Corydoras Panda VF fra Dyrego Oslo City

Var innom Oslo City i dag, på vei hjem fra jobb og dro innom den "nye" dyrebutikken for å se litt på utvalget.

Falt pladask for en stim VF C. Panda, jeg ba om et tilbud på de og endte opp med 21 coryer

De ser ut til å tilpasse seg sine nye omgivelser bra, men jeg oppdaget en som ikke var like aktiv om de andre. Jeg så at denne manglet store deler av ryggfinne og halefinne. Jeg tok den ut av karet, og akkurat nå er den i en isboks.

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med den, jeg kan flytte den over i en 20 liter og ha den der i karantene. Vil finnene vokse ut igjen? Det jeg er redd for er selvsagt sopp, og vil helst unngå dette. Skal være flink med vannbytter fremover.
Plussmedlem
Grattis med flotte coryer!
Eg ville latt den skada fisken gått i 20-literen. Finnene kan godt veksa ut og du ser det fort om det er sopp.
Da er den på plass i karantenekar.

Fôrer jeg som normalt?

Er et daglig vannbytte på 10% ok?
Plussmedlem
Ja det er ok. Dersom det er sopp er det sannsynleg at det kjem av stress, og då er det om å gjera å gje fisken gøymestader slik at han roar seg på naturleg vis og kan byggja opp naturleg motstandskraft mot soppen. Kanskje er det også lurt å dekke til sidene på karet slik at han ikkje blir påverka av det som foregår utanfor.
Den klarte ikke første døgn på nytt sted, desverre. I tilleg til den jeg flyttet over i karantene i går, så fant jeg en død panda i hovedkaret i dag. Den hadde også litt stusselige finner.

Ser at noen av de andre også har litt "rufsete" ryggfinner, men ikke så ille som disse andre.

Kvelden er fylt opp og jeg burde egentlig ha vært på vei til byen nå. Men tar meg tid til å bytte 10% vann.
Oj! C. Panda har jeg ønsket meg flere av lenge!
Hadde de flere igjen, eller kapret du resten av beholdningen..?
Ja, jeg har lest om jakten du hadde på pandaer!

Jeg kjøpte alle de hadde, 21 stykk. 19 igjen i dag, det blir spennende å se hvordan det går med resten. Håper de klarer seg
Æsj... jeg skulle også gjerne hatt en gruppe ;-p

Håper ikke du får noen flere frafall da - hold oss oppdatert!
Har hatt ett frafall til, desverre. Men den så syk ut... Innsunkne øyne, en hvit flekk på ryggen. Rød rett bak gjellene på den ene siden. Og det så ut som om den hadde noen små rødlige klumper ved gjellene.

Er litt engstelig nå fo jeg ser noen av de andre gnir seg litt. Men satser på at det skyldes overgang til litt andre vannverdier...

Ellers ser de friske og raske ut. De er jo VF, så kanskje litt mer følsomme for stress. Antar det er flyttingen som har blitt for mye for noen av dem.

Satser på å dra innom Dyrego med døde fisk og en vannprøve på mandag.
Har du tilfeldigvis bilder?
Ikke enda! Skal se hva jeg kan få gjort med det... kanskje i morgen!
5 døde, til nå...
Fant to til i dag... den ene hadde nok vært død en stund, men den andre så jeg begynte å slite. Den hadde også litt innsunkne øyne.

Sjekket vannverdier, og det eneste jeg kunne sette fingeren på er litt lav PH (6,4). Økte den med natron. Ellers er det som det pleier å være.

NO3: 0,3
NO2: 0

Jeg vet ikke hvilke vannverdier de hadde i butikken, men kan det hende at overgangen i vannverdier, samt stress gjør at de ikke klarer seg? Håper virkelig ikke at flere stryker med, jeg liker den store flokken med pandaer! Det kan jo være flere også som jeg ikke har sett, de jeg har funnet har vært ved frontglasset...

Teorier og tips taes i mot med takk!

Hayate: Fikk tatt et par dårlige bilder før batteriet gikk, og det andre kameraet er lånt bort. Bilder kommer
Vet du om Dyrego holdt dem i karantene før de ble klare for salg? Det er jo ikke uvanlig at en viss prosentandel av nyankommen fisk dør, men det er jo kjedelig hvis de dør i akvariene til kundene fordi butikken ikke holdt fisken i karantene.
Det spurte jeg faktisk ikke om... Jeg drar innom i morgen etter jobb, tenker jeg, skal høre hvilke rutiner de har på det da.

Er litt overgitt over megselv egentlig, for jeg har en 54 liter hvor det går ancistrusyngel. Jeg burde nok ha flyttet disse og satt coryene i karantene der. Men det er for sent nå.

Bilder
Jeg fikk canon 350D i bursdagsgave i går, og har nå testet litt. Satser på å få tatt litt bedre bilder etterhvert

Oppdaget 3 ting (som jeg egentlig allerede var klar over)
1. Jeg må renske ruta for alger (hadde vært best med ytt kar, så hadde jeg blitt kvitt ripene også...
2. Jeg bør kvitte meg med litt sandsnegler (hadde akkurat fôret da bildene ble tatt)
3. Jeg bør kvitte meg med litt valesneria, den er i ferd med å ta over hele karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap