Blå akara med egg - what to do?

Hei,

Så i dag at akaraene har trøkt ut noen egg på et catappablad i hjørnet av akvariet. Etter jeg oppdaget dette har jeg sett en del slåssing blant de to akaraene, blant annet "lip locking". Nå står den ene nede med eggene og den andre henger i overflaten.

Er det noen tips der ute for å roe ned gemyttene dem imellom?

Lurer også på om det kan være lurt å flytte (noen av) yngelen over i en levendeføderkasse som henger på innsiden av karet etter de har blitt frittsvømmende? De deler tanken (240 liter) med en såkalt "fiskesuppe"; palettciklider (som vokter huler for tiden), rødmunntetraer, ancistrus, SAE, scalarer etc.

Har en også 60 liter stående med reker, snegler og dvergkreps som jeg tenkte yngelen evt. kunne flytte inn i etter de er frittsvømmende. Noen tanker om hva som er best for yngelen?


Noen erfaringer med for til palettciklide-/akarayngel i fødekasser?
Det er nok ikke så mye å gjøre med gemyttene...alternativet er å ta bort den ene.

Oppdrett av yngel i en bitteliten fødeboks er ikke særlig ideelt annet enn for en meget kort stund. De vil raskt kreve mer plass. Du burde nok skaffe deg noen yngelkar, hvis du ønsker å få frem yngel fra konkurrerende cichlider som går i et slikt selskapskar. Alternativt kan du sette avlsparet i et eget oppdrettskar og la dem få frem yngel der, for så å eventuelt sette dem tilbake senere.
Re: re: blå akara med egg - what to do?
Takk for tilbakemelding Når man overflytter egg, vil man da benytte samme tilvenningsmetode til nytt vann som for fisk?
Mener du til nytt kar ? Da tar man helst vann fra det opprinnelige karet. Men å flytte egg direkte er risikabelt, det er ikke uten grunn at foreldrene steller eggene. I så fall bør du bruke en tumbler/klekker først.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap