskevalg og innkjøring...meget viktig informasjon
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap