Black ghost (knivfisk) er syk. hvordan behandle?

Jeg har en black ghost som e blitt syk. Den har en stor grå flekk som e begynt å flasse. Hvilken sykdom kan det være? Og hvordan behandle den? Ph ligger mellom 7.0 og 7.5 og nitrat nivået er "gult". Så har ikke funnet noe i vannet..

Noen som har noen ide?
Har du målt ammoniakk og nitritt ? "Gul nitrat" sier ikke så mye.

Uten et adskillig bedre bilde er det vanskelig å si hva det kan være. Kan den ha skadet seg, eventuelt blitt skadet av andre fisk ? Er akvariet stort nok ? Kan ellers være en bakterieinfeksjon i huden, eller belegg som skyldes parasitter som oodinium eller costia. Ta i alle fall et stort vannbytte, det gjør ihvertfall ingen skade, snarere tvert imot.
Har ikke målt ammoniakk.. den er ca 12 cm lang, og har et 375l akvarie. Tviler sterkt på at andre har skadet den, og ser ut som en type "slimhinne" sykdom.. skal se om jeg får tatt et bedre bilde. Vannbytte skal jeg utføre!
Å måle ammoniakk og nitritt er det første man gjør når noe er galt i akvariet. Neste er å ta et vannbytte...

Dette virker som enten costia eller chilodonella, ja. Kan være vanskelig å se forskjell i tidlige stadier. Dette er parasitter som fins i mange akvarium, men de forøker seg ikke før fisken er satt tilbake av andre årsaker (f.eks, stress og/eller dårlige vannverdier). Hva slags fisker går den sammen med ? Bruk en medisin mot parasitter, f.eks Seachem ParaGuard.
Har 2 black ghost i samme størrelse, 3 rainbow shark på ca 7cm, 12 neon tetra, en liten flyndre lignende algespiser og en typisk vanlig algespiser (sugekopp fisk ). Jeg stikker innom dyrebutikken i morgen og skaffer det jeg trenger.

Tusen takk for hjelpen!
Hmmm...regnbuen er absolutt i stand til å plage/nappe både sine egne og andre fisk. Så ser ikke bort fra at det oppstår stress i akvariet med 2 Black ghosts og 3 regnbuer.
Har hørt at de e veldig territoriale.. men har ikke merket noe at de har rørt noen, utenom sine egne. Men alt e vell mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap