- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Snegler i filteret.
Snegler i filteret.
Renset i dag mitt Fluval FX-6 filter. Da oppdaget jeg hundrevis av små sneglerhus. 1-3mm store.
Jeg har ikke bevist tilført snegler i akvariumet, kan det ha kommet med planter? Har alltid vært bøye med å skylle planter godt før jeg har plassert de i akvariumet.
Hva bør jeg gjøre med dette?
Beklager hvis dette er tatt opp tidligere. Fant ingen tråd på det.
Postet 26.06.16 kl 13:27
Ørsmå snegler og snegle-egg er det omtrent umulig å unngå, hvis man ikke handler direkte fra gartnerier (kan gjøres gjennom AquascapingNorge.no). Skylling er ikke nok...plantene må desinfiseres (dette kan skade plantene også).
Noen snegler er ingenting å få panikk av, de gjør en jobb med fjerning av både alger og matrester. Men de kan formere seg raskt og bli for mange. Da er egentlig det enkleste å plukke dem vekk fra glasset etterhvert som du ser dem. Det holder ihvertfall populasjonene på et veldige lavt nivå her.
Noen snegler er ingenting å få panikk av, de gjør en jobb med fjerning av både alger og matrester. Men de kan formere seg raskt og bli for mange. Da er egentlig det enkleste å plukke dem vekk fra glasset etterhvert som du ser dem. Det holder ihvertfall populasjonene på et veldige lavt nivå her.
Postet 26.06.16 kl 23:16
Takk for svar!
Har aldri sett noe til dem i akvariet i det hele tatt, bare i filteret.
Da skal jeg få fjernet de så fort jeg oppdager de. Håper bare ikke de blir mange i filteret og tetter det.
Er det en ide å tre en nylonsokk over inntaket til filteret kanskje? Eller vil det stoppe for mye annet som filteret har godt av?
Har aldri sett noe til dem i akvariet i det hele tatt, bare i filteret.
Da skal jeg få fjernet de så fort jeg oppdager de. Håper bare ikke de blir mange i filteret og tetter det.
Er det en ide å tre en nylonsokk over inntaket til filteret kanskje? Eller vil det stoppe for mye annet som filteret har godt av?
Postet 26.06.16 kl 23:35
Postet 26.06.16 kl 23:46
Postet 27.06.16 kl 16:25
Jegersnelgler
Du kan jo skaffe deg tre fire jegersnegler. De finner dem og eggene og eter dem opp
Postet 27.06.16 kl 17:40
Postet 27.06.16 kl 18:24
Postet 27.06.16 kl 19:38