Plantevekst

En liten tråd for å loggføre endringer i akvariet mitt.
Etter en omfattende kræsj er det på tide å følge med litt mer.
Plantemengde er halvert, så dosering av næring må jeg huske å justere tilsvarende fremover.

Vannverdier 15.03.2016
Ph- 6
Gh- 6
Kh- 3
Nh3/4 - 0
No2- svakt utslag, så mellom 0- 0,3
Må fortsette med vannbyttene.

Fe- 0,1 (må økes litt)
No3- 25 (perfekt!)
Po4- 5 (aaalt for høyt)

Planteliste:
- Hygrophila polysperma
- Hygrophila siamensis
- Rotala macrandra
- Rotala sp green
- Rotala walichii
- Rotala colorata
- Rotala rotundifolia
- Riccia fluitans
- Staurogyne repens -ny
- Alternanthera reineckii 'Mini' - ny
- Alternanthera reineckii pink -ny
- Alternanthera reineckii rosanervig -ny
- Blyxa japonica
- Eleocharis "mini"
- Pogostemon stellata
- Pogostemon erectus - ny
- Limnophila aromatica
- Ludwigia sp. red
- Ludwigia ovalis
- Vallisneria americana 'Asiatica' - ny
- Hemianthus micranthemoides
- Christmas moss
- Anubias - ny
Gjødsel

Vanligvis er det jern som er mangelvare.. Resten er ofte rester av nitrittsyklusen, dvs. at
No^3 som er sluttproduktet, som er næring for plantene.

Det No^3 som ikke plantene klarer og gjøre seg bruk av, er grunnen til at man må skifte vann i karet..

Det var frodig og fint! Hva var det som skjedde da det kræsja?
Jeg økte filterbelastningen for mye på for kort tid. Satte inn nye fisker, solgte halvparten av plantene,og fikk nye planter som råtnet i vannet. Det hele skjedde over en periode på bare en uke, så det ble rett og slett for mye for filterbakteriene mine tror jeg.
Etter mange vannbytter er nitritt nede på ett akseptabelt nivå, men vil fortsette med vannbytter oftere fremover. Planter og fisker har sluttet å dø, alger har sluttet å dukke opp og nye friske planter har blitt satt inn igjen. Så regner med ting vil stabilisere seg fremover.
I dag fikk jeg ett lite innfall.. Fjerne gresset i karet!
Så ut med matta, inn med en liten dæsj hc cuba, og en liten flekk med sand til coryene. Tok bare av det jeg hadde liggende, og da sto valget mellom rosa og hvit sand. Så det ble hvit.
Nå ser alt helt skamklipt ut, men sånn er det når man prøver å gro frem mer av enkelte planter, og ikke vil klippe de helt enda.
Sodastreampatronen gikk tom for gass for noen dager siden. Den holdt ganske nøyaktig 2 mnd hos meg.

Ellers fortsetter noen av plantene med smeltinga. Jeg finner fortsatt ikke ut hvor problemet ligger hos de plantene. 2 kopper med alternanthera reineckii 'mini' og en potte med staurogyne repens har nå smelta nesten helt bort, igjen. Dette er nok de plantene jeg sliter aller mest med. Og skjønner ikke hva de egentlig krever, som de ikke får hos meg. Typiskt nok er det disse plantene jeg syns er flottest av de alle.

Resten av plantene vokser fint, og det er snart tid for en klipp. Jeg må bare bli frisk først, så kan hende det blir litt jungel før jeg får klipt ned plantene.
Flott akvarium. Jeg også har med sodastream flaske og bruker co2 for første gang forøvrig. Spennende er det! Jeg kjører ca 3 bobler i sekundet så er spent på hvor lenge flasken vil vare. Varer den i 2 mnd er jeg godt fornøyd. Får bytta inn i ny for 100 kr her på europris.
Argh! Har ødelagt adapteren til sodastreamen. Ble bare kluss da jeg skulle bytte sist, og endte opp med at den ble ødelagt. Så ny er bestilt, sammen med en del jeg manglet for å kunne koble på magnetventilen. Så om en ukes tid kommer vel delene, og da blir vel varigheten på co2 doblet også, så penger spart i det lange løp får man bare tro.

Ellers vurderer jeg å spandere på meg selv nye lysrør. De jeg har, har stått i ca ett år nå. Grolux blir neste uansett, elsker fargen på lyset de avgir samtidig som det er knall for plantne såklart.
Uke 3 uten co2 eller næring.
Plantene står stille, de vokser ikke som ugress lengre. De mest kravstore plantene visner, mens andre krymper bladstørrelsen. Føler for å gi opp, det er alt for mye som går meg imot for tiden. Døde plantesendinger, plantesendinger som aldri kom fram til meg, sodastreamadapter som blir ødelagt, tomme flasker med næring og lysrør som er klare for utskifting.

MEN nitrittproblemet er under kontroll igjen, og en ny plante har på magiskt vis dukka opp i vannoverflata. Og jeg skal lage en gjærsats å koble til igjen bare for å slippe å se ting visne helt oppi der mens man venter på bedre tider Så noe går jo riktig vei også
Siden sist har jeg fått litt nye planter, igjen.
Litt usikker på hvilke planter det faktisk er, men pene var de, så jeg blir å beholde de.
Har også fått igang co2 igjen, og etter ett lite døgn kunne jeg allerede se stor forskjell på plantene. Fargene er på vei tilbake, og bladene er ikke knøttsmå og krøplete lengre.

I går ble det full nedklipp av plantene, noe ommøblering og fjerning av planter jeg aldri får til uansett hva jeg gjør. I dag ble det ett vannbytte, og innsetting av gressplenen igjen, det lille som var igjen av den. Tror det blir bra når plantene får vokst seg til.

Ellers plukka jeg ut en død otto. Han har vært tynn siden jeg fikk den. Merka da at jeg faktisk har null peiling på hvor mange ottoer jeg har. Ser de jo så å si aldri. Trodde jeg hadde 7, men det var 7 som møtte opp til frokost dagen etter jeg fant den døde, så jeg har vist hatt 8 av de.
I alle dager så råååååflott dette var. Kjempelekkert!
Hei,
Du har en svært ambisiøs og krevende planteliste. Jeg savner opplysning om hvor mye lys du har, lysfarge (Kelvin) og størrelsen på akvariet. Såvidt jeg kan se har du ikke nevnt disse tingene. Noen av plantene du nevner er SVÆRT lyskrevende.

Stephan
Alt av slike ting står notert på selve siden for akvariet på profilen min. Men kan såklart nevne det her også.
Akvariet er 60liter.
Jeg har 2x 24 w, ett juwel color og ett juwel daylight.
Antall kelvin husker jeg ikke.

Vet noen av plantene er krevende, men sliter mest med de "enkle".. Holder også på å nedgraderer vanskelighetsgraden, siden jeg er noe lei av hele hobbyen for tiden.
I går fikk jeg montert nye lysrør.
2stk sylvania grolux. I samme postpakke kom også jern, flytende carbo,og ferrotabs, samt en alternanthera mini. Så får vi se hva slags effekt det nye utstyret har å si for planteveksten
Fikk shoppa litt i dag.
Dro innom den "nye" butikken som jeg har hørt så mye bra snakk om, med store forventninger, men der ble jeg så skuffa at jeg snudde og gikk på tropehagen i stedet.
Så endte opp med 10 glødebåndstetra (som jeg aldri har hatt før) og 3 sverddragere, mest ut i fra tips av de i butikken.. Og en plante, såklart!

Syns plantene gror litt sakte for tiden, så blir tatt noen vanntester på fosfat, nitrat og jern, og kanskje nitritt, i kveld bare for å ta en sjekk
Hadde fremdeles litt høy fosfat, så tok ett ekstra vannbytte i dag.
Ellers går ting veldig bra, planter vokser og trives, også de jeg aldri har fått til før, så tommel opp for det.
Grolux.
Hei.
Hadde selv problemer med Alternanthera til tross for gjødning i vann, co2 og kuler i bunnsubstrat. Byttet til grolux og nå vokser alt helt vilt. Ble en utrolig forskjell bare av lysrørene så jeg tror at du også vil merke stor forskjell med groluxrør i akvariet. Kjempefint akvarium du har også. Tommel opp.
Merker stor forskjell på planter ja De vokser tettere med flere nyskudd nå enn før. Skal ikke glemme nevne mye dypere rødfarge.

Ellers har jeg i det siste syntes at plantene vokser sakte.. Har hatt vannbytter 2 ganger i uka den siste tiden, for å få ned fosfatverdiene, og doserer som vanlig. Men målte no3 i dag og da var den på 0 enda jeg doserte i dag. Så da fant jeg feilen denne runden. Så jeg må rett og slett øke nitratdoseringen mye, og droppe fosfatdoseringen. Mulig det har en sammenheng, at plantene slutter å absorbere fosfat når de også går tom for nitrat? Uansett må også kaliumdoseringa økes, etter å ha lest litt om næringsmangel på noen av de plantene som sliter. Mye som må justeres, men håper det gjør susen fremover nå.
Jeg tror jeg la ned akvariet litt etter forrige post, og hadde en litt lengre pause fra akvariet i noen måneder, ca 10 mnd uten.
Nå er det derimot oppe og går igjen. Å fikle med plantene og ha noe å sitte å drømme seg helt bort i, ble vist for stort savn.

Plantekjøp klarer jeg derimot ikke å begrense. Som vanlig. Og venter 2 store sendinger med planter enda så overfylt som det er allerede. Noe må velges bort snart.
Vedlagt bilde viser forøvrig plantevekst (og smelting) i løpet av kun en uke.
Ble litt bom med sur soil og dårlig dosering av næring i starten, så mista en del planter, og kan se litt dødt i front på gresset enda, men nå har jeg bytta bunnlag og justert doseringene etter plantemengde, og ser ut til å ha funnet delvis riktig mengde enn så lenge.

Bor bare 4 ottoer oppi her nå. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva annet jeg vil ha av fisk.
Bildeoppdattering 08.mai

Ommøblerer planter støtt og stadig, men har omsider funnet ett oppsett jeg er fornøyd med selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap