To mollyer m sår på hode

Hva har skjedd? Er d sykdom eller skade?

Begge de hvite mollyene har store åpne sår på den ene siden av hodet. De var helt fine i går.

Hunnen svømmer fint rundt, men hannen er så svak at han ikke klarer å svømme.

Se bildene:

Forstår ikke hva d er. Ingen av fiskene krangler så vidt jeg kan se. De to hvite mollyene er et par og svømmer nesten alltid sammen. Har aldri sett de jage hverandre.

Andre fisker jeg har er guppier, en molly til, ancistrus, SAE, dverg gurami, amanoreker og ørten yngel. Alle virker vel forlikte.
Uvanlig at det åpner seg slike store sår over natten. Men rart at begge skulle ha blitt skadet. Kan de ha satt seg fast noe sted, eller stått inntil en varmekolbe ? Den eneste som kunne ha angrepet dem i løpet av natten måtte være ancistrusen, men det er ikke så veldig sannsynlig det heller med mindre den er irritert over ett eller annet (kamp om mat ?). De er imidlertid godt utstyrt til å kunne skade andre fisker.
Hei takk for svar.

Varmekolben er innebygget så den kommer de ikke til heldigvis.

Ja, begge har sår på samme sted.. Veldig rart. Har to ansistruser, begge hanner. Ja, de har jo små raspetenner så de kan absolutt gjøre skade om de vil. Den største jager den mindre har jeg sett. Men jeg har aldri sett noen av dem angripe de andre fiskene enn å beskytte maten sin (jeg slukker lyset med en gang de får maten sin, men ikke alltid det hjelper.)

Jeg får se det ann. Tror ikke hannen overlever lenge dessverre. Han ligger å sliter. Men hunnen svømmer rakst og fint og hadde god apetitt i kveld.

Så lenge det ikke er sykdom. Hva gjør jeg om det går betennelse i såret? Hva skal jeg se etter i så måte?

Bare så det er sagt så hadde begge ansistrusene et par uker siden skader på halefinnene sine. De har vokst til nå, men kan det kanskje ha en sammenheng? Mobbing i karet?
Det går faktisk an å ta opp fisken og pensle såret forsiktig med slik jod-oppløsning man vasker sår med. Ellers kan litt metylenblått i vannet hindre infeksjon og sopp. Infeksjoner er umulig å unngå, da akvarier kryr av diverse bakterier. Men en fisk med bra immunsystem kan likevel klare seg. Om såret blir dypere og rennende, er det fare på ferde.

To hanner vil kunne irritere hverandre...særlig hvis det ikke er huler nok i karet. Tennene angriper de ikke særlig med, men de har "kniver" i kinnene som de kan felle ut.
Takk for tips!

D er en hule og en bygning som de begge flittig bruker til å hjemme seg i. Skulle tro d var nok? Se bilde.

Bildet er tatt v oppstart så plantene er mye større og tettere nå.
De trenger/vil ha hvert sitt revir, med en hule i. Å dele noe går ikke når de vokser til. Det du trenger er et par slike Ikke den svære i flere etasjer, men den enkle typen. Disse har 3 vegger, gulv og tak og er akkurat så trange som de elsker.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap