Hvor mange planter må eg ha i et 160 liters akvarium

hei
eg lurer på hvor mange planter eg må ha?
akkurat nå så har eg 3 stk.
Det kommer ann på hva slags fisk og andre dyr du skal ha i akvariet ditt, og hva du vil selv. Noen fisk liker at det er masse planter å gjemme seg blant, noen spiser planter og beiter på dem, og noen trenger ikke planter i det hele tatt, kun stein
Så den forrige tråden din også. 160 liter er veldig passe for en nybegynner synes jeg. Det er som regel enklere å holde et stort akvarie fint en et lite, og jo flere planter du har jo mindre trøbbel får du med sykdom ol. Det er i allefall min erfaring. 3 planter er lite i en 160l tank. Det kommer selvfølgelig an på hvordan du vil akvariet ditt skal se ut, og hva slags fisk du vil ha, men jeg mener det er lettere å få et akvarie til å fungere i balanse med mye planter. Velg enkle, hurtigvoksende planter til å begynne med og se hva som vil gro i ditt akvarium. Sentvoksende planter blir fort fulle av alger om man ikke har planter som gror fort også. Det er mange faktorer som spiller inn på plantene, og jeg er ikke ekspert, men lys er viktig. Ha nye gode lysrør hvis du bruker vanlige lysstoffrør, og les deg opp på akvariebøker og nettsider så finner du fort ut av de viktigste tingene. Lykke til
Neeeiii, om du er glad i grønt, synes jeg 15-20 er bra. Men minimum 1 styk. Jeg liker de grønne, men foretrekker 7,5 stykk, og at min 3,5 flyter
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Kåre Johannesen
Reklame for plussmedlemskap