Varmekabler i 160 liter?

Hei!

Har akkurat kjøpt meg 160 liters akvarium. Har hatt 60 fra før. Nå skal dette 60 liters akvariet brukes til Guppy yngel og Ancistrus yngel.

Jeg ser at mange bruker både varmekabler og varmekolbe i sine akvarium. Er dette nødvendig i et 160 liters akvarium. Jeg skal ha Ancistrus maller og Guppy i akvariet. Skal ha noen planter men ikke så mange.

Håper noen kan forklare meg om det er nødvendig for meg å kjøpe varmekabler når jeg har en varmekolbe fra før.

Andre tips til en nybegynner? Har satt meg veldig godt inn i innkjørings metoden så dette er på stell
For en del år tilbake var varmekabler veldig i vinden, men dette har avtatt sterkt. Ideen er at oppvarming nedenfra vil skape bedre sirkulasjon, og holde planterøtter varme. Etterhvert har det vist seg at man utmerket godt kan klare seg uten varmekabler, så lenge man sørger for at bunnlaget ikke blir så tett at sirkulasjonen hindres.

Flott at du har studert Fiskeløs innkjøring, og satt deg inn i ting før du går igang
Så bra! Har egentlig ikke lyst til å betale penger for de for de var ganske dyre. Hva slags grus anbefaler du/dere for god sirkulasjon? Skal ha Ancistrus maller så grusen må jo passe til dem også.
Bunnfisk bør ikke gå på det man vil kalle grus, men på sand. De ligger jo på dette, beveger seg på det og graver i det...derfor må kornene være små og avrundete. Mange bruker Biltemasand med nummer 175425, den som heter "Grov". Den er ikke grov, men 0.2-1mm. Personlig liker jeg mindre spredning på kornstørrelsen (mindre sjanse for at det blir for tett), og bruker 0.4-0.8mm sand. Det kan være en fordel å ha noe litt grovere under, gjerne noe med høy CEC (ioneutvekslingskapasitet)...dette vil sikre sirkulasjon mot bunnen samtidig som det kan lagre og avgi næring til planterøttene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap