Hvordan bli kvitt hvitprikk?

Jeg oppdaget to små selvsvømmende hvite prikker oppi fødeakvariet, det var tydelig ikke rusk som drev med strømmen. Jeg slapp den gravide guppyen ut i akvariet igjen og holdt for endene på fødekaret mens jeg tok det raskt ut i håp om å få de hvite prokkene ut. Jeg ser nå ikke flere sånne hvite prikker i akvariet, men er det parasitter jeg har fått så er vel hele akvariet rammet. Leste at man kan gradvis øke tempraturen til over 32grader for å bli kvitt hvitprikk, men vil fiskene mine tåle dette? Jeg har to nyinnflytta sugemaller og ellers guppy i alle aldere (mange yngel). Får jeg kjøpt medisiner i dyrebutikken?
Håper noen kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre!
Hvor store var disse hvite prikkene? Hvitprikk-parasitten er jo veldig liten og ikke så lett å få øye på, så jeg lurer på om dette kan ha vært noe annet - f.eks. karpelus? Karpelusa er ca 1 mm og ovalformet, hvitprikken er mye mindre.

Har du først fått det - enten det ene eller det andre - så må hele karet medisineres, ja.
De var ikke lette å få øye på. Satt å kikka på den gravide guppyen i fødekaret da jeg ble oppmerksom på en hvit prikk som føyk opp og ned langs veggen i fødekaret på en merkelig måte og fikk øye på en til da jeg begynte å studere denne. De var små hvite svømmende prikker. vanskelig å si str, men kanskje så store som 1mm kan stemme. Har ikke fått øye på flere etter at jeg kasta ut fødekaret, så jeg kan ikke beskrive dem nærmere. Hvordan skal jeg nå finne ut om det er hvitprikk eller karpelus jeg skal medisinere mot? Jeg tror helst det er hvitprikk etter å ha lest om sykdom i artikkelene. De to nyinnflytta mallene virvla opp masse groms den første dagen, kan det eller de ha noe med dette å gjøre? Ser ingen hvite prikker hverken på guppyene eller mallene. Dette synes jeg kan stemme med livsstadiene til hvitprikk.. Har begynt å øke tempraturen, tåler mallene gyppyene og ynglet et jeg fortsetter med det til over 32grader? Bør jeg det? Hvor lenge? Håper på rask hjelp for å redde fiskene mine!
Jeg har aldri sett en svømmende hvitprikk, så det er ikke godt å si...

Men du finner en flott artikkel om sykdom i akvariet i artikkelsamlinga vår. Her finner du måter å bli kvitt både hvitprikk og annen sykdom.
Har lest om sykdom i artikkelsamlinga. Veldig mye, og bra hjelp å få er i akvaforum foresten! Tror ut fra det som står i artikkelsamlinga at det er hvitprikk jeg har. Det står at det kan behandles med varme, temp over 32grader. Vil fiskene mine (malle og guppy) tåle dette?
Hva slags maller har du?

Jeg selv foretrekker medisinering fremfor varmebehandling alene til hvitprikk. 32 grader er i varmeste laget for de fleste fisk, men endel tåler det over korte perioder. Det er svært viktig i så fall å lufte vannet godt. Varmt vann presser oksygenet ut av vannet og fiskene får problemer med å puste. Særlig maller kan det bli problematisk for.
Å svare ja på at alle fiskene dine tåler mere enn 32 grader, er som å be om å få hodet kappet av om noen dauer. Men i mine kar med søramerikanere har dette fungert greit. Jeg sørget for god bevegelse i overflaten, satt på diffusor til de karene jeg hadde dette og lot temperaturen være oppe i 5 dager. Dvs. etter 1 døgn, så støvsugde jeg karene og byttet da litt vann, slik at temperaturen datt ned under 30 noen timer. På det meste hadde jeg 33,5 grader i ene karet.
Kan med ganske stor sikkerhet si at det ikke er noen parasitt du har sett med det blotte øyet. Frittsvømmende parasitter er så små, at du må ha mikroskop for å se dem.
Eneste parasitten som muligens kan sees med det blotte øyet, er karpelus.

Frittsvømmende hvitprikk krever minst 50x forstørrelse for å syntes, mens karpelusa kan være frittsvømmende i noe større utgave.

Det du trolig så, var vannlopper. Disse er helt harmløse, og ville ha blitt spist av yngelen etterhvert. Vannlopper anses som snadder av de fleste fisk.

Men du bør følge godt med, på fisken, dersom jeg skulle ta feil. Å igangsette behandling før man har en sikker identifisering av smitten er ikke bra, uansett
Jeg var en tur i dyrebutikken i går. De sa at det mest sansynlig var hvitprikk, at den er veldig vanlig og at middel mot disse bør man nærmest ha stående. De sa at hvitprikk alltid ligger latent i fisken og utløstes ved stress, som min guppyhunn i fødeakvariet der jeg oppdaget prikkene. Jeg kjøpte en flaske, men har ikke startet noen medisinering da jeg ikke kan se at fiskene er angrepet av noe. Tok som sagt guppyen ut i akvariet igjen og heiv fødeakvariet ut med så mye vann jeg klarte. Hadde det ikke vært for at jeg satt å nistuderte guppyen som så ut til å misstrives i fødeakvariet, så hadde jeg aldri oppdaget prikkene, de var veldig små... Kan det med stressa fisk også stemme med vannlopper? Finner ikke noe om disse i akvaforum... Takker hjertlig for all hjelp!
Det er vanlig antennemaller jeg har.
Vannlopper er mer vanlig i akvariet enn man aner. Dette er ett bittelite vannlevende dyr, som finnes i de fleste vann og tjern.
Dette dyret, samt en del annet småtteri man kan oppdage i akvariet, finner du litt info om her
Vannlopper har ikke noe med stress å gjøre. Disse har jeg selv helst oppdaget etter å ha vært litt for ivrig med foringen, eller brukt for fra naturen.

Medisiner mot hvitprikk er oftest unødvendig, om du leser artikkelen Tone linket til i går, finner du en lett, og ukomplisert løsning på kurering av evt hvitprikk.

Er slett ikke enige med de i butikken i at det er hvitprikk du så, som sagt trenger man 50Xforsørrelse for å se frittsvømmende organismer av denne parasitten. Med andre ord er det ikke mulig å se denne med det blotte øye, selv med en svært god lupe vil det være så og si umulig å oppdage upodede (ufargede) parasitter.

Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap