- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage lysarmatur med spot'er eller lysrør.
Lage lysarmatur med spot'er eller lysrør.
Tenkte å lage et lite lysarmatur til en 19 liter. Så de hadde noen små lysrør på Clas Ohlsson som sikkert hadde passet. Tror det var 8 watts lysrør. Er det noen som tilfeldigvis vet hvor en kan få tak i sokkel til slike? Hvilke IP nummer må de ha for å tåle all fukten? Så det sto mye IP44 på produktene på Clas, holder dette? Hva med Spot'er? Kan en bruke spot'er fra Clas i et slikt prosjekt? I såfall hvilke?
Postet 21.11.05 kl 22:19
Det finnes noen "små" rør, i T5 utgane, som kan passe til dette karet.
Det beste er om du får tak i noen holdere som er beregnet til akvarie, med IP64 eller IP67.
Imidlertid er det vanskelig å få tak i bare holdere til disse rørene, vet at arcadia produserer, men det er ikke mange som selger bare holderne.
Vanlige holdere, med IP44 kan benyttes, men man bør da ha ett tett dekkglass slik at fuktskader unngås.
Osram har ett rør på 8W, med over 90 i Ra, og 5400K i fargetemp.
Røret er ca 29cm, + fester.
Ett annet alternativ, er såkaldte kompaktrør.
Om du går inn på deres sider, finner du sikkert noe som kan passe.
Hvorvidt spotter kan brukes eller ei, er det noe uenighet om. Selv liker jeg ikke fargen på dette lyset, med sine 2900K (svært ofte har halogen slik fargetemp)
Det beste er om du får tak i noen holdere som er beregnet til akvarie, med IP64 eller IP67.
Imidlertid er det vanskelig å få tak i bare holdere til disse rørene, vet at arcadia produserer, men det er ikke mange som selger bare holderne.
Vanlige holdere, med IP44 kan benyttes, men man bør da ha ett tett dekkglass slik at fuktskader unngås.
Osram har ett rør på 8W, med over 90 i Ra, og 5400K i fargetemp.
Røret er ca 29cm, + fester.
Ett annet alternativ, er såkaldte kompaktrør.
Om du går inn på deres sider, finner du sikkert noe som kan passe.
Hvorvidt spotter kan brukes eller ei, er det noe uenighet om. Selv liker jeg ikke fargen på dette lyset, med sine 2900K (svært ofte har halogen slik fargetemp)
Postet 21.11.05 kl 22:51
HER ser du eksempel på lyskasse med spotter (et 12V IP44 downlightsett fra Clas Ohlson).
Lyset er perfekt for dette karet og lager akkurat den stemningen vi var ute etter. Litt dunkelt, 10 Watts pærer
Lyset er perfekt for dette karet og lager akkurat den stemningen vi var ute etter. Litt dunkelt, 10 Watts pærer
Postet 21.11.05 kl 22:59
Jeg er også på utkikk etter lysrør til min 20 liter. Dvs, skal bygge en "reol" som rommer 3*20, og er derfor på utkikk etter en lysrør armatur som passer til formålet. Det kommer til å være åpent over hvert akvarie slik at fuktigheten slipper ut, men det vil jo uansett bli fuktig over akvariene. Så jeg trenger da altså en armatur som tåler fukt..
Tips til hvor jeg finner dette, eller om hvordan jeg finner ut hva som tåler fuktighet og hva som ikke tåler det?
Armaturen kan ikke være lengre enn 40 cm..
Tips til hvor jeg finner dette, eller om hvordan jeg finner ut hva som tåler fuktighet og hva som ikke tåler det?
Armaturen kan ikke være lengre enn 40 cm..
Postet 01.03.08 kl 01:46
Lysrør på 8 watt får man fra produsenten Arcadia.
De norske nettbutikkene som fører andre størrelser av Arcadia lysrør burde kunne skaffe 8 watts rør også, på forespørsel? Webzoo har iallefall Arcadia lysrør i andre størrelser.
Men hvorfor ikke kikke litt nærmere på Arcadia Arcpod? Passer perfekt til små akvarier og er beregnet for det!
De norske nettbutikkene som fører andre størrelser av Arcadia lysrør burde kunne skaffe 8 watts rør også, på forespørsel? Webzoo har iallefall Arcadia lysrør i andre størrelser.
Men hvorfor ikke kikke litt nærmere på Arcadia Arcpod? Passer perfekt til små akvarier og er beregnet for det!
Postet 01.03.08 kl 02:04
Postet 01.03.08 kl 02:24
Også Hagen har en del rør i 8W (T5), mener det er Power-glo, Aqua-glo og Sun-glo som leveres i denne styrken.
Det finnes også en del kurante armaturer som passer til formålet, en del av disse er til og med justerbare på lengden.
Vet at det selges en del slike via ebay, skal selv ha meg ett slikt med 3*8W (tilsvarer ca 40W T8!!) til 11litern (skal bli ett skikkelig high-tech plantekar)
Dette er herligheten jeg selv skal ha meg. Justerbar fra 30-47cm, billig i innkjøp (ca 250 norske inkl frakta, kommer under tollgrensa også).
Ulempen med disse er at rørene som følger med er litt bob-bob
Det finnes også en del kurante armaturer som passer til formålet, en del av disse er til og med justerbare på lengden.
Vet at det selges en del slike via ebay, skal selv ha meg ett slikt med 3*8W (tilsvarer ca 40W T8!!) til 11litern (skal bli ett skikkelig high-tech plantekar)
Dette er herligheten jeg selv skal ha meg. Justerbar fra 30-47cm, billig i innkjøp (ca 250 norske inkl frakta, kommer under tollgrensa også).
Ulempen med disse er at rørene som følger med er litt bob-bob
Postet 02.03.08 kl 18:06