Går dette sammen?

Hei!
Jeg har anskaffet meg et nytt akvarie på 430 liter, derfor lurte jeg på om disse fiskene går sammen og om antallet er opptimalt.

Jeg har allerede tre gurami av den vanlige typen (Trichogaster trichopterus)
Jeg har syv metall pansermaller
Jeg har tre kuhlii-åler

Jeg tenkte å skadde meg dette: ti neontetre, x ant. praktbotia (hvor mange?), x ant. vanlig ancistrus (oppdrettsvariant), x ant. siamesisk algeeter og x ant. guppy.
Går det fint sammen, også ift til det jeg allerede har? Blir karet for fullt?
Før man kan svare noe som helst...hva slags vannverdier har du (pH og GH)?
Ikke vann enda
SilverShaded
Før man kan svare noe som helst...hva slags vannverdier har du (pH og GH)?


Jeg har ikke vann i karet enda, så det avhenger av hva som er best for de fiskene jeg skal ha
Ok, ja da må det jo kjøres inn først også, kanskje. men du vet vel hva du har i krana hjemme ?

To ting er ihvertfall sikkert : Guppy passer dårlig sammen sammen med det andre...de skal ha mye høyere pH og GH enn f.eks. coryer og neotetra. pH i dette karet bør nok ligge under 7. Og siden du allerede har store guramier, bør du sløyfe praktbotia. Guramier liker fred og ro rundt seg...botiaene er det tverrt motsatte : hyperaktive klovner som turner overalt i karet. Finn heller en litt større stimfisk som er noenlunde rolig av gemytt.
SilverShaded
Ok, ja da må det jo kjøres inn først også, kanskje. men du vet vel hva du har i krana hjemme ? To ting er ihvertfall sikkert : Guppy passer dårlig sammen sammen med det andre...de skal ha mye høyere pH og GH enn f.eks. coryer og neotetra. pH i dette karet bør nok ligge under 7. Og siden du allerede har store guramier, bør du sløyfe praktbotia. Guramier liker fred og ro rundt seg...botiaene er det tverrt motsatte : hyperaktive klovner som turner overalt i karet. Finn heller en litt større stimfisk som er noenlunde rolig av gemytt.


Da kutter jeg ut guppy og praktbotia. Er Kileflekkrasbora roligere enn neontetra, så derfor burde jeg ta de ?
Ja, det passer greit. Ellers hadde det vært stilig med en stor stim øksefisk i et kar med såpass størrelse...disse beveger seg høyt i karet, er rolige og litt spesielle De trenger litt planter, godt vedlikehold og regelmessige vannbytter...men det gjør forsåvidt alle arter, hvis de skal holde seg friske og og vise seg fra sin beste side.
SilverShaded
Ja, det passer greit. Ellers hadde det vært stilig med en stor stim øksefisk i et kar med såpass størrelse...disse beveger seg høyt i karet, er rolige og litt spesielle :-) De trenger litt planter, godt vedlikehold og regelmessige vannbytter...men det gjør forsåvidt alle arter, hvis de skal holde seg friske og og vise seg fra sin beste side.


Men de er kjøttetere? Da må jeg i så fall ha ekstra fòr til til dem, for de spiser vel ikke vanlig flak?
Ingen fisker kan leve (eller burde leve) på flak ! For det første er slike billige flakprodukter som tetramin av tvilsom kvalitet i utgangspunktt, siden det lages av annenklasses råvarer (avfall fra annen fiskeindustri). For det andre er selve flakingsprosessen ødeleggende for forets kvalitet. For det tredje har flakfor en stygg tendens til å svelle opp i mage/tram og skape forstoppelse med påfølgende infeksjoner. For det fjerde, og aller viktigst, trenger alle fisker variasjon i kosten for å sikre et fullgodt kosthold.

Kjøper du tørrmat, så velg ikke flak, og velg iallfall produsenter som har bra kvalitet på foret, som Hikari (særlig Sinking Wafers), Dr. Bassleer, Paradigm. JBL har noen bra fortyper, f.eks diskusbits eller granadiscus. I tillegg bør de få diverse typer levendefor (frossent er greit), så som artemia, mygglarver, cyclops og dafnier. Særlig dafnier er bra, for de inneholder bra med fiber som hjelper fordøyelsen. De burde også få minst 1 fortype som inneholder godt med Spirulina. Dette er vel det mest innholdsrike næringsmiddel man gi fisk...det inneholder masse proteiner, vitaminer og alle essensielle fettsyrer.
Dialogens tema ble kanskje vridd til å bedre passe "fòr og fòring", så jeg posten innlegget jeg kommer med der og.

Jeg har brukt å fòre med store runde pellets, som synker til bunnen. cory'ene og ancistrusene var veldig glad i disse. nå har jeg kun cory og er tom for disse pelletsene. Derfor fòrer jeg noen små korn (1-2mm store). Jeg husker ikke hva disse heter da jeg ikke er hjemme og får sett på det. I tillegg fòrer jeg også med agurk. Poenget er at jeg ikke kun serverer flakfòr, men det høres ut som det fortsatt blir litt spinkelt..

Det blir kanskje lettere å svare hvis jeg informerer litt om hva jeg har. Karet er på 430 liter. Det jeg har til dags dato er tre vanlige guramier, 7 metall pansermaller og 3 kuhlii-åler. I tillegg tenkte jeg å ha opptil flere ancistrus, SAE, og kileflekkrasbora.

Jeg leste litt rundt i denne spalten, og der fant jeg mye lurt. Jeg har funnet ut at frossentfòr er nærmest et must. Men hvor mye egentlig? Hvilken type? Og hvor ofte?

I tillegg så jeg at mange ikke bare gir agurk, men også erter, squash, spinat og brennesleskudd. Men hva er egentlig best? og det burde vel bli i tillegg til vanlig fòring?

Jeg har også lest at man kan fòre med erter og oppkuttede reker til de andre fiskene, ikke bare bunnfiskene. går det?

Det nevnes spirulina, men hvilken fòrtype inneholder det?

Hvilken fòrtype burde jeg bruke i hovedsak til de forskjellige fiskene? Som både er rimelig og bra?

Jeg merket at det ble fryktelig mange spørsmål mens jeg skrev her. Setter enormt pris på at dere tar dere tid til å svare på dette! Det gjør hobbyen mye gøyere og lærerikt!
Fungerer skjørtetetra?
Hvordan fungerer skjørtetetra sammen med de rolige fiskene (gurami og kileflekkrasbora). Hvis jeg har en god stim, vil de da bli rolige nok? og vil de nappe i finnene på guramien?
Disse kan være finnenappere, ja. Og guramienes lange finnestråler er veldig utsatt. Mulig det kan gå bra om du har mange nok.
I en såpass stor tank bør du nok ha minst 20.
Og det skal gå fint med ca 10 kileflekkrasbora og 3 guramier?
Jeg har tenkt litt og kommet fram til at det kanskje kunne vært finere med en gjeng boliviansk sommerfugciklide. hva tenker du om det? og hvor mange?
Dette er ingen god ide...dvergciklider og corydoras er å be om trøbbel og stress for begge arter. Sommerfugler hevder territorier, mens coryer vimser overalt og har null kjennskap til begrepet territorium. Særlig om natten vil det føre til stress for sommerfuglene, de hviler om natten mens coryene er nattaktive. Og det kan bli mye juling på coryene...
Men på artikkelen om "boliviansk sommerfuglciklide" står det blant annet "Ikke spesielt kranglete, verken under lek eller ellers". i tillegg "Cikliden passer fint i et større selskapsakvarium sammen med andre fredelige fisker". Slik jeg forstod dette er de ikke særlig territoriale, ihvertfall ikke i forhold til de andre dvergciklidene. stemmer ikke det?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap