Sommerfuglciklider og maller
Jeg vurderer bolivianske sommerfuglciklider sammen med 3 stk flekket pansermalle, 4 stk L-129 og 4 Sewellia lineolata i en 180-literstank. Ingen fisk i øvre vannlag, men drøssevis både med sewellia- og L-129-barn av ulike størrelser (skal få avsetning for disse utover). PH7, stabilt kar.
Et par spørsmål: Jeg vet at større maller kan "overkjøre" sommerfuglciklider om natten, og stresse dem. Men jeg vil tro at de sky og ganske små L-129 ikke kan sammenlignes med f.eks. ancistrus i så måte?
Og dessuten - vil sommerfuglene jakte på sewilla-barn og L129-barn? Og er det noe annet jeg bør tenke på?
Et par spørsmål: Jeg vet at større maller kan "overkjøre" sommerfuglciklider om natten, og stresse dem. Men jeg vil tro at de sky og ganske små L-129 ikke kan sammenlignes med f.eks. ancistrus i så måte?
Og dessuten - vil sommerfuglene jakte på sewilla-barn og L129-barn? Og er det noe annet jeg bør tenke på?
Postet 20.03.16 kl 12:11
Postet 29.03.16 kl 06:34
Postet 29.03.16 kl 08:42
Postet 29.03.16 kl 09:34
Postet 29.03.16 kl 09:45
Postet 29.03.16 kl 09:49
Inaktiv bruker
Mikrogeophagus altispinosus/sommerfuglciklide
Hei. Har en sommerfuglciklide hunn som jeg nylig fant ut arten på. Den er territorial og er ikke redd andre større fisker. Er på bunnnivå og siler sanden. Har en Metallpansermalle i samme akvarium og det går greit etter jeg flyttet de i en 250 L akvarium. Artig å observere den da den passer på sitt område mot alle fisker som kommer i nærheten. Jeg skal ha flere av de for å se om de avler fisk. Før jeg flyttet den fra et 63 L akvarium gikk den greit sammen med 3 pansermaller. Anbefales denne fisken. Angående yngel alle fisker spiser andres yngel sånn er det bare.
Postet 12.06.16 kl 11:44
Ivar Odin Napstad : Kanskje vært bra å uttale seg den dagen du har sett hvordan det foregår om sommerfuglene blir et par og kanskje leker ? Det du ikke ser, er at de nattaktive pansermallene forstyrrer sommerfuglene når de skal hvile om natten.
Å ha 1 pansermalle er forresten naturstridig...de er skapt til å være i flokker, helst minst 6 stk.
Å ha 1 pansermalle er forresten naturstridig...de er skapt til å være i flokker, helst minst 6 stk.
Postet 12.06.16 kl 13:09
Endret: 12.06.16 kl 13:17
Inaktiv bruker
Corydoras og sommerfuglciklide
Ok Corydoras er flyttet og så er Sommerfuglcikliden. Skal ha 6 Corydoras minst, men er ikke ferdig med fiskehandel. De er ikke akkurat gratis. Nå er Sommerfuglen sammen med Rubinbarbe og noen Black Molly. Håper det går greit isammen. Takk for informasjon om at den hviler om natten.
Postet 12.06.16 kl 15:41
Postet 12.06.16 kl 15:57
Inaktiv bruker
Skjønner den
Ok jeg skjønner den. De får gå sammen til jeg får et 100-150 L akvarium. Da skal sommerfuglen bli prioritert. Venter og på testsett fra en nettbutikk og får tilpasse ting og tang etter hvert. Takk for info om den. Har litt sansen for den. Jeg har bare hatt akvarium i 10 dager. Hadde og for rundt 30 år siden og tok nylig opp interessen igjen. Mvh Ivar Odin ????????
Postet 12.06.16 kl 16:06
Vel, det er ikke så enkelt å børste støv av gamle kunskaper...og mye av det vi drev med for 30 år siden er for lengst utdatert. Men fiskenes krav er de samme
Hvis du bare har hatt karet i 10 dager, hva da med innkjøringen ? Rundt 10 dager er tidspunktet da ammoniakk og nitritt går i været om kret ikke er innkjørt.
Hvis du bare har hatt karet i 10 dager, hva da med innkjøringen ? Rundt 10 dager er tidspunktet da ammoniakk og nitritt går i været om kret ikke er innkjørt.
Postet 12.06.16 kl 16:10
Inaktiv bruker
Hvilke arter går sommerfuglciklide med?
Hei igjen Silvershaded. Nå er jeg igang med å kjøpe et på rundt 200 L og skal dedikere det til Sommerfuglciklidene. Hvilke arter passer den godt med? Mail meg gjerne på : ivar@nepstad.org.
Postet 12.06.16 kl 16:44
Inaktiv bruker
Filtervann fra naboen
Fikk vridd filtervann fra naboens akvarium og nitrit og ph er helt ok.
Postet 12.06.16 kl 16:45
Med riktig pH (lav) og lav hardhet er det mye som kan gå sammen med sommerfugler. De aller fleste tetraer vil passe. Jeg vil anbefale en stim av en eller annen Nannostomus-art...dette er snille fisk som også er meget vakre i rette omgivelser. Det du vil ha, er jo arter som går høyere i vannet, passer med vannverdiene og ikke er alt for kranglete.
Litt 'filtervann'/guffe fra et annet filter hjelper selvsagt, men det kan likevel ta litt tid før alt er på stell. Hyppige målinger av ammoniakk og nitritt anbefales
Litt 'filtervann'/guffe fra et annet filter hjelper selvsagt, men det kan likevel ta litt tid før alt er på stell. Hyppige målinger av ammoniakk og nitritt anbefales
Postet 12.06.16 kl 16:56