Salmiakk i vannet?

Hei, satte opp ett akvarie i går, tilsatte aquasafe, dette var før jeg leste her inne at det var ikke nødvendig, men skal jeg tilsette salmiakk? og hvorfor det?

Takk for svar
Før du kan ha fisker i akvariet, må akvariet/filteret kjøres inn. Til dette bruker vi Lilleborg Salmi. Les deg opp om Fiskeløs innkjøring...du kan starte f.eks. her, og her finner du min Step-by-Step Guide til hvordan du går frem.
Å tusen takk for svar!!!

Ett par spørsmål, jeg skal ta ut mye av det vannet jeg har(pga aquasafe), og tilsette salmiakk, men jeg får ikke målt det hver dag de neste ukene, borte sånn 2-3 dager i strekk, og om 3 uker borte i to uker..har tenkt få litt slam hos naboen... så tenkte jeg vel egentlig tilsett noen fisk før vi reiste, naboen mater... men kanskje ikke?

har en mega ivrig 7 åring her som helst skulle hatt fisk allerede i går

Og en ting til, de sa ingenting i butikken om gjødsel til plantene..
Du behøver ikke tappe vekk vann forsi du har Aquasafe i...det skal ikke gjøre noen forskjell.

Innkjøring med Salmi-metoden bør du ikke drive med hvis du skal snart skal reise vekk i 3 uker. Og innsetting av fisk i et ikke-innkjørt akvarium bør du ikke foreta under noen forhold, det utsetter fisken for unødig lidelse og kanskje død.

Men hvis du kan få litt brukte filtermedier eller filter-guffe fra noen med et friskt og smittefritt akvarium, vil det korte ned innkjøringen en god del.

En 7-åring må ikke få styre hvordan akvariet drives og hvilke fisk som skal gå der...her må dyrenes helse ha førsteprioritet. Og de har ikke vondt av å lære seg tålmodighet...

Plantene trenger ikke noe særlig gjødsel nå i starten...de trenger litt tid på seg til å etablere seg i akvariet. Ellers er Tropica sin flytende plantegjødsel veldig bra.
Nei han får jo ikke bestemme

Men altså med akvarie guffe...så skal det gå greit altså raskere, eller skal jeg begynne innkjøring om fem uker?? og inge salmiakk altså....

Kan jeg tilføre fisk om en tre ukes tid om forholdene er ok??med guffe fra annet akvarie....?

Takk for at du gidder svare
Du kan godt starte innkjøring nå, hvis du skaffer filterguffe . Ellers følger du likevel Guiden, men legger deg på 3ppm Salmi. Da burde det gå på et par uker max., og du kan sette inn noen få fisker. Hvor stort er akvariet ? Har du kjøpt inn JBL vanntester ?

Eneste som ikke er så bra, er å reise fra et nyoppsatt kar med fisk. I et etablert akvarium fins det alltid mat fiskene kan finne, i form av ting som som alger og biofilm. Kommer litt an på hvilke arter det gjelder. Men et helt nytt akvarium har nesten ingenting av dette, og da sulter fiskene i 3 uker, noe som kan gå galt. Det aller beste er å ta hele greia når dere kommer hjem fra ferie Akvariet kan likevel surre og gå imens, så lenge du har lyset på en timer.
Tilfeldig bekjentskap
© L
Reklame for plussmedlemskap