Hjelper det med aquasafe?

Som jeg var inne på tidligere dreit jeg meg ut med å kjøpe seks corydoras før filteret mitt var klart for det. hadde fiskeløs innkjøring i fire uker og da den om ikke akkurat i løpet av et døgn klarte å gjøre 4ppmm om til nitrat sluttet jeg med salmi metoden og skaffet meg en kampfisk som i de to ukene han var alene hadde det veldig greit og med fine vannverdier som jeg målte hele veien. Etter coryene derimot var det ikke så greit lenger. 0,05 i nitritt og rundt det samme i ammoniakk selv om den har sunket litt. nitrat ligger også på 15 som også er i høyeste laget regner jeg med. dette har imidlertid sunket betraktelig etter jeg begynte med daglig vannbytte på rundt 30 prosent for å forsøke å ordne opp. har det noen hensikt å tilføre aqasafe i forbindelse med disse vannbyttene?
Nitrat på 15ppm er helt greit.
Om det har noen hensikt å bruke Aquasafe, det kommer an på hvilken hensikt du har. Aquasafe har lite effekt mot ammoniakk/nitritt, men fjerner klor og tungmetaller fra vannet. Tungmetaller har vi svært lite av i norsk vann, og klor kan man like gjerne kvitte seg med ved å lufte vannet over natten før man bruker det.
Ok tusen takk for svar. Da dropper jeg aquasafe og bare fortsetter med vannbytter.
Det kan du gjøre, men hvis du ikke lufter vannet først, løper du en risiko for klor i byttevannet. Man vet aldri om/når vannverkene tilsetter klor.
Når du skifter vann ofte og mye, og ikke mellomlagrer vannet, så lønner det seg nok å ha i litt Aquasafe. Da sparer du fiskenes hud og gjeller for irritasjon, i tilfelle det er litt klor i vannet. Men du trenger neppe å bruke full dose.

Når akvariet er i gang og du foretar vanlige vannskifter, er det vanligvis ikke noe særlig poeng i å bruke Aquasafe i det hele tatt, med mindre du har over gjennomsnittlig mye klor i drikkevannet der du bor.

Jeg har ikke klor i vannet, men bruker aquasafe som en exstra beskyttelse for slimhinnene til fisken.

Bruker aquasafe uansett for å være sikker, å for at fiskene skal ha det bra.

Gjør det samme som Skautrollet, har samme tanke igrunn.

Skautrollet:
Jeg har ikke klor i vannet, men bruker aquasafe som en exstra beskyttelse for slimhinnene til fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap