Snegler i filteret.


Renset i dag mitt Fluval FX-6 filter. Da oppdaget jeg hundrevis av små sneglerhus. 1-3mm store.
Jeg har ikke bevist tilført snegler i akvariumet, kan det ha kommet med planter? Har alltid vært bøye med å skylle planter godt før jeg har plassert de i akvariumet.

Hva bør jeg gjøre med dette?

Beklager hvis dette er tatt opp tidligere. Fant ingen tråd på det.

Ørsmå snegler og snegle-egg er det omtrent umulig å unngå, hvis man ikke handler direkte fra gartnerier (kan gjøres gjennom AquascapingNorge.no). Skylling er ikke nok...plantene må desinfiseres (dette kan skade plantene også).

Noen snegler er ingenting å få panikk av, de gjør en jobb med fjerning av både alger og matrester. Men de kan formere seg raskt og bli for mange. Da er egentlig det enkleste å plukke dem vekk fra glasset etterhvert som du ser dem. Det holder ihvertfall populasjonene på et veldige lavt nivå her.
Takk for svar!

Har aldri sett noe til dem i akvariet i det hele tatt, bare i filteret.

Da skal jeg få fjernet de så fort jeg oppdager de. Håper bare ikke de blir mange i filteret og tetter det.
Er det en ide å tre en nylonsokk over inntaket til filteret kanskje? Eller vil det stoppe for mye annet som filteret har godt av?
Tja, siden du fant så mange snegler i filteret, var det antagelig fullt av god sneglemat, så forbedret renhold av filteret og slamsuging i akvariet er nok en bedre fremgangsmåte.
Takk for info!

Slamsuger en dag i uka samtidig som jeg bytter vann. Filteret var nok ikke renset siden slutten av april.
Jegersnelgler
Du kan jo skaffe deg tre fire jegersnegler. De finner dem og eggene og eter dem opp
Kenneth Salte
Du kan jo skaffe deg tre fire jegersnegler. De finner dem og eggene og eter dem opp


Hm! Ikke dumt. Skal skaffe meg jegersnegler.
Hvis du ikke ser noen snegler i selve karet er det ingenting for jegersnegler å spise...de må ha snegler med litt størrelse. Og inn i filteret kommer de jo ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap