Noen med erfaring med eheim experience 350. normal støy eller ?

Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med Ehem Experience 350. Ble anbefalt denne til mitt rio 180l. Er ganske så ny med akvarie hobbien og kjøpte brukt akvarie og oppgraderte filteret siden det kun fulgte med et innvendig et.

Grunnen til at jeg lurer er at det står at den skal være stillegående men den lager en "dure/brumme" lyd som høres i hele rommet. Den er ikke så veldig høy, men nok til at den kan høres flere meter vekke. Leser du en bok i sofaen som er kanskje 5 meter bortenfor så hører du en dure/brumme lyd selv om den står i et skap. Da ikke så veldig høyt men nok til at du legger merke til lyden. Tar den ut av skapet og lytter på den så kommer lyden ifra toppen av filteret kan det virke som.

Har snudd og ristet på filteret for å få vekk luft og klarer ikke å få ut mer. Så tror ikke at det er luft heller. Filteret har stått på i 4 dager så er som sagt nytt.

Lurer på om dette er noe en må leve med, at jeg bare er ømfintelig for lyden (andre spør også hva det er som lager lyd) uten at den er veldig høy. Men altså nok til å legge merke til flere meter bortenfor.
Må jeg prøve å lydtette skapet mer eller er det noen andre tips der ute

Takker på forhånd for tips
Jeg har to av disse, og de er helt stille. Må omtrent legge øret innpå for å høre den. Tipper det er noe galt med måten du har montert eller satt den sammen på. Spruter den godt ? Satt sammen kurvene med "røret" gjennomgående og allt riktig ? Filtermedier...hva bruker du, og i hvilken rekkefølge ?

During beror ofte på at noe er feil med impelleren, så sjekk impeller og impellerhus, og rengjør med Q-tips. Når du skal starte opp, så fylle pumpehuset med vann og la det stå en stund slik at vannet trenger inn overalt og luft skyves ut. Det skal renne over litt når du fester lokket. Så setter du i kontakten, og åpner begge kranene (hvis slangene er fulle, da...hvis ikke, fyller du dem).
SilverShaded
Jeg har to av disse, og de er helt stille. Må omtrent legge øret innpå for å høre den. Tipper det er noe galt med måten du har montert eller satt den sammen på. Spruter den godt ? Satt sammen kurvene med "røret" gjennomgående og allt riktig ? Filtermedier...hva bruker du, og i hvilken rekkefølge ? During beror ofte på at noe er feil med impelleren, så sjekk impeller og impellerhus, og rengjør med Q-tips. Når du skal starte opp, så fylle pumpehuset med vann og la det stå en stund slik at vannet trenger inn overalt og luft skyves ut. Det [I]skal[/I] renne over litt når du fester lokket. Så setter du i kontakten, og åpner begge kranene (hvis slangene er fulle, da...hvis ikke, fyller du dem).


Hei

Den spruter godt ut så virker som om der er nok trykk igjenom slangene og filteret. Men jeg vet jo ikke om det skulle være enda mer, men håper ikke det da det er nok for meg.

Har iallefall prøvd å følge bruksanvisningen når det kommer til montering av kurvene med rørene over hverandre. Demontert og montert noen ganger for å se om det har endret noe men det har det ikke. Bruker kun det filter medie som fulgte med, dvs tre blå svamper neders, med glass/bio mediet i kurven over, samt hvite filter på toppen før montering av selve motor delen.

Nå her jeg ikke demontert og sjekket noe med impeller og impeller hus da det er et helt nytt filter. Og jeg er da svært usikker på hvordan dette gjøres. Skal det gjøres på et helt nytt filter og beholder jeg garanti da?

-Når du nevner at du skal starte opp så fyller du pumpehuset med vann, mener du at du har det liggende "opp ned" i forhold til ferdigmontert og fyller det med vann før du "raskt" snur det og fester det på resten av beholderen ?
Skjønte jeg det rett nå ?
Jeg har ikke gjort noe slik iallefall, kan det være at der er mer luft i pumpe huset av den grunn ?

(Vil også bytte ut et par av de blå svampene med noe annet grovfilter, men det er en annen sak, kanskje du har noen tips der etterhvert).

Takker for info

Hvis du tar av lokket og snur det, ser du et lite svart lokk, under der sitter impelleren. Vri av lokket (ingen redskaper nødvendig), og løft opp ringen, så ser du impelleren ("propellen"). Trekk denne forsiktig rett opp...stangen den sitter på er ganske tynn og skjør, og den knekker lett. Nå kan du bruke Q-tips nedi impellerhuset og få det rent. Det kan ha satt seg noe sandkorn nedi der, det er nok. Når du er ferdig, setter du impelleren på plass igjen Vær nøye med at akselen/stangen sitter nedi det lille hullet i midten på bunnen av impellerhuset. På med ringen og skru lokket til igjen.

Uttrykte meg veldig dumt...det er selvsagt ikke pumpehuset du skal fylle, men filterbøtta Selve pumpehuset/lokket skal ikke gjøres noe med. Kontroller at alle pakningene sitter som de skal, særlig mellom kurvene på stigerøret, og den store pakningen rundt kanten på lokket. Disse kan gjerne smøres med litt klar grease.

Ja, vil anbefale litt oppgradering av filtermediene. Vitsen er at vannet skal være helt fritt for smuss når det kommer til den biologiske filtreringen i den øverste kurven. Det sikrer best filtrering, og minst tetting av det biologiske filtermedium. Først legger jeg et tynt lag med Eheim Biomech på bunnen av filterbøtta. Dette sprer vannet utover når det kommer ned fra inntaket. I første kurv har jeg nederst en grov blåfiltermatte, så et lag Eheim Biomech, og så en tynn blåfiltermatte av enten medium eller fin porestørrelse. I øverste kurv er det kun Eheim Substrat Pro, med hvitt filterfleece/finfilter på toppen. Det er det maksimale av hva man kan få til med to kurver, etter min mening. Her renser jeg ikke mine eXperience 350 mer enn hver 6-9 måned. Jeg ser på akvariet når det er på tide å ta filteret...det blir gjerne noe mer alger enn normalt.
Et tips til som funker for mine pumper (alle bøttefilter jeg har brukt)
På helt nye filter så kan det være noen tregheter i pumpen. Hvis det er dette så vil lyden bli kraftig redusert etter 24 timer og helt borte etter noen dager. (gjelder også ved impellerbytte med ny "stang" og gummioppheng til stangen.

Ved during, når det ikke hjelper med risting/velting (mens filteret går), så tar jeg av strømmen og på igjenn for å se om det hjelper. Noen ganger må jeg gjøre dette en 2-3 ganger. Jeg mistenker at det kan være en luftboble ved magneten under(over?) impelleren som kan være et problem for duringen.

Det kan også være akvariebordet/benken som bærer vibrasjoner godt... Det finner du fort av. Løft opp pumpen mens den går og se om duringen forsvinner. Dersom lyden forsvinner kan du bruke et sitte/liggeunderlag/svamper/gummimatte/isopor/tøy under pumpen.
Takker for svar

Nå har jeg demontert pumpehuset og vasket inni med q-tips. (er ikke svart lokk på min utgave uten at det betyr noe) Det så helt reint ut men brukte en del q-tips bare for å være sikker. Men kunne ikke se noe skit eller sand. Det var vært et forsøk.
Gikk også gjennom filter kasett/oppsettet en gang til bare for å sjekke og det ser "bra" ut, tror jeg iallefall.
Eneste det ikke står noe om er røret fra pumpe huset og hvilken vei det skal stå siden det er "løst". Altså det lille røret fra pumpe hus til filterkassettene. Her er det smalere på ene siden, men tok det på den veien den virket som om det satt litt fast i pumpe huset (kommer ikke på hvilken vei det var nå hehe)

Men vil kjøpe grovfilter ala biomech eller noe for å prøve din metode.
Hørtes lurt ut å ha litt i bunnen og så noe i nederste kasset istedenfor et blå filter.


Skrudde også av og på pumpen noen ganger men det var ingen endring. Og når jeg holder opp filteret så lager den fortsatt en dure lyd. Men tror nok at skapet forsterker denne, så tok noen biltema støydempe matter og klistret litt rundt inne i skapet samt la noe løst forran og bak pumpen.
Mattene hjelper på lyden ut i rommet, det bærer ikke så langt. Men det fjerner ikke lyden når du er nært akvarie og skal se på det, da hører du enda lyden, litt svakere enn før.

Slik at jeg har ikke fått bort lyden, men har prøvd tipsene deres og takker for de

Ikke helt sikker på hva du mener med at røret fra pumpehuset er "løst". Den naturlige måten å montere på er å gå ut fra hvilken vei slangekoblings-enheten må peke. Rørende-hullet sitter nærmest den siden, og kurvene under må orienteres deretter (stumpene rett under), slik at vannstrømmen blir rett gjennomgående.

Det skal ikke bråke. Jeg har ikke mine eXperience i skap engang...de står på gulvet ved siden av karene. Men jeg har et sammenbrettet håndkle under hver...lett å kjenne om det skulle være mikro-lekkasjer. Og jeg hører ingenting, annet enn normal "summing" tett innpå. Etter min tid i meieri-bransjen, med montering/sammensetning av separatorer/homogenisatorer, vet jeg hvor viktig balanse og rett montering er for lyden (og vibrasjonene).
SilverShaded
Ikke helt sikker på hva du mener med at røret fra pumpehuset er "løst". Den naturlige måten å montere på er å gå ut fra hvilken vei slangekoblings-enheten må peke. Rørende-hullet sitter nærmest den siden, og kurvene under må orienteres deretter (stumpene rett under), slik at vannstrømmen blir rett gjennomgående. Det [I]skal ikke[/I] bråke. Jeg har ikke mine eXperience i skap engang...de står på gulvet ved siden av karene. Men jeg har et sammenbrettet håndkle under hver...lett å kjenne om det skulle være mikro-lekkasjer. Og jeg hører ingenting, annet enn normal "summing" tett innpå. Etter min tid i meieri-bransjen, med montering/sammensetning av separatorer/homogenisatorer, vet jeg hvor viktig balanse og rett montering er for lyden (og vibrasjonene).



Rørene er gjenomgående slik du beskriver, det var bare den ene rørdelen som er på selve pumpehuset. Dette er en liten rør del som er løs og kan teoretisk være 2 veier, med den tynne delen opp eller ned fra pumpe huset og ned i kassett holderen med gummipakningen. Dette beskriver ikke veiledningen, den sier bare at den skal være der, ikke hvilken vei den tynne/tykke delen skal være. Nummer 3 på tegningen i veiledningen.

Jeg vet ikke om jeg fikk forklart det der heller hehe, men prøvde

Ellers så har jeg ingen erfaring med støy fra slike filter og derfor jeg spurte om erfaring. Så jeg er enig med deg om at der ikke skal være noen lyd, men jeg får den ikke vekk. Ikke hittil iallefall, bare dempet det litt med matter. Og jeg vet ikke hva som kan gjøre det, ellers hadde det ikke vært noe problem å fikse. Kan ikke se/finne noe feil i oppsettet (men kan jo være det uten at jeg ser det).

Så vil jobbe litt videre med saken og bestiller Eheim Biomech for å bytte ut en blå filter matte og tenker på å prøve å legge litt i bunnen slik du beskriver.
I den forbindelse, hvor får du kjøpt forskjellig grovhet på de blå filter mattene, er der sett som er beregnet eller lager du til selv?

Finner litt lite info om Eheim Experience sett når det kommer til filtermediene og kjøp av dette.

Dantemann
Finner litt lite info om Eheim Experience sett når det kommer til filtermediene og kjøp av dette.


Disse filtrene het Professional før og er "rebranded" til Experience
hvis du søker på Eheim 2226 finner du nok mer om filteret ditt.

Merknad fra SilverShaded til RazorEdge :
Har editert innlegget ditt, siden du hadde satt opp dette som et sitat fra meg. Jeg har eid Eheim eXperience 350 (merk deg hvordan navnet skal skrives) i flere år, og vet selvsagt at dette er en 'nytapning' av Prof. (1), noe jeg også har nevnt tidligere ved flere anledninger. Typebetegnelsen nå er forresten 2426.
RazorEdge
[QUOTE=Dantemann] Finner litt lite info om Eheim Experience sett når det kommer til filtermediene og kjøp av dette.


Disse filtrene het Professional før og er "rebranded" til Experience
hvis du søker på Eheim 2226 finner du nok mer om filteret ditt.

Merknad fra SilverShaded til RazorEdge :
Har editert innlegget ditt, siden du hadde satt opp dette som et sitat fra meg. Jeg har eid Eheim eXperience 350 (merk deg hvordan navnet skal skrives) i flere år, og vet selvsagt at dette er en 'nytapning' av Prof. (1), noe jeg også har nevnt tidligere ved flere anledninger. Typebetegnelsen nå er forresten 2426.

Sorry, det ble dobbelsitert fra forrig post, da OP hadde sitert Mod i denne.Det var ikke meningen å betvile moderators kunnskap om filteret. Beklager dette, det skal aldri gjenta seg.
RazorEdge : Skjønte at det var en fingerfeil og ikke myntet på meg. Men måtte rette det...det så også merkelig ut når jeg hadde brukt flere poster på å forklare OP om filteret, og filtermedie-oppsett. Om jeg tok i litt hardt er det fordi at hvis man skal sitere folk, bør det være korrekt.
RazorEdge
[QUOTE=Dantemann] Finner litt lite info om Eheim Experience sett når det kommer til filtermediene og kjøp av dette.


Disse filtrene het Professional før og er "rebranded" til Experience
hvis du søker på Eheim 2226 finner du nok mer om filteret ditt.



Takker for info

Dette i tillegg til SilverShaded ( i tillegg til annen info ) sin info om at de nå har typebetegnelsen 2426 oppklarer litt. Er litt forvirrende når "samme" filter har flere nummer. Ihvertfall for meg. Da får jeg sjekke litt mer hva jeg finner av info og se om jeg finner filter medier som kan passe. Siden det ikke er alle som bruker den nye betegnelsen har ikke dette bare vært så enkelt som det kanskje burde være.

Filtermedier er ikke noe problem...Eheim Biomech og Eheim Substrat Pro + litt blåfilter er det du trenger. Og Substrat Pro fulgte vel med, såvidt jeg husker...? Dropp bioballer og keramikk-ringer og sånt, det er ikke ideelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap