Innkjøring juwel trigon 350

Hei hei..

jeg skal kjøre opp et nytt akvarium, et Juwel Trigon 350.
Jeg er litt usikker på om jeg skal ha noe gjødsel i bunn eller bare starte med sand?
Jeg tenker å ha pansermaller blant annet, derfor vil jeg ha finkornet sand.
Men for plantenes skyld, burde jeg vel kanskje ha gjødsel, eller ordner dette seg av seg selv?
Det siste jeg ønsker, er et kar fylt av alger!

Takker for tips, og så kommer jeg sikkert med flere spørsmål etterhvert angående hvilke fisker som passer sammen, og eventent andre krapyl jeg kan ha i karet samtidig.

Men først må jeg få oppi noe sand og vann og god bakterieflora..
Så greit å vite om jeg skal hive i gjødsel før sanden dekker det hele til
Når du sier "gjødsel", lurer jeg litt på hva du mener ? Å ha mye gjødsel i vannet ved oppstart kan virke mot sin hensikt...særlig hvis du har tenkt å kjøre inn karet uten planter. Det vil jo si at algene kommer til dekket bord.

Det fins flere måter å gjøre dette på, men hovedsaken er å tenke fremover. Hva slags planter har du tenkt å ha ? Sand er inert...den kan ikke lagre og avgi næringsstoffer. Med bare sand i karet er man avhengig av at bunnlaget ikke tetter seg til slik at næring ikke kommer til planterøttene. Best etter min mening er å ha et lag med litt grovere struktur under sanda, et substrat som høy CEC og kan lagre/avgi næring til røttene. Om dette laget er "ladet" opp med næring eller ikke, har lite å si i lengden...ladingen brukes uansett opp etter en tid, og da må man gjødsle.
Jeg har et nyoppstartet kar som nå har gått i én uke. Jeg valgte og gå for et næringsrikt bunnsubstrat fra tropica med sand over. Jeg er ikke veldig erfaren med planter da jeg har hatt Tanganyika tidligere (lite eller ingen planter)

Jeg har mye stengelen planter som tar opp mye av næringen fra vannet men dog vil dem også ta opp fra røtter hvis de får muligheten har jeg lest.

For å ikke snakke om co2. Wow!
Kenneth : Valgte ikke du Tropica Plant Growth, eller ble det noe annet ? For Plant Growth er ikke et "næringsrikt" bunnlag, det har derimot evnen til å lagre og gi tilbake næring til planterøttene. Men det inneholder ikke noe særlig næring i seg selv, så det må "lades" for å fungere.
Hei.

Stemmer, valgte det i stedet for soil. Noen næringstoffer som plantene kan benytte seg av er det vell uansett siden substratet i hovedsak består av leire og torv. Jeg plasserte også noen kuler med næring som jeg ikke helt husker navnet på i farten. I områdene jeg viste jeg skulle ha planter med litt skikkelige røtter.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap