Er sanden farlig for fiskene?

Jeg klarte å ikke vaske sanden godt nok før jeg puttet det oppi det nye akvariet mitt. Det så veldig møkkete ut og jeg tenkte først at det kanskje bare var sanden som trengte å synke (for jeg hadde også puttet vann i akvariet før jeg tok oppi sanden). Men jeg skjønte ganske raskt at jeg ikke hadde vasket sanden godt nok og var litt for ivrig for å få satt opp akvariet. Jeg byttet da ut nesten alt vannet og satt på pumpen og nå er det klart og fint. Men jeg lurer på om det som var i sanden om det kan være farlig for fisken? Burde jeg egentlig ta ut alt vannet og vasket all sanden på nytt?

Bilde er sånn det ser ut nå. Kom gjerne med tips også på hvordan jeg kan gjøre det finere også! Planen er og sette litt flere planter bak steinen og noen små forran, også har jeg også to kokosnøtter til som skal oppi og en rot
Å ha i vann før sand er en garantert oppskrift på støv, uansett hvor godt den er vasket. Særlig gjelder dette hvis det er små fraksjoner i sanda, som som f.eks med biltema-sand. Å fylle/bytte vann i akavariet er en kunst...det må gjøres på en skånsom måte slik at bunnlaget ikke virvles opp. Men det har nok ikke skadet fiskene. Derimot kan det skade impelleren i filteret, som da blir "sandblåst". Og det setter seg selvsagt masse sand/støv i finfilteret også, så det kan trenge en skylling.

Akvariet var fryktelig nakent...her må du inn med mange flere planter, også noen som bygger litt i høyden langs bakveggen og på sidene. Ellers blir fisken veldig utrygg i karet. Men jeg går ut fra at du har en lang periode foran deg med fiskeløs innkjøring, så da har du god tid til å innrede karet.
SilverShaded
Å ha i vann før sand er en garantert oppskrift på støv, uansett hvor godt den er vasket. Særlig gjelder dette hvis det er små fraksjoner i sanda, som som f.eks med biltema-sand. Å fylle/bytte vann i akavariet er en kunst...det må gjøres på en skånsom måte slik at bunnlaget ikke virvles opp. Men det har nok ikke skadet fiskene. Derimot kan det skade impelleren i filteret, som da blir "sandblåst". Og det setter seg selvsagt masse sand/støv i finfilteret også, så det kan trenge en skylling. Akvariet var fryktelig nakent...her må du inn med mange flere planter, også noen som bygger litt i høyden langs bakveggen og på sidene. Ellers blir fisken veldig utrygg i karet. Men jeg går ut fra at du har en lang periode foran deg med [URLBLOCK1], så da har du god tid til å innrede karet.


Jepp, det skal selvfølge mange flere planter oppi, jeg bare hentet ut en fra mitt gamle akvarium for å begynne å få "de riktige bakteriene" i pumpa. Jeg har skylt filteret etter jeg byttet vannet igjen og jeg ventet også med å sette pumpa på før sanden hadde lagt seg igjen, så da tror jeg det skal gå bra! Det ble uansett ikke så mye sand som ble virvlet opp da jeg helte alt vannet opp i en bolle jeg satt i sanden Tusen takk for svar, nå kan jeg bare vente til det blir klart og jeg kan flytte over fiskene mine i ett større akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap