Hva feiler det kampfisken min?

Hei, dere!

Håper noen kan hjelpe meg.

Kampfisken min har de to siste dagene fått et utslett på ryggfinnen (se bilde). Det har blitt "loete" og noen skjell "stikker ut".

I tillegg er den veldig slapp og ligger på bunnen. I dag har den omtrent ikke bevegd seg.
Den er opplagt syk, ja. Om det er soppinfeksjon eller noe annet er vanskelig å si. Den har også et utstående øye, virker det som. Til sammen er dette typiske tegn på infeksjoner som kan komme fra feil/dårlige vannverdier. Har du målt vannverdiene (NH3/NH4, NO2, pH, GH) ? Hvor lenge har du hatt fisken, og er karet skikkelig innkjørt ?
Jeg har ikke målt noen vannverdier, skal kjøpe utstyr til dette i dag.

Fisken har jeg hatt i ca. ett år og karet har vært i bruk like lenge.
Gh
Ser, i følge vannmålingene mine, at GH-verdiene er dårlige.
Damen i dyrebutikken mente jeg hadde en bakterieinfeksjon. Fikk noen tabletter mot dette som skal virke et par dager.

Hva kan man gjøre med dårlige GH-verdier?

P.S. Tusen takk for svar!
"Dårlig" GH-verdi sier ingenting. Dårlig i forhold til hva ?? Så er den for lav...eller for høy ? Har du brukt dråpetester ? pH da ?

Ja, jeg er enig i det med bakterieinfeksjon, men friske fisk i riktige vannverdier blir sjelden angrepet av bakterier. Bakterier fins det i ethvert akvarium, også skadelige bakterier, men dette takler fiskens immunsystem hvis den ikke er svekket av en annen årsak. Og de fleste "sykdommer" fiskene får er såkallte debilitets-angrep, altså at en svekket fisk vil kunne bli syk av nærmest hva som helst. Å medisinere er vel og bra, men det retter ikke opp årsaken til at fisken ble syk. Forebyggende arbeid er alltid den beste løsningen...i form av god hygiene, regelmessige/ukentlige vannbytter på minst 30% (med slamsuging) og et godt dimensjonert filter med regelmessig vedlikehold. Og godt med levende planter !

Ja, beklager. Glemte å nevne at GH-verdien min er for LAV (mindre enn 3ºd). Altså mangler vannet kalsium/magnesium og vannet er for bløtt.
Det står ikke mer enn at den er mindre enn 3 (GH-verdi). pH-verdien er på 6,8.
Du måler med strips, skjønner jeg ? Det er ikke holdbart...strips er både unøyaktige og upålitelige. Ammoniakk og nitritt bør også måles.

Hva slags rutiner har du med vannbytter ?
Ja, måler med strips. Bytter ca. 50% av vannet en gang i uken.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap