Amanoreker etter 3 dager i nytt akvarium?

I følge tropica sin start up prosedyre skriver de at allerede at amanoreker skal i karet på dag 3. Dette er for og motvirke alger som vil komme å være på forskudd antar jeg. MEN, vil de i det hele tatt overleve i et så nytt akvarium så tidlig?
Tropica sin metode benytter innkjøringsfisk, snegler og reker, tilsetter ingenting for å få bakterievekst og er helt fritt for målinger. I så måte er det kanskje trygt for rekene. Men slik innkjøring er mindre bra for fiskene, som du kanskje har fått med deg. Fiskeløs innkjøring plager ingen fisker/reker, tar mye kortere tid og er sikrere. Men den medfører tilsetning av ammoniakk (Salmi) i karet, og da bør ikke reker settes inn.
Takk for svar.

Så mao kan reker vøre temmelig hardfør, du vil jo få gode svingninger i verdier i et nytt kar uansett? Takk for tipset om salmiakk innkjøring, brydde meg ikke med det denne gangen. Har starta flere kar før den lange tørken men da med filterguffe men denne gangen så jeg at tropica har et 90 dagers program som jeg tenkte og følge til punkt og prikke. Derav amanoreker allerede på dag 3
Ja, som du sier blir det uvergerlig både ammoniakk og nitritt i vannet. Om fisk/reker overlever (ingen garanti for at de gjør det), kan de ha langtidsskader etter påkjenningen. Derfor anbefales fiskeløs innkjøring, det er mer humant.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap