Masse nybegynner spørsmål :)

For å ikke totalt spamme hele forumet lager jeg bare en stor kaos tråd her

Jeg har et 420 liters akvarie med 4 fancy gullfisk og 2 plecoer. Vannverdier er noe jeg jobber med og temperaturen har jeg lagt på 25grader i håp om at både fancyene og plecoene synes dette er greit.

Problem 1; Plecoene digger squash, så jeg gir dem dette. Men de tygger den opp i småbiter som da sitter seg fast i røret til det utvendige filteret - kan jeg f.ek sette en strømpebukse eller lignende over røret for at det ikke skal suge til seg de store bitene? er redd at nylonen inneholder noe giftig for akvariet og lurte da på alternativer.

spørsmål 2; ikke helt et problem, men kan bli det. Jeg gir plecoene and bit med squash hver 3 dag. denne er ca 1cm tykk skåret på langs av hele grønnsaken - de er bare 2stk men spiser 90% av den på en natt - mater jeg de for lite? de 2 andre kveldene får de 3stk algetabletter, og det er absolutt 0 alger i akvariet.

spørsmål 3; Jeg valgte å gå fra store grusbiter til finkornet sand når jeg byttet over fra 60l til 420l - men jeg kan ikke bruke en slamsuger på dette! Med gullfisk og plecoer så skiter de veldig veldig mye og det ser ikke ut. Er det en fornuftig måte å rense sanden på? For øyeblikket drar jeg håven over sanden en gang i uken, men da blir det masse sand i vannet som da fiskene "puster" inn. Å bytte over igjen til grovere har jeg ikke lyst til, jeg merket at fiskene leker mer (altså ikke parrer seg men faktisk leker), og at de oppfører seg mer naturlig enn de gjorde før med den grove grusen.

Og det er ikke verdt å spørre hvilke type plecoer det er for jeg vet helt ærlig ikke. Men min mistanke er gibbiceps. De har ca 20 stråler i ryggfinnene, ingen værhår, er ca 16cm store og jeg har hatt de i 8mnd nå. den ene er normal farget med mørkebrun kropp og gule flekker og den andre er rølig sandfarget.
1. Strømpebukse-deler brukes en god del i akvaristikken og er ikke farlige å bruke. Bare pass på at de er rene, men meget godt skyllet så det ikke fins såperester i dem.

2. Squash er ikke så veldig næringsrikt, så det er lurt å veksle litt på grøntforet. Frosne erter (tint, forvellet og skrelt) er fint, fersk forvellet spinat og brennelseskudd også. Litt animalsk protein kan de også få innimello, f.eks mygglarver , dafnier eller artemia. De får sikkert nok mat hvis det er igjen litt om morgenen.

3. Det går helt fint å slamsuge fin sand, man må bare moderere teknikken litt. Det beste er å vifte lett med slamsugeren over bunnen, så avfallet virvles opp...da går det helt fint å suge det opp. Jeg har fin sand i 3 av mine kar, og uten regelmessig slamsuging tror jeg det hadde bygd seg opp alt for store mengder biologisk avfall på bunnen. Dette kan skape et bakterielag på bunnen som ikke er bra for mallene.

Takker så mye for svarene!

Jeg har prøvd å variere litt på kosten men det er ikke så mye de spiser, men jeg har ikke prøvd spinat eller brennesleskudd før så er vel verdt det og ok oki - får bare fortsette å prøve å bygge opp en teknikk da hehe. Må ta en rengjøring i dag eller i morgen så får heller si hvordan det går
Hvis du har en slamsuger med motor og diger/tjukt sugerør, vil det være vanskeligere å gjøre jobben. Det kan bli for sterkt sug, slik at sand følger med uansett hva du gjør. I så fall er det enklere med en helt vanlig hevert, slik som brukes til øl/vin. Den er mye lettere å kontrollere...jeg pleier å jobbe med en hånd på sugerøret og et godt grep rundt slagen. Da er lett å knipe igjen slangen om noe setter seg i røret. Men alle har vel sine egne metoder..
Jobbet litt mer med akvariet nå - slamsuging er nada nix umulig ser det ut som. Jeg bruker type vanlig slamsuger fra dyrebutikk med pumpe for å få det til å gå igang men ikke motor eller noe slikt. Men avføring er veldig tettpakket og tung on nekter derfor å bli med opp i røret med mindre jeg lager helt vakum - men da er jo all sanden med. Så jeg fant ut at det er best slikt jeg gjør det med å ta den tynne håven rolig over bunnen - la sanden renne forsiktig og ut så skylle håven i en bøtte x repetesjon.

jeg har ikke fått prøvd spinat ennda, først fordi det ikke er vane å skjekke ennda, men idag så er ene fancyen syk så vil ha det under kontroll før eg introduserer noe nytt i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap