Uklart vann

Jeg har 400l boyu. Jeg kjøpte det med tre t8 lysrør, røde. Det er godt innkjørt, men for ett par uker siden kjøpte jeg ett nytt rør(blått), ny mat og nye planter.

Hva er det av disse tre tingene som gjør vannet så uklart?

Rørene jeg hadde var 40w, og jeg kjøpte ett blått på 35w. Kan det ha ødelagt?

Hvordan type rør bør jeg ha for best lys og trivsel?
"Røde" lysrør kan være så mangt, hvilke er det du har ? Og hvilket "blått" rør har du satt inn ?

Belysningen må være balansert mellom de to delene av spektrumet som plantene kan nyttiggjøre seg. Å ha bare "røde" rør kan bli for mye i den langbølgete enden av spektrumet. Kan si mer om dette når jeg vet hvilke rør det er snakk om.

At vannet blir uklart skyldes neppe lyset. Spørsmålet da er, hvordan uklart ? Er det grønnaktig, eller grått ? Tipper du har vært nedi bunnlaget og rotet i forbindelse med nye planter, årsaken kan være å finne der. Hvis filtreringen ikke er helt på topp, kan du ha fått oppvekst av uønskede bakterier eller infusorier. Så du burde absolutt måle verdiene for ammoniakk og nitritt i vannet ditt. Et dugelig vannbytte (50%) er nok også på sin plass
Legger ved bilde av det røde lysrøret.

Jeg synes vel vannet er grått. Jeg hadde en del alger på glasset som jeg også fjernet når det ble satt ned nye planter. Jeg har geophagus som er flinke til å ordne med sanda, så jeg tror ikke det var mye møkk fra sanda som gjorde det grått.

Jeg tok også vannbytte for ett par dager siden.

Skal teste vannet i morgen

Det blå var Aquastar Sylvania T8 30 eller 35w, hvis jeg ikke husker helt feil
Sylvania Aquastar er på 10 000K...det er et akseptabelt rør i og for seg, men noe høy fargetemperatur.
Boyu Red er på 2800K, så dette er for lavt igjen. Alt i alt er lyset ikke så galt, selv om jeg nok ville byttet ut minst ett av de røde rørene. Og tenk over hvor lenge du har lyset på også.

Geophaguser eter vel ikke skitt, akkurat. Og det er i så fall ikke møkka i seg selv som er problemet, men de organiske næringsstoffene som frigjøres og fører til bakterieoppblomstring. Et annet spørsmål er hva slags bunnlag du har, har man næringssubstrat underst vil dette komme opp i vannet når man planter...noe som kan gi samme resultat. Så test vannet med dråpetester, det bør alle akvarister ha.
Lav ph
Hei igjen!

Jeg har testet vannet nå(mye tid blir borte med baby i hus), og pH er kjempe lav! Altså under 6!

Hjelper det med et stort vannbytte til jeg får kjøpt noe som øker pH i vannet?
I hvor stor grad vannbytte vil øke pH kommer selvsagt an på hvilken pH det er i kranvannet/byttevannet. Men all sannsynlighet taler for at du har pH på rundt 7 i kranvannet, så det vil hjelpe på en god del. Du vil jo ikke ha for høy pH heller...et sted mellom 6.5 og 7 vil ihvertfall passe geophagusene bra.

Har man skulket vannbytter litt for lenge, vil pH falle av den helt naturlige årsaken at nitrogensyklusen i seg selv gjør vannet surere. Så hvis man bytter vann hver 7-10 dag, vil det neppe bli noe stort pH-fall. Skulle det være nædvendig å gjøre noe mer, er det beste å øke KH litt, ved hjelp av vanlig bake-natron som du får i dagligvaren. Alle de produktene som markedføres som "pH+" er akkurat det samme...bare pakket om og gitt et fancy navn (og gjerne en høyere pris).
Ph
Ja, jeg tror vannet her er rundt 7,2.

Geophagusen har jo fått yngel to ganger på kort tid, så jeg har ikke tenkt at vannet ikke har vært bra pga det. Men yngelen blir jo borte etter bare et par dager også, så jeg vet ikke hva det kommer av. Det er vel litt dumt å flytte henne etter yngelen er kommet også?

Ja, da prøver jeg vannbytte. 50% kanskje?

Hvor mye natron og hvor lenge etter kan jeg teste? Er 400 literen det er trøbbel med. De tre andre akvariumene har det fint, enn så lenge :P
En teskje natron øker KH med 1 grad DH i 200 liter vann.
Men vent med å tilsette noe til du har byttet vann, og det har stabilisert seg i minst ett døgn. For store svingninger i oH er ikke bra for fiskene !
Ph
Ja, det skjønner jeg. Da skal jeg tappe ut litt vann i dag jeg da :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap