Trenger litt hjelp med og finne nettsider osv

heihei. har kjøpt meg juwel vision 450l og trenger litt hjelp med og finne ting og ha oppi har veldig lyst og ha det som på bilde nr 1 eller blanding av alle men sliter med og finne ut hva jeg trenger osv tenker og ha malawi fisker ettersom jeg elsker farger, vært inne på piraya også men føler det blir litt for kjedelig men gjerne komme med tips der også håper noen snille sjeler kan hjelpe meg litt og finne noen nettsider som har mye kult og litt tips til alt
Du høres ut som en nybegynner ? Jeg går ut ifra det i mitt svar...
I så fall er det viktigst å lære seg det grunnleggende om akvaristikk...vannkjemi og vannverdier, drift av et akvarium, litt plantelære, innkjøring m.m. Du finner masse stoff om dette her på AF hvis du bruker funksjonen "Søk kun i forum". Dette kan være en bratt læringskurve, men uten litt grunnleggende kunnskap minsker sjansene for å lykkes.. Man må etterhvert erfare ting som alger, syke fisker, planter som dør...med kunnskap innabords kan man minimere kriser i akvariet.

For en nybegynner å prøve å etterligne det du ser på slike bilder, blir bare feil...dette er gjerne gjort av aquascaping-erfarne akvarister som vet hva de driver med. Og en annen ting å være klar over : mange slike ekstremt scapede kar er satt opp kun for å taes billeder av (gjerne til konkurranser). Å holde dem slik du ser over tid, kan være ekstremt vanskelig. Det lønner seg å legge lista litt lavere i starten og skaffe seg verdifull erfaring ! Prøv deg frem med noen enkle, ikke-så-krevende planter, en pen rot og noen fine steiner, og se hva du kan få til

Ihvertfall kan du glemme slike oppsett om du skal ha Malawi-ciklider. I Malawi-kar er det ikke så mange planter som går, både fordi de ikke liker de ekstreme vannverdiene og fordi de blir herpet av fiskene. Slike kar består som regel av oppbygd stein med huler og gjemmesteder for fiskene.
Tusen takk for svar
takk for svar, ja er litt ny begynner hadde 100l i noen mnd og klarte meg veldig godt med det men solgte det pga. ble altfor lite for meg så med malawi bør jeg altså gå for mer roter og steiner ? alt av ph og sånt lærer jeg av ei vennine av meg som har holdt på en stund men greit og høre med flere også

finnes det noen steiner som ser ut som koraler ? som ikke er levede
Bare vær kritisk men hvem du "lærer" av...veldig mange akvarister som har dårlige og/eller feil kunnskaper, selv om de har holdt på en stund. Og vær meget forsiktig med å høre på dyrebutikk-ansatte...

Akkurat korall-lignende stein fins det vel ikke, og det passer da heller ikke i et ferskvannsakvarium (like lite som plastikk-stein og -planter). Men steinutvalget er stort både fra velassorterte nettbutikker og ute i naturen (ikke alt du finner kan brukes, da). Man må også være forsiktig med sånt som lavastein og andre som har skarpe kanter. Her er et bra utvalg du kan titte på.
Takk igjen
okei tusen takk ønsker og gjøre det kult og "levende" som det er i havet for dem men skal sette meg ned og se igjennom her inne på ting og ettersom jeg har sett en del på så skal ikke malawi nesten ha planter, alle akvariumer jeg finner på youtube og google er rent stein/røtter kar
Her har du litt :)
Denne var veldig kul, kan vell ha sånt her og steiner
og tenker og bytte ut lysene også, evt. ha 1 hvitt og 1 blått sett det på en youtube video og vannet ble skikkelig klart men samtidig litt blått
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap