Alger i akvariet - nybegynner

Jeg fikk meg en kampfisk for tre uker siden , og det har gått helt fint til nå. Men for fem dager siden begynte det å vokse alger (tror jeg) , som er gul/brun lignende og setter seg på glass , planter og alt som er. Jeg renset akvariet , og vasket alt sammen , men det har nå kommet tilbake. Akvariet står ikke i noe dagslys , så det kan ikke være grunnen. Har dere noen tips til hva jeg skal gjøre?
Det hjelper lite å renske opp...algene kommer som du ser bare tilbake, så lenge årsaken ikke fjernes. Det kan være du har lyset på for lenge ?
Kanskje du kan si noe om hvor stort karet er, og hva slags lys du har ? Hvor lenge har karet vært oppe/innkjørt ?

Ellers kan du lese litt i denne tråden...ikke samme algene, men grunnprinsippene er de samme.
Det er 20 liter. Lyset heter ledet smart plant med 220-240 volt , det fulgte med aquael akvariumet som jeg har. Hvor lenge burde jeg ha på lyset ? Har det vel på ca 14 timer , fra jeg står opp til jeg legger meg... Hadde det vel igang ca 5 uker før jeg fikk fisken oppi der , så ca 8 uker tror jeg.
14 timer er alt for mye, særlig i en 20-liter. Sett lyset på en timer, slik at det slår seg av og på automatisk. Og ikke ha mer enn 7 timer med lys.
Hvilken ville du anbefalt da ? Helst en som ikke er alt for dyr , og en som er enkel å bruke...
Jeg bruker bare denne til alle mine kar...har vel 5-6 stykker av dem nå. Syns den er grei å programmere, og ingen av dem har noen gang sviktet her hos meg iallfall. Litt klumpete kanskje, men jeg ser ikke på det som noe stort problem så lenge det fungerer. Og man behøver aldri å passe på å slå lyset på og av. En annen fordel er at fiskene stiller seg inn på en viss døgnrytme.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap