Hjelp! er kampfisken min syk?

Hei, jeg har hatt denne kampfisken i et par måneder nå, og i kveld la jeg plutselig merke til at den har fått en kraftigere rødfarge rundt gjellene, og et slags hvitt belegg oppå der igjen. Jeg aner ikke om fisken har blitt syk eller ei, jeg håper på hjelp så snarest mulig! (PS: Ble forferdelig dårlige bilder, fisken er ikke så alt for fotogen hehe..)
det kan se ut til at den er utsatt for dårlige vannverdier. Hvilket oppsett har du? Ble karet/filter innkjørt før du hadde fisken i? Hvordan og hvor ofte bytter du vann og renser filter?
Jeg er ganske ny til det å ha en fisk, og jeg har den (har bare 1) i en stor bolle med masse plass. Jeg har ikke noe slags filter, ettersom hun som jobba på butikken sa det ikke var nødvendig. Jeg vet ikke om dette er noe jeg MÅ ha eller ei, men stolte nå bare på det hun sa. Jeg skifter vann minst en gang i uka.
Som dyre eier er det ditt ansvar og vite hva som trengs og ikke. De som jobber i dyrebutikken har ofte lite eller ingen kunnskap om fisk.
Kampfisk, som annen fisk bør ha filter da de også bajser, skitten blir til ammoniakk/ammonium, så til nitritt og så nitrat. uten filter vil det bli bare kresj, ingen stabile verdier og det stresser fisken.
Riktignok kan kampfiskene bruke sitt labyrintorgan og hente oksygen fra overflaten, men trenger også gode vannverdier. Så filter må du ha, eller så må du bytte store deler vann daglig.
En bolle er heller ikke et godt sted for levende dyr/fisk og bo i. Mulig du synes det ser bra ut, men det er ikke et bra hjem.
Sitter å ser på bilde 2 og her ser ikke finnene fine ut. Dem ser frynsete og stygge ut. Få tak i ei skikkelig bra pumpe og et større akvarium. Husk at pumpa må være større enn antallet liter akvariet. En annen viktig ting å huske på er at: ei
ny pumpe trenger tid på seg så her er det VIKTIG at det byttes ca 30-50% av vannet DAGLIG helt til filteret er innkjørt. Dette tar ca 5 uker. Få også tak i et skikkelig dråpe-testsett. Ikke ta med vann til butikken for at dem skal teste for deg, for det er ofte at dem bruker strips i butikkene som f.eks. 5-6 i 1 å disse er bare søppel siden disse måler gjerne helt feil vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap